Senior Stedenbouwkundige / Planoloog Implementatie Omgevingswet

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 13 dagen
125 24 tot 36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

11 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Nijmegen werkt aan de implementatie van de omgevingswet en het omgevingsplan. Nijmegen is daarin landelijk één van de koplopers. Daarom zijn wij op zoek naar uitbreiding van het team dat werkt aan het omgevingsplan. Wij zijn op zoek naar een collega die ervaring heeft met ruimtelijke advisering binnen projecten of in de vergunningverlening, maar ook affiniteit heeft met beleid en regelgeving.

Het nieuwe omgevingsplan wordt op dit moment geschreven en we zoeken iemand die daarom vanuit stedenbouwkundig perspectief aan mee kan schrijven. Je helpt daarmee een uitgebalanceerde regeling te maken.  Daarnaast vraagt deze ontwikkeling ook een omslag in het denken en een nieuwe manier van werken bij de collega’s die nu verantwoordelijk zijn voor de stedenbouwkundige advisering. Je neemt de collega’s mee in het opstellen van het omgevingsplan en je zorgt ervoor dat de nieuwe regeling de juiste aanknopingspunten biedt. 

Wat dit concreet betekent:

  • Je analyseert samen met collega’s de huidige regels in bestemmingsplannen en beleid;

  • Je denkt mee met de adviseurs omgevingsrecht over hoe hieruit een gebiedsdekkende regeling gedistilleerd kan worden en schrijft dus mee aan het omgevingsplan;

  • Je gaat in gesprek met de stedenbouwkundigen over de toepassing van de nieuwe regeling en wat dit betekent voor hoe binnen projecten en bij vergunningverlening wordt geadviseerd;

  • Je stelt op basis van jouw analyse aanvullingen en wijzigingen voor;

  • Je brengt de essentie van de nieuwe regelingen in beeld.

Kandidaat omschrijving

Om dit goed te kunnen doen heb je een stevige achtergrond in de ruimtelijke advisering nodig.  Je kent de dilemma’s binnen projecten en in de vergunningverlening. Je hebt daarnaast interesse in de ontwikkelingen rond de omgevingswet of daar misschien al concrete ervaring mee. Je hebt een stedenbouwkundige of planologische achtergrond. Je bent onderdeel van het team stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten en je werkt samen met een slagvaardige multidisciplinaire ploeg van ongeveer 8 mensen aan het omgevingsplan. Je doet dit in nauwe samenwerking met andere stedenbouwkundigen, juridisch adviseurs en tekenaars uit het bureau. Waar nodig heb je contact met beleidsmakers uit andere afdelingen.

Je bent een trekker, verbaal sterk en kunt voorstellen ook op een aansprekende manier voor het voetlicht brengen. 

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbaar een afgeronde opleiding op minimaal hbo- niveau in een relevante richting (bijvoorbeeld Stedenbouwkundige, Planologie, Sociale Geografie, Ruimtelijke Planning of vergelijkbaar);

  • Minimaal 5 jaar recente aantoonbare werkervaring in een zelfstandige rol als Stedenbouwkundige of Planoloog bij een gemeente of een omgevingsdienst;

  • Aantoonbaar beschikbaar om op dinsdag en/of donderdag op locatie aanwezig te zijn op locatie. (Benoem dit duidelijk in het cv).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in de laatste 10 jaar in de rol van Stedenbouwkundige of Planoloog bij een 100.000+ gemeente of omgevingsdienst (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met Omgevingsrecht, noem 2 overtuigende voorbeelden (40 punten);

  • Aantoonbare recente werkervaring met grafische software en in staat om rapporten met beeld te produceren (40 punten).

Competenties

  • Je hebt uitstekende proces-en communicatieve vaardigheden;

  • Je bent pro- actief, pakt zaken op en gaat zelf op zoek naar advies of hulp;

  • Samenwerken is essentieel voor je.

Organisatie en team

Nijmegen werkt aan de implementatie van de omgevingswet en het omgevingsplan. Nijmegen is daarin landelijk een van de koplopers. Daarom zijn wij op zoek naar uitbreiding van het team dat werkt aan het omgevingsplan.

Je bent onderdeel van het team stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten en je werkt samen met een slagvaardige multidisciplinaire ploeg van ongeveer 8 mensen aan het omgevingsplan. Je doet dit in nauwe samenwerking met andere stedenbouwkundigen, juridisch adviseurs en tekenaars uit het bureau. Waar nodig heb je contact met beleidsmakers uit andere afdelingen. Je bent een trekker, verbaal sterk en kunt voorstellen ook op een aansprekende manier voor het voetlicht brengen.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 3 november 2025 en/of dinsdag 4 november 2025 en/of woensdag 5 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 31 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in een functieschaal. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee externe administratieve broker

De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: MA DI WO DO VRIJ

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen In onderling overleg  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 21 oktober 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 23 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De externe administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [contactgegevens verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 27 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur