Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Bronckhorst
Logo van Gemeente Bronckhorst

Adviseur Windenergie

Elderinkweg 2, 7255 KA Hengelo, Nederland

Sluit over 20 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

20 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 12

Omschrijving

De opdrachtgever huurt de opdrachtnemer in voor de duur van deze overeenkomst voor diens expertise op het gebied van Energietransitie. Vanuit deze expertise is de opdrachtnemer zelfstandig verantwoordelijk voor de volgende opdracht:

  • Het ondersteunen van de gemeente bij de begeleiding van de ontwikkeling van het windpark in het zoekgebied Keppel-Eldrik.
  • Het in kaart brengen van risico’s en het aandragen van mogelijke oplossingen tijdens het ontwikkelingsproces.
  • Het meedenken met de initiatiefnemers over de te volgen procedures, waaronder vergunningaanvragen, milieu-effectrapportages, en andere wettelijke vereisten
  • Het bijdragen aan het proces van participatie en communicatie met omwonenden en andere belanghebbenden.
  • Het oprichten van de Omgevingsadviesraad, met het doel om lokale belangen en maatschappelijke betrokkenheid in het ontwikkelingsproces te waarborgen.
  • Het mede bepalen van de samenstelling van de Omgevingsadviesraad en het opstellen van een reglement en werkwijze. In de gemeente is momenteel nog geen energiecoöperatie actief, die een dergelijk complex project kan uitvoeren. Het opzetten van een dergelijke coöperatie hoort ook bij de opdracht

Het resultaat van deze opdracht bestaat uit:

  • de realisatie van het windmolenpark;
  • de Omgevingsraadvies is opgericht en operationeel;
  • de energiecooperatie is opgericht en operationeel.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar als projectmanager en/of adivseur op het thema energietransitie;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in politiek-bestuurlijke advisering;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met windenergie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en het bijdragen aan participatieprocessen (Benoem dit duidelijk in het cv);
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee administratieve partner (20 punten);
  • Minimaal 3 jaar ervaring in de afgelopen 5 jaar als projectmanager en/of adivseur op het thema energietransitie (20 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met windenergie (20 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en het bijdragen aan participatieprocessen (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkeling van strategie en een uitvoeringsagenda (20 punten).

Competenties

  • Strategisch leiderschap in energietransitie;
  • Politiek-bestuurlijke advisering;
  • Stakeholdermanagement;
  • Gebiedsontwikkeling;
  • Draagvlak creëren;
  • Omgevingsmanagement.

Organisatie en team

Opdrachtgever
Werken bij één van de mooiste en grootste plattelandsgemeenten van Nederland! De gemeente Bronckhorst is een moderne en open organisatie. Wij springen in op de ontwikkelingen in de samenleving en gaan uit van de kracht van onze inwoners en ondernemers. De maatschappij is altijd in beweging. Dat maakt ons werk heel afwisselend. We werken samen met verschillende partijen, van inwoners, buurten, verenigingen, ondernemers tot andere overheden. Altijd kijken we hoe we goede plannen kunnen ondersteunen. Vanuit een positieve houding. Want we geloven erin dat wat goed is moet kunnen. Met trots d’r an, zeggen we.

Maak de sprong naar Bronckhorst
Het liefst werk je natuurlijk bij een organisatie waar je je thuis voelt en waar je mogelijkheden ziet. En waar jij je persoonlijk kunt ontwikkelen. Daar zorgen wij voor bij de gemeente Bronckhorst. We hebben een lerende cultuur. Voor opleiding, ontwikkeling en experimenteren is veel ruimte. Onze organisatie heeft de perfecte grootte. Groot genoeg voor allerlei mooie regelingen, voorzieningen en verschillende soorten functies. En klein genoeg om de meeste collega’s te kennen en een hechte club te vormen. Samen maken we Bronckhorst, en samen zijn we ook Bronckhorst!

Werken voor Bronckhorst
Uitdagingen genoeg in Bronckhorst! Ons takenpakket groeit. Ons beleid moet met de tijd mee, maar bovenal willen we doen wat we beloven. Op veel vakgebieden zoeken we daarom (extra) collega’s. Zodat wij onze inwoners en ondernemers goed kunnen betrekken en al het werk snel en verzorgd kunnen oppakken. Help je mee?

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 15 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 13 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. 
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. 
  • 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur