Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Oost Gelre
Logo van Gemeente Oost Gelre

Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling

Varsseveldseweg 2, 7131 BJ Lichtenvoorde, Nederland

Sluit over 18 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

22 dec 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De beleidsmedewerker is verantwoordelijk voor het coördineren en begeleiden van planologische procedures voor ruimtelijke projecten binnen de gemeente, zoals gebiedsontwikkelingen, woningbouwprojecten, werklocaties en de huisvesting van migranten. De beleidsmedewerker werkt daarbij soms samen met een projectleider die de integrale aansturing van het project verzorgt en is soms zelf ook de projectleider als het over een kleine ontwikkeling gaat. Het vormgeven van de participatie is een gezamenlijke opgave met de projectleider en een collega van communicatie. Concreet gaat het om de onderstaande ontwikkelingen en projecten. Eventueel kan er een project afvallen of kan er tijdens de looptijd van de opdracht een project bijkomen.

Planologische procedures en woningbouwinitiatieven

  • Begeleiden van planologische procedures voor woningbouwprojecten, inclusief uitleglocaties in kleine kernen.
  • Opstellen van ruimtelijke randvoorwaarden en toetsingskaders voor deze initiatieven.

Werklocaties

  • Begeleiden van planologische procedures voor nieuwe werklocaties.
  • Opstellen van ruimtelijke randvoorwaarden die aansluiten bij economische en ruimtelijke beleidsdoelen.

Herontwikkeling bestaand stedelijk gebied

  • Ontwikkelen van ruimtelijke beleidskaders voor herontwikkeling en transformatie van locaties binnen bestaand stedelijk gebied.
  • Adviseren over integrale oplossingen die rekening houden met duurzaamheid, mobiliteit en leefbaarheid.

Huisvesting van migranten

  • Opstellen van (ruimtelijke) kaders voor de huisvesting van migranten.
  • Begeleiden van planologische procedures om deze huisvesting juridisch-planologisch mogelijk te maken.

Verwacht wordt dat de kandidaat ook over andere onderwerpen/ruimtelijke ontwikkelingen mee kan denken. Dit is echter ondergeschikt aan de hierboven beschreven werkzaamheden.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar met ruimtelijke procedures binnen of ten behoeve van een overheidsinstelling in stedelijk gebied;
  • Aantoonbaar bereid om minimaal 3 dagen fysiek op kantoor aanwezig te zijn (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Een maximum uurtarief van € 100,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk, werkverkeer én fee Flextender;
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van kaders voor transformaties van bestaand stedelijk gebied.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in afgelopen 15 jaar als (beleids)medewerker ruimtelijke ontwikkeling bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het begeleiden van ruimtelijke procedures voor woningbouwontwikkelingen met een omvang van minimaal 30 woningen in een kleine tot middelgrote gemeente tot 35.000 inwoners;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar van werklocaties in een kleine tot middelgrote gemeente tot 35.000 inwoners;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van ruimtelijke randvoorwaarden voor stedelijke ontwikkelingen;
  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke besluitvormingsprocessen (inclusief opstellen beleidsdocumenten/beslisdocumenten met betrekking tot gebiedsontwikkeling).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Politieke sensitiviteit;
  • Organiseren delegeren en motiveren;
  • Doorzettingsvermogen;
  • Resultaatgericht en besluitvaardigwerken.

Organisatie en team

Opdrachtgever
De gemeente Oost Gelre ligt centraal in de Achterhoek. Een gemeente waarin de natuur in combinatie met de stadse en dorpse sfeer centraal staan en waarin het dan ook heerlijk wonen, werken en recreëren is. De gemeente bestaat uit twee grote(re) kernen -Groenlo en Lichtenvoorde- en zes kleine dorpen met in totaal ongeveer 30.000 inwoners. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent ook economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Wij kenmerken ons als een evenementengemeente met een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. De samenleving in Oost Gelre is actief: maatschappelijk betrokken en ondernemend. Dit zorgt voor een grote sociale samenhang. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterk(er) wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen

administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 6 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd

administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 6 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 12 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja. Aantoonbaar bereid om minimaal 3 dagen fysiek op kantoor aanwezig te zijn.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 100 euro. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo