Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Kwartiermaker Informatiebeheer

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 8 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

8

Publicatiedatum:

11 sept 2025

Omschrijving

Het voorbereiden van een organisatiebrede migratie naar Microsoft 365, inclusief het opzetten van een robuuste migratieorganisatie, adoptieaanpak, governancebeleid en advies over vervolgacties en roadmap. De opdracht draagt bij aan het verbeteren van informatiebeheer, compliance, samenwerking en digitale volwassenheid binnen de gemeente.

Deliverable 1: Migratieproject

  • Governanceplan- Beschrijving van rollen en verantwoordelijkheden in de organisatie, wie is waarvan en wie spreekt elkaar aan?
  • Adoptieplan- Beschrijft de aanpak van de implementatie op gebied van communicatie, training, opleiding (ook van informatiespecialisten/DIV medewerkers en functioneel beheerder) en ondersteuning.
  • Migratieplan
  • Beheerplan met daarin de operationele beheerprocessen en afspraken rondom monitoring en aanlevering rapportages. Werkafspraken nieuwe omgeving.
  • Testplan (incl. scripts); beschrijving van de testfase met de gebruikers waarbij testscripts aangeven wat er getest gaat worden en het testplan door wie en hoe er getest wordt

Deliverable 2: Roadmap cq projectomschrijving vervolgproject

Na de migratie zijn er acties nodig om de volwassenheid van informatie beheer door te ontwikkelen binnen de beheerorganisatie en bij de medewerkers. Deze acties willen we projectmatig oppakken waarbij we nu denken aan:

  • Uitgangspunten voor informatiebeheer inclusief positioneringsvraagstuk uitwerken (formuleren van uitgangspunten ten aanzien van informatiebeheer, veiligheid, privacy en openbaarmaking).
  • De vertaling naar processen en procedures voor informatiebeheer en functioneel beheer.
  • De tactische uitwerking naar metadata en dataclassificatie.
  • En doorwerking naar mensen en organisatie.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring in het migreren en classificeren van bestanden in gemeentelijke
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar met informatiebeheer binnen gemeentelijke context
  • Aantoonbare werkervaring met visievorming, opzetting en inrichting van projectorganisaties;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met vergelijkbare projecten gericht op migratie, roadmaps en vervolgprojecten M365 (35 punten);
  • Visie op adoptie en verandermanagement waaronder training, communicatie en borging (35 punten);
  • Aantoonbare afgeronde cursus/training verandermanagement en strategische communicatie (30 punten).

Competenties

  • Strategisch inzicht
  • Projectmanagement
  • Verandermanagement
  • Organisatieontwikkeling

Organisatie en team

Organisatie Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de Purmerendse manier, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Gespreksinformatie

De fysieke / digitale gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 24 september tussen 13:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad. We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 16 spetember 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 17 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kun je indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kun je telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 19 september, 09.00 uur. Tot die tijd kun je reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur