Logo van Gemeente Oldambt
Logo van Gemeente Oldambt

Toezichthouder Wmo en Jeugdwet

Johan Modastraat 6, 9671 CD Winschoten, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

10 dec 2025
Opdracht tarief 85Opdracht uren 28 - 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Samen met je collega houd je toezicht op voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Dit doe je op basis van de signalen, regulier onderzoek en thematisch onderzoeken. Je kijkt naar de aanbieders, maar ook intern of de kwaliteit op orde is. Je doet dit aan de hand van kwaliteitsonderzoek en werkt met een veldinstrument en verschillende kwaliteitskaders (Jeugd en Wmo). Aan de hand van onderzoek, gesprekken en verzamelde informatie maak je een onafhankelijke afweging en dit rapporteer je in een onderzoeksrapport. Je geeft indien nodig advies over een handhavingsmaatregel. Daarnaast ben je de spin in het web binnen de organisatie en signaleer je knelpunten. Bijvoorbeeld op het gebied van beleid of uitvoering. Hierin ben je adviseur en geef je deze knelpunten aan, zodat de desbetreffende afdeling hiermee aan de slag kan gaan. Je werkt niet alleen samen met andere afdelingen, maar ook met (externe) toezichthouders, GGD, RIGG en de inspectie. Hierin ben je het aanspreekpunt en tevens de verbinder voor de gemeente.

Werkzaamheden

Verder zal je je bezighouden met:
  • Het opleiden en begeleiden van een interne toezichthouder Wmo en Jeugdwet;
  • Ondersteuning bieden bij de voorbereiding van de Open House / aanbesteding 2026;
  • De doorontwikkeling van beleidsregels en verordeningen (Wmo en Jeugdwet);
  • Het inwerken van een collega toezichthouder.

Resultaten

Aan de hand van onderzoek, gesprekken en verzamelde informatie maak je een onafhankelijke afweging en dit rapporteer je in een onderzoeksrapport. Je geeft indien nodig advies over een handhavingsmaatregel.

Eisen

  • Je beschikt aantoonbaar over hbo(+) werk- en denkniveau in een relevante richting. Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.
  • Je bent in het bezit van een rijbewijs (B). Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt over goede communicatieve en schriftelijke vaardigheden. Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.
  • Je bent in staat zakelijk en onafhankelijk te rapporteren. Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.
  • Je hebt aantoonbare ervaring in het doen van onderzoek. Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.
  • Je hebt aantoonbaar brede kennis van de Wmo en Jeugdwet. Dit blijkt uit het cv en/of de motivatiebrief.

Competenties

  • Gedreven
  • Analytisch
  • Betrokken
  • Gezonde dosis humor
  • Flexibel kan opstellen

Organisatie en team

Samen met je collega houd je toezicht op voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Je bent de spin in het web binnen de organisatie en signaleert knelpunten. Je werkt niet alleen samen met andere afdelingen, maar ook met (externe) toezichthouders, GGD, RIGG en de inspectie. Hierin ben je het aanspreekpunt en tevens de verbinder voor de gemeente.

Gespreksinformatie

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld op basis van werkervaring, kennis en persoonlijkheid, om te toetsen welke kandidaat het beste aansluit bij de opengestelde opdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Niets over bekend.

De opdracht is niet geschikt om op zzp-basis uit te voeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr