Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Overbetuwe
Logo van Gemeente Overbetuwe

Implementatiemanager Sociaal Domein

Gemeente Overbetuwe

Dorpsstraat 67, 6661 EH Elst, Nederland

Sluit over 15 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ontwikkelen in samenhang:

Het Ontwikkelplan Steviger Lokaal Team richt zich op de doorontwikkeling van ons Sociaal Team Overbetuwe en het versterken van de samenwerking tussen beleid, uitvoering en partners. We werken aan thema’s zoals veiligheid van gezinnen, het versterken van onze sociale basis en het werken met de Omgekeerde Toets. Het doel is te komen tot een toekomstbestendig, wendbaar en lerend lokaal team dat inwoners sneller, beter en integraal ondersteunt.

Werken aan de Hervormingsagenda Jeugd op lokaal niveau betekent dat je als gemeente een actieve rol vervult in het realiseren van de doelen van deze landelijke agenda. De doelen zijn betere en tijdige ondersteuning voor jeugdigen en gezinnen, binnen een financieel houdbaar jeugdstelsel. Dit vraagt om een stevig lokaal team dat problemen vroegtijdig signaleert, integraal werkt en hulp zo dicht mogelijk bij het gezin organiseert. Het vraagt een blik op drie niveaus: landelijk (wat verandert er en welke verplichtingen volgen daaruit), regionaal (hoe werken we samen, onder andere via het Regionaal Uitvoeringsplan Jeugd) en lokaal (wat speelt er bij beleid sociaal domein en in de uitvoering van het lokale team). Het gaat om het verbinden van deze lagen, het houden van overzicht en het zorgen dat gemeentelijke verantwoordelijkheden goed worden ingevuld.

Het actieplan ‘Maatregelen Verlagen Zorgvragen’ richt zich op het terugdringen van de stijgende zorgvraag en zorgkosten binnen de Jeugdwet en de Wmo. Het bevat maatregelen die moeten zorgen voor: betere toegang en verwijzing, scherpere indicatiestelling, versterking van de sociale basis, goede afspraken met zorgaanbieders en externe verwijzers, en betere regie op lopende maatwerktrajecten.

Bovenstaande ontwikkelingen/plannen raken inhoudelijk sterk aan elkaar. Ze versterken elkaar wanneer we slim combineren in plaats van naast elkaar werken. Het is belangrijk om overzicht te houden, samenhang te bewaken en dubbel werk te voorkomen. Dat betekent steeds bewust kiezen: wat hoort waar thuis, wat kan samen, welke stappen zijn nu nodig, en waar valt winst te behalen door processen of acties te verbinden?

Als implementatiemanager ondersteun je de thema-eigenaren bij een projectmatige aanpak van de verschillende thema’s, en geeft hier zelf uitvoering aan, zodat deze systematisch van de grond komen en geborgd worden.

De belangrijkste taken zijn:

  • Verbinden van de thema’s, de diverse thema-eigenaren (trekkers), de regiegroep en de opdrachtgever
  • Coördineren en monitoren van de uitvoering van het ontwikkelplan
  • Opstellen van voortgangsrapportages en jaarplannen
  • Informeren van de opdrachtgever over de stand van zaken
  • Voorbereiden en voorzitten van de regiegroep
  • Thema-eigenaar zijn voor verschillende onderwerpen inclusief de projectleidersrol,
  • Inhoudelijke ondersteuning bieden aan alle thema eigenaren en uitvoerders
  • Procesbegeleiding is een belangrijk onderdeel van de functie, bijvoorbeeld in het stimuleren van de samenwerking tussen beleid en uitvoering en begeleiden van keuzes maken en prioriteren in de uitvoering van het plan.

Deelname aan de regionale werkgroep Sterke Regionale Teams

  • Maandelijkse deelname aan het overleg van de regionale werkgroep
  • Actieve inbreng in subgroepen, waaronder de huidige subgroep casus- en procesregi

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/projectleider in het sociaal domein, specifiek gericht op het sociaal domein en jeugd;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als manager/projectleider in het sociaal domein bij een gemeente;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2026 voor 32 uur per week gedurende de gehele opdracht, inclusief verlengingen;
  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee Flextender.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau (10 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als manager/projectleider in het sociaal domein, specifiek gericht op het sociaal domein en jeugd (35 punten);
  • Aantoonbare kennis van de actuele opgaven van gemeenten in het kader van de Hervormingsagenda Jeugd (Licht dit duidelijk toe in het cv) (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het coördineren en monitoren van de uitvoering van een ontwikkelplan (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van voortgangsrapportages en jaarplannen (15 punten).

Competenties

  • Proactieve duizendpoot die verstand heeft van projectmatig werken en graag zelf de handen uit de mouwen steekt.
  • Begeleidt en bewaakt de verschillende processen en stuurt op samenhang.
  • Inspirerende persoonlijkheid die helder communiceert en gemakkelijk verbindingen legt.
  • Innovatief en buiten kaders durft te denken, die met een groot enthousiasme en een brede blik het werk benadert.
  • Uitstekend in staat voortdurend te schakelen tussen diverse rollen: regisseur, projectleider, accounthouder, manager, beleidsontwikkelaar of procesbegeleider.
  • Kennis van het sociaal domein en ervaring met de implementatie van complexe veranderprocessen o.a. in het kader van de hervormingsagenda jeugd is essentieel.
  • Ervaring in de regio Centraal Gelderland en de gemeente Overbetuwe is een pré.

Organisatie en team

Gemeente Overbetuwe
Onze gemeente telt ruim 48.000 inwoners, verdeeld over 11 dorpskernen. Het ligt in het hart van de regio Arnhem en Nijmegen. De gemeente biedt rust, ruimte, bedrijvigheid en alle denkbare voorzieningen binnen handbereik. Dit maakt Overbetuwe een aantrekkelijke gemeente om te wonen en te werken.

Gemeente Overbetuwe: zelfbewust en coöperatief
De gemeente Overbetuwe is een zelfbewuste en coöperatieve gemeente. Wij zijn een betrouwbare partner met een duidelijke visie; we weten wat we willen. Daarbij werken we efficiënt, resultaatgericht en komen we onze afspraken na. Vanuit onze krachtige, zelfstandige positie gaan wij samenwerking aan met anderen als deze een meerwaarde biedt voor onze inwoners, organisaties, instellingen en bedrijven. Wij realiseren ons daarbij dat wij deze samenwerking steeds vanuit een verschillende rol kunnen oppakken.

Moderne informele organisatie
We zijn een moderne, informele organisatie, waar de lijnen kort zijn. Onze koers geeft ons richting én biedt ons voldoende ruimte om flexibel in te spelen op actuele ontwikkelingen. Als organisatie zijn we volop bezig om (andere) manieren van samenwerken te ontwikkelen met onze omgeving. Dit komt onder andere tot uitdrukking in de implementatie van de Omgevingswet, ketenintegratie binnen het Sociaal Domein en verdere digitalisering van onze (dienstverlenings)processen.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 5 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 5 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 8 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: In overleg/ Onderlinge afstemming

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Functieschaal 12 of hoger maximaal en euro; €120,- per uur. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
Administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr