Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mrt 2026Publicatiedatum:
11 okt 2025De bestaande stad, de dorpen en de staduitbreiding zijn jouw belangrijkste speelveld naast verschillende andere uitdagende opgaven in de stad. Zoals het verder verdichten en vergroenen. Als stedenbouwkundige ben jij met het maken van concrete ontwerpen de creatieve geest achter de manier hoe we de stad en het buitengebied inrichten met en voor onze bewoners. Je werkt samen met andere stedenbouwkundigen aan de opgaven in de stad en het buitengebied. Dit vraagt wat van jou: Hoge mate van ontwerpkwaliteit, een goede verbeeldingskracht en creativiteit op verschillende schaalniveaus. Maar je kunt vooral goed samenwerken. Jij draagt binnen projecten direct bij aan de kwaliteit en leefbaarheid van onze stad. Daar krijg je letterlijk en figuurlijk de ruimte voor. Je vertaalt onze ambities op het gebied van duurzaamheid, klimaatadaptatie en de energietransitie door naar je ontwerpen. Die naadloos passen bij de Apeldoornse identiteit en kwaliteit. We hebben de afgelopen jaren veel bereikt met een groot aantal grootschalige complexe gebiedsontwikkelingen en projecten.
Concreet betekent dit dat jij:
meewerkt aan en ontwerpen van verschillende grootschalige gebiedsontwikkelingen en projecten in de BSK en de buitengebieden;
in teamverband werkt aan visies, plannen, stedenbouwkundige plannen en beeldkwaliteitsplannen;
participeert in projectgroepen;
samenwerkt met veel collega’s voor het beste resultaat;
zorgt voor de integrale ruimtelijke visie in verschillende ontwikkelingen.
De afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie staat de komende jaren voor een aantal kernopgaves te weten:
We hebben ambitie en werken hard aan het versnellen van onze doelstellingen voor klimaatadaptatie, energie, circulaire economie en cleantech;
We bieden ruimte aan de groei van 168.000 naar minimaal 180.000 inwoners met respect voor onze groene stad en het waardevolle landschap;
We werken op innovatieve wijze verder aan comfortabele woonmilieus met bijbehorende voorzieningen in stad, dorp en buitengebied. De stad en haar elf dorpen liggen ingebed tussen de Hoge Veluwe en het IJsseldal. Apeldoorn kent veel gezichten: Van de agrarische enclave tot binnenstedelijke industriële complexen. Van stedelijke parken tot het Nationaal park de Hoge Veluwe, van historische Parkbuurt tot moderne woonwijken. Van Apenheul tot Julianatoren. Van Paleis Het Loo tot het iconische gebouw van Centraal Beheer. De gemeente Apeldoorn telt meer dan 168.000 inwoners en is daarmee de elfde stad van Nederland. Daar bovenop komt de ambitie om te groeien naar minimaal 180.000 inwoners. We investeren in ons stamkapitaal; het landschap, de natuur en ons erfgoed en brengen daarmee het thema toeristisch toplandschap en de Veluwe weer op 1. Dit doen we ook door meer groen te laten terugkomen in de binnenstad, de wijken en de dorpen. We doen het samen met onze partners; onze inwoners, bedrijven, en organisaties. Daarbij werken we doelbewust en proactief samen We kijken waar de energie en dynamiek zit in de stad en sluiten daarbij aan.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina's;
Minimaal 1 jaar ervaring in het vakgebied;
Afgeronde Hbo/WO opleiding op het gebied van stedenbouw;
Kandidaat is 32-36 uur per week beschikbaar;
Kandidaat mag hybride werken, maar wel alleen in overleg.
Je beheerst het stedenbouwkundig vak met aantoonbare ontwerp-, presentatie- en communicatiekwaliteiten en ervaring met stedelijke gebiedsontwikkelingen;
Goede beheersing van minimaal Adobe Pakket, Microstation, Revit, Sketchup, en MS Office.
Heeft analytisch vermogen;
In staat tot evenwichtige belangenafweging;
Heeft overtuigingskracht;
Heeft visie;
Neemt initiatief;
Is communicatief;
Stressbestendig;
Kan improviseren;
Is sensitief;
Is creatief;
Is innovatief;
Is kwaliteitsgericht.
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
In onze organisatie werken we in vier thema's waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De themas zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
De afdeling Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie staat de komende jaren voor een aantal kernopgaves te weten: We hebben ambitie en werken hard aan het versnellen van onze doelstellingen voor klimaatadaptatie, energie, circulaire economie en cleantech; We bieden ruimte aan de groei van 168.000 naar minimaal 180.000 inwoners met respect voor onze groene stad en het waardevolle landschap; We werken op innovatieve wijze verder aan comfortabele woonmilieus met bijbehorende voorzieningen in stad, dorp en buitengebied.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 28 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 27 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Inkoop van gemeente Apeldoorn beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door Opdrachtgever.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De drie (3) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde selectiecriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten ontvangen op elke competentie een score (0, 3 of 5) van de opdrachtgever. Opdrachtgever behoudt zich het recht om de opdracht te gunnen aan inschrijving met de hoogste score op de competenties. Wanneer geselecteerde kandidaten onvoldoende scoren op de door de opdrachtgever beoordeelde competenties zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Maximaal 5 pagina's;
Opgesteld in het Nederlands;
Minimaal 2 referenties.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr
De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan de externe administratieve broker.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien een kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 14 oktober 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 16 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de externe administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u stellen via de contactgegevens van de externe administratieve broker. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 23 oktober 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.