Begindatum:
15 jul 2025Einddatum:
1 jul 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
27 mei 2025Wet DBA: Alle inschrijvers, inclusief ZZP'ers, worden in overweging genomen. Indien een opdracht aan een ZZP'er wordt gegund, zullen de afspraken worden gemaakt in overeenstemming met de Wet DBA.
Achtergrond
Onze gemeente is een groeigemeente met een uitdagende ambitie. De afdeling P&O speelt hierin een cruciale rol. Dit door strategisch personeelsbeleid te ontwikkelen en de basis op orde te brengen binnen HR-processen en -systemen. De komende 1,5 jaar willen we concrete resultaten boeken die bijdragen aan onze ambities voor 2025 en 2026.
Opdrachtomschrijving
Wij zoeken een tijdelijke programmamanager P&O die programmatisch en projectmatig uitvoering geeft aan de ambities en doelstellingen uit ons afdelingsplan. De programmamanager werkt nauw samen met het afdelingshoofd en de teamleider P&O en fungeert als verbinder tussen interne en externe partners.
De opdracht bestaat uit twee hoofdlijnen:
1. Strategisch personeelsbeleid
Eind 2025 ligt er een helder strategisch personeelsbeleid dat inspeelt op interne en externe ontwikkelingen en aansluit op de strategische koers van de organisatie.
Dit beleid bevat een aanscherping van het huidige uitvoeringsprogramma met concrete doelen en stuurinformatie.
De programmamanager stuurt functioneel de betrokken (beleids)medewerkers aan en ontwikkelt samen met hen het strategisch beleidsplan en zorgt voor de realisatie van (het huidige) uitvoeringsprogramma dat is geformuleerd in het afdelingsplan P&O.
Belangrijke thema’s binnen dit beleid zijn:
Leren & ontwikkelen
Vitaliteit & verzuim
Duurzame inzetbaarheid
De programmamanager zorgt voor samenhang tussen deze thema’s en vertaalt het beleid naar concrete acties en activiteiten.
2. Basis op orde: processen en systemen
Samen met andere afdelingen binnen het domein bedrijfsvoering zorgt de programmamanager ervoor dat HR-processen en -systemen eind 2026 efficiënt, eenduidig, vindbaar en actueel zijn ingericht. Momenteel loopt een aanbestedingstraject voor een e-HRM systeem dat na gunning dit najaar moet worden geïmplementeerd.
Er wordt een HR-dashboard ontwikkeld waarmee leidinggevenden en adviseurs real-time informatie kunnen raadplegen.
De programmamanager speelt een sleutelrol in de totstandkoming van deze verbeteringen.
Daarnaast maakt onderdeel uit van de opdracht:
Interim aansturing en ondersteuning afdelingshoofd P&O
De functie van afdelingshoofd P&O is momenteel vacant en de werving hiervoor is in gang gezet. Totdat deze positie is vervuld, neemt de programmamanager tijdelijk een deel van de leidinggevende verantwoordelijkheden op zich. Vooralsnog rapporteert de programmamanager rechtstreeks aan de directeur. Met de start van het afdelingshoofd P&O wordt de opdracht en verantwoordelijkheidsverdeling opnieuw beoordeeld en waar nodig aangepast.
Resultaten en oplevering
Eind 2025: Strategisch personeelsbeleid inclusief uitvoeringsprogramma met plan van aanpak.
Oplevering resultaten conform planning huidige en bijgestelde uitvoeringsprogramma.
Kandidaat omschrijving
Gewenste expertise en vaardigheden:
Ervaring met programmamanagement binnen HR en bedrijfsvoering.
Kennis van en ervaring met en visie op strategisch personeelsbeleid, leren & ontwikkelen, vitaliteit & verzuim en duurzame inzetbaarheid. Heeft ruime ervaring met het maken van HR-beleidsvoorstellen.
Kennis van de laatste HR-ontwikkelingen.
Aantoonbare ervaring met strategische HR-projecten en het aansturen van teams.
Vermogen om beleidsmedewerkers te coachen en strategie te vertalen naar concrete acties.
Kennis van HR-processen en systemen en ervaring met aansturing van implementatie- en verbetertrajecten op dit vlak. - kennis en ervaring met verandermanagement.
Persoonlijke eigenschappen:
Verbinder die effectief schakelt tussen stakeholders.
Strategische gesprekspartner
Daadkrachtig en besluitvaardig, met een analytische en gestructureerde werkwijze.
Behoud overzicht en werkt planmatig.
Proactief en resultaatgericht, met een hands-on mentaliteit.
Eisen
Kandidaat heeft minimaal 7 jaar ervaring in een rol als programmamanager en/of afdelingsmanager opgedaan in de afgelopen 15 jaar. Dit blijkt uit CV en/of offerte.
Kandidaat heeft ervaring op het gebied van HRM beleidsontwikkeling en heeft kennis op gebied van actuele HRM thema's en trends zoals data gedreven werken.
Kandidaat is beschikbaar per gepubliceerde startdatum of zoveel eerder als mogelijk doch uiterlijk 15 juli 2025. En is daarnaast beschikbaar voor een interview in genoemde periode.
Kandidaat is ervaren met het uitvoeren en implementeren van HR verbetertrajecten. Dit blijkt expliciet uit activiteiten, verantwoordelijkheden en resultaten beschreven in CV en/of offerte. Dit minimaal 5 jaar in de afgelopen 10 jaar.
Gunningscriteria
Uit CV of in een aparte bijlage blijkt dat kandidaat minimaal drie jaar recente (< 8 jaar) ervaring heeft met changemanagement/programmamanagement. Aangetoond wordt welk verbeterpotentieel initieel was onderkend, wat de aanpak was (procesmatig), welke doelen zijn bereikt en hoe deze zijn bereikt.
Weging: 10 %
Kandidaat heeft minimaal 3 jaar overheidsorganisatie en/of non profit organisatie in een vergelijkbare rol. Deze ervaring is opgedaan in de laatste 10 jaar. Dit blijkt uit CV.
Weging: 15 %
Uit CV of in een aparte bijlage blijkt dat kandidaat minimaal 5 jaar ervaring heeft opgedaan in de afgelopen 7 jaar op het gebied van HRM-beleidsontwikkelig en kennis heeft op gebied van actuele HRM thema's en trends zoals data gedreven werken.
Weging: 10 %
Kandidaat is per direct beschikbaar uiterlijk per gepubliceerde startdatum. Dit blijkt expliciet uit cv of offerte.
Weging: 20 %
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Weging: 25 %
Communicatie: Duidelijk en overtuigend kunnen verwoorden van HR-thema’s en strategische beslissingen.
Leiderschap & coaching: Effectieve begeleiding van teams, inspirerende stijl en vertaling van strategie naar uitvoering.
Samenwerking & stakeholdermanagement: Soepel schakelen tussen belanghebbenden en het verbinden van verschillende belangen.
Coachende vaardigheden: Aantoonbare ervaring en aanpak bij begeleiding, onderbouwd met relevante casuïstiek.
Aanvullende informatie
De interviews staan (fysiek) gepland op dinsdagochtend 17 juni 2025.
Aanleveren na gunning
VOG (NP). Niet ouder dan drie maanden.