Programmamanager Organisatieontwikkeling

Raadhuisplein 1, 8131 BN Wijhe, Nederland

Sluit over 11 dagen
120 28-32 uur per week Overijssel

Begindatum:

25 aug 2025

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

17 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben jij een strategische verbinder met een passie voor organisatieontwikkeling? Wil jij bouwen aan een toekomstbestendige gemeente en écht het verschil maken? Dan is dit jouw kans om impact te maken in een ambitieuze en innovatieve organisatie!

Op 1 oktober 2024 zijn we in Olst-Wijhe gestart met een nieuw sturingsmodel onder de noemer Toekomstbestendig Olst-Wijhe. Tegelijkertijd zijn er 3 nieuwe teamleiders en een nieuwe gemeentesecretaris begonnen. We hebben de transitie achter de rug en staan nu aan de vooravond van een belangrijke transformatie. Met het pensioen van onze functioneel directeur per 1 oktober 2025 maken we de stap van een tweehoofdige naar een éénhoofdige directie. Dit moment grijpen we aan om onze organisatie verder te ontwikkelen. Jij speelt hierin een sleutelrol.

Wat ga je doen?
Als programmamanager Organisatieontwikkeling geef je leiding aan het Actieprogramma Doorontwikkeling Organisatie, dat in de zomer van 2025 wordt vastgesteld. Je zorgt voor:

  • Efficiënter en effectiever werken binnen het nieuwe sturingsmodel

  • Grip op processen en resultaten: in control zijn

  • Optimalisatie van onze eigen bedrijfsvoering

  • Innovatie en netwerkgericht werken

Daarnaast neem je tijdelijk enkele ambtelijke opdrachtgeverschappen op je, totdat deze duurzaam zijn belegd bij teamleiders.

Innovatie zien wij in het werken met AI, datagedreven werken en slimme dienstverlening. Hierdoor werk je nauw samen met het programma Digitale Transformatie, waarin we Olst-Wijhe positioneren als Innovatielab binnen de DOWR-samenwerking (Deventer, Olst-Wijhe, Raalte).

Eisen

  • Bij uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld, Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop en mobiel;

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding; 

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als programmamanager of projectmanager op het gebied vanorganisatievraagstukken zoals rolneming en sturing binnen een gemeentelijke instelling; 

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met organisatieontwikkeling, opgavegericht, programmatisch en projectmatig werken;

  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met ambtelijk opdrachtgeverschap in een gemeentelijke context, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld;

  • Beschikbaar per 1 september 2025 voor 28 - 32 uur per week; 

Wensen en competenties

  • Een maximum uurtarief van €120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (10 punten);

  • Aantoonbare afgeronde wo master opleiding (5 punten);

  • Beschikbaar per 25 augustus 2025 voor 28-32 uur (10 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als programmamanager of projectmanager op het gebied vanorganisatievraagstukken zoals rolneming en sturing binnen een gemeentelijke instelling (25 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar met vertaling van een visie naar een strategie en/of uitvoeringsprogramma’s in een politieke bestuurlijke omgeving, maak dit concreet met minimaal 1 uitgeschreven voorbeeld (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in afgelopen 5 jaar met het implementeren en werken met AI, datagedreven werken en slimme dienstverlening, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (20 punten);

Competenties

  • Verandervermogen;

  • Proactief;

  • Besluitvaardigheid;

  • Samenwerkingsgerichtheid / oplossingsgericht denken;

  • Resultaatgerichtheid;

  • Leiderschap;

  • Netwerken.

Organisatie en team

Olst-Wijhe is een prachtige gemeente aan de IJssel tussen de Hanzesteden Zwolle en Deventer. Onze gemeente telt ruim 19.000 inwoners en bestaat uit 12 kernen en buurtschappen. Olst-Wijhe ligt in Salland: een uniek (natuur)gebied tussen de rivier de IJssel en het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug. Olst-Wijhe kent een actieve samenleving. Inwoners denken graag met ons mee én bedenken zelf allerlei ideeën om Olst-Wijhe nog een stukje mooier te maken. Daar geven zij zelf of samen met ons handen en voeten aan. Er is een bloeiend verenigingsleven en met elkaar zetten we onze schouders onder elke uitdaging. Wil jij hier je steentje aan bijdragen?

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 6 augustus 2025 vanaf 13.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 4 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: N.t.b.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur