Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Nijmegen
Logo van Gemeente Nijmegen

Sr. Projectmanager Mobiliteit en Gebiedsontwikkeling

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 16

Omschrijving

Nijmegen groeit. Volgens de Omgevingsvisie die is vastgesteld op 10 september 2025 worden er tussen de 17.000 en 22.000 nieuwe woningen gerealiseerd tot en met het jaar 2040 en streeft de gemeente naar een groei van ongeveer 10.000 extra banen tot aan het jaar 2030. Winkelsteeg is het omvangrijkste focusgebied om deze groei te bewerkstelligen door deels verouderd bedrijventerrein te herontwikkelen tot een nieuw stadsdeel. Winkelsteeg ligt midden in Nijmegen, tussen het Maas-Waalkanaal, parken, wegen, bestaande wijken en bedrijven. Het gebied wordt vernieuwd. Waar eerder in Winkelsteeg vooral werd gewerkt, gaan we hier binnenkort ook wonen. Nijmegen wil in Winkelsteeg ruim 6.000 nieuwe woningen bouwen en 3.000 extra banen creëren (grondexploitatie + faciliterend grondbeleid). Ook voegen we nieuwe voorzieningen toe, zoals een zwembad en sportgelegenheden, groen en goede fiets- en looppaden. Op 24 november 2021 heeft de gemeenteraad van Nijmegen de Ontwikkelvisie Winkelsteeg 2035 vastgesteld. Hierin is besloten om circa 3.400 woningen en ruim 213.000 m2 bedrijvigheid (grondexploitatie) te realiseren in een levendige mix van wonen, werken, leren en ontspannen door toevoeging van onder andere een zwembad, sportgelegenheden, horeca, winkels, en ruimte voor ambachtelijke bedrijvigheid. De mobiliteit kenmerkt zich door de autoluwe inrichting met parkeergarages aan de rand en prioriteit voor fietsers en voetgangers. Duurzaamheid krijgt invulling door klimaatbestendige inrichting met groene daken, regenwateropvang, en duurzame energieopwekking. Winkelsteeg bestaat d.d. 2025 in hoofdlijnen uit meerdere deelgebieden: Stationsomgeving Goffert: ongeveer 1.150 woningen en 93.000 m2 bedrijven en voorzieningen; Kanaalknoop (incl. Levensader + Stedelijk Landgoed): ongeveer 2.250 woningen en 120.000 m2 bedrijven en voorzieningen.

Opdracht

Binnen het projectteam Gebiedsontwikkeling Winkelsteeg zoeken wij een Sr. Projectmanager Mobiliteit en Gebiedsontwikkeling. Projectmanagement van de overall- mobiliteitsopgave in Winkelsteeg, bestaande uit de volgende onderdelen:
1) Ontwikkeling parkeergarages Winkelsteeg
2) Realiseren deelmobiliteit
3) Implementatie gereguleerd parkeren
4) Organiseren aanstelling mobiliteitsregisseur
De nadruk van de opgave ligt op de ontwikkeling van de parkeergarages en de (zowel fysieke als organisatorische) inbedding van deze garages in de verschillende (deel)gebiedsontwikkelingen. De projectmanager is de spin in het web m.b.t. bovenstaande opgaven en zorgt voor afstemming met marktpartijen, beleidsmedewerkers en de verschillende gemeentelijke projectmanagers van de ontwikkellocaties. Je bent werkzaam binnen team Winkelsteeg, horende bij de afdeling Stadsontwikkeling.

Verantwoordelijkheden/ uit te voeren werkzaamheden

  • Je pakt de verantwoordelijkheid voor vraagstukken rondom mobiliteit binnen de gebiedsontwikkeling;
  • Je adviseert richting de opdrachtgever en participeert in de daartoe ingestelde (ontwerp)projectteams met betrekking tot bovengenoemde mobiliteitsopgaven.
  • Je treedt op als intern opdrachtgever aan een projectteam dat de mobiliteitsopgaven in Winkelsteeg gaat realiseren;
  • Je bent een belangrijke sparringpartner voor planontwerpers en planvoorbereiders;
  • Je stelt vanuit jouw expertise adviezen op voor het college van B&W;
  • Je ondersteunt de opdrachtgever/projectontwikkelaar en planeconoom bij opstellen, bewaken en bijsturen van taakstellende budgetten.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in deze uitvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend;
  • Aantoonbaar door opleiding en/of werkervaring minimaal WO werk- en denkniveau in de richting van gebiedsontwikkeling en ruimtelijke planvorming;
  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar (sinds 2010) recente ervaring en kennis vanuit een breed netwerk op het gebied van gebiedsontwikkeling en mobiliteit;
  • Minimaal 5 jaar (sinds 2020) ervaring met grootschalige (>1.000 woningen) binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen;
  • Minimaal 14 jaar (sinds 2010) ervaring in een politiek bestuurlijke omgeving;
  • Minimaal 5 jaar (sinds 2015) ervaring met herstructurering bedrijventerrein en daarmee samenhangende mobiliteitsopgave;
  • Fysiek aanwezig is verplicht op twee werkdagen per week (maandag en donderdag);
  • Voor deze opdracht is het van belang dat je binnen een straal van 30 km van onze locatie woont;
  • Je voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting.)

Selectiecriteria te beoordelen

  • Aantoonbare recente kennis en ervaring in het onder tijdsdruk sturing geven vanuit de vakgebieden mobiliteit en gebiedsontwikkeling (zowel op inhoud als op het proces). Geef twee concrete, maar beknopte voorbeelden.
  • Aantoonbare kennis en ervaring met het adviseren over integrale afwegingen binnen een gebiedsontwikkeling van >2.000 woningen. Geef twee concrete, maar beknopte voorbeelden.
  • Aantoonbare ervaring in het aansturen van projectteams binnen een gebiedsontwikkeling van >2.000 woningen. Geef twee concrete, maar beknopte voorbeelden.
  • Aantoonbare ervaring met politieke en bestuurlijke trajecten binnen een gemeente met >100.000 inwoners. Geef twee concrete, maar beknopte voorbeelden.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je bent een waardige sparringpartner voor bestuurders, de ambtelijke organisatie en externe stakeholders.
  • Je beschikt over de nodige dosis overtuigingskracht.
  • Je bent ondernemend.
  • Je bent een natuurlijke verbinder.
  • Je hebt geen moeite met het geven en ontvangen van feedback.
  • Je houdt van dynamiek en kunt snel schakelen op verschillende niveaus.
  • Je bent in staat om onderdeel te zijn van multidisciplinaire teams.
  • Je bent een inspirator voor vakgenoten.
  • Je bent open en transparant.
  • Je bent creatief.
  • Je bent kostenbewust.
  • Je bent proactief.

Organisatie en team

Organisatie

Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.

Team

Je bent werkzaam binnen team Winkelsteeg, horende bij de afdeling Stadsontwikkeling.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland op een later moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
De cv's worden beoordeeld op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

Stap 2: Selectie alle cv's die aan de organisatie worden voorgelegd
De cv's die aan de minimumeisen voldoen, worden in onderlinge vergelijking beoordeeld op de gunningscriteria. De kandidaten die het beste scoren, worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de geselecteerde cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt getoetst in hoeverre de kandidaten voldoen aan het profiel (met name de competenties). Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien nodig wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel. Een opschortende termijn wordt gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Vragen omtrent de procedure kunnen telefonisch gesteld worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr