Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Project ondersteuning huisvesting statushouders

Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
72 8 tot 12 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

-

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

11 sept 2025

Omschrijving

De gemeente is verantwoordelijk voor de huisvesting van statushouders en de uitvoering van de landelijke taakstelling. Voor het herzien van werkwijzen en het maken van een inhaalslag zijn wij op zoek naar administratieve ondersteuning bij de huisvesting van statushouders. Het takenpakket omvat de dagelijkse informatieverwerking, afstemming en coordinatie. De ondersteuner werkt nauw samen met de adviseur vluchtelingenbeleid en bereidt voor hem/haar de benodigde overzichten en informatie voor. Daarnaast onderhoudt de ondersteuner intensief contact op uitvoerend niveau met woningcorporaties, het COA, VluchtelingenWerk en overige partners. De uitvoering van de taakstelling is belegd in het team Sociaal Domein Uitvoering. Dit team is samen met Sociaal Domein beleid, Openbare Orde en veiligheid, vergunningverlening, handhaving, burgerzaken en klantcontactcentrum onderdeel van de afdeling Samenleving, .

Taken en verantwoordelijkheden

Gegevensverwerking en administratie

  • Dagelijks de notificaties uit het COA-TVS (taakstellingsvolgsysteem) verwerken in een actueel Excel-lijstoverzicht.
  • Alle e-mails met betrekking tot huisvesting administratief verwerken en consequent bijhouden.
  • Mutaties en wijzigingen bij gekoppelde statushouders direct verwerken en de juiste acties uitzetten.
  • Opstellen en bijhouden van overzichten van gerealiseerde huisvestingen per periode.

Rapportage en monitoring

  • Maandelijkse overzichten voorbereiden voor de adviseur vluchtelingenbeleid, zodat deze in een samenwerkingsoverleg met woningcorporaties, de afdeling Inburgering, VluchtelingenWerk en overige partners besproken kunnen worden.
  • Knelpunten signaleren en de adviseur vluchtelingenbeleid tijdig informeren.

Coordinatie en casusopvolging

  • Monitoren en coordineren van het huisvestingsproces zodra een statushouder door COA aan de gemeente wordt gekoppeld.
  • Uitvoeren van acties op casusniveau, zoals woningchecks of het inschakelen van partners.
  • Registreren en opvolgen van de geschiktheid van woningen bij nareizigers.
  • Bij bijzondere casussen (complexe nareis, woninggeschiktheid, urgente wijzigingen) de adviseur vluchtelingenbeleid actief op de hoogte stellen.
  • Opvolgen en bewaken van gemaakte afspraken met alle betrokken partijen.

Samenwerking en afstemming

  • Fungeren als schakel tussen de gemeente, woningcorporaties, het COA en VluchtelingenWerk.
  • Zelfstandig en in overleg acties ondernemen waar nodig.
  • Bijdragen aan een soepele uitvoering van de gemeentelijke taakstelling.

Eisen

  • Aantoonbare werkervaring met het COA-TVS systeem;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 oktober 2025 voor 8-12 uur per week;
  • Een maximum uurtarief van 72,50,- exclusief BTW/ inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in een team sociaal domein in de afgelopen 5 jaar (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de administratieve ondersteuning in het huisvestingsproces voor statushouders in de afgelopen 2 jaar (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met administratieve processen en het verwerken van gegevens (25 punten);
  • Aantoonbare werkervaring in het verwerken van gegevens in Excel (25 punten).

Competenties

  • Je bent proactief en resultaatgericht: je zet acties uit en bewaakt de voortgang;
  • Je hebt organisatorische vaardigheden: je bent in staat overzicht te houden in dynamische en casusgestuurde processen;
  • Je bent communicatief vaardig en in staat om effectief te schakelen tussen gemeente en externe partners;
  • Je bent assertief en zelfstandig: je neemt verantwoordelijkheid en signaleert tijdig knelpunten.

Organisatie en team

Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collegas elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer en voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel. Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeevenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend! Wijdemeren gaat met ingang van 1 januari 2027 fuseren met Hilversum. In de aanloop daarnaar toe zal de ambtelijke organisatie per 1 januari 2026 gaan integreren met de ambtelijke organisatie van Hilversum.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op dinsdag 23 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 19 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
  • De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten is.
  • Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur