Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Nijmegen
Logo van Gemeente Nijmegen

Gedragswetenschapper Jeugdbeschermingstafel Regio Nijmegen

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

1 feb 2030

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de hulpverlening aan jeugdigen en hun gezin. Eén van de verantwoordelijkheden is de toeleiding naar de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK). Doel voor de gemeente hierbij is om zoveel mogelijk te voorkomen dat kinderen onder toezicht en/of uit huis worden geplaatst.

In de regio Nijmegen is hiervoor de Jeugdbeschermingstafel (JBT) ingericht. Dit is een samenwerking tussen een aantal gemeentes in de regio: Berg en Dal, Beuningen, Druten, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen. De JBT is ontwikkeld om, daar waar betrokken hulpverleners zich zorgen maken over de ontwikkeling en/of veiligheid van jeugdigen en waarbij het gedwongen kader wordt overwogen, gezamenlijk met ouders, het kind zelf (indien ouder dan 12 jaar) en de relevante hulpverleners te komen tot een passende maatwerkoplossing om de veiligheid te waarborgen. 

Met de JBT stimuleren we samenwerking tussen relevante ketenpartners. Hierbij is het uitgangspunt om samen met kind en ouders tot de meest passende oplossing te komen. Creatief denken en maatwerk staan hierin centraal. Wij zoeken een onafhankelijke gedragswetenschapper die samen met de ouders en de partners aan tafel, zoals GI en RvdK, de casuïstiek bekijkt en samen met degenen aan de JBT naar oplossingen zoekt.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als gedragswetenschapper van de JBT ben je verantwoordelijk voor de toetsing van de kwaliteit van de Verzoeken Tot Bespreking (VTB). Je screent de VTB’s op inhoud, overlegt met de secretaris wanneer deze ergens op vastloopt en overlegt met het kernteam van de JBT op welke manier betrokkenen voorbereid dienen te worden op de JBT.  Je geeft input over welke ketenpartners aan tafel betrokken moeten worden; de secretaris verzorgt vervolgens de uitnodigingen.
In het vooroverleg bereid je samen met het kernteam de JBT inhoudelijk voor op casusniveau. Indien er aanvullende vragen beantwoord dienen te worden alvorens de bespreking plaats gaat vinden geef je die door.  Tijdens de bespreking aan tafel neem je een onafhankelijke, adviserende rol in en breng je vanuit je gedragswetenschappelijke expertise input in de bespreking die nodig is voor de besluitvorming. Je werkt samen met ketenpartners zoals jeugdbescherming, gemeente en de Raad voor de Kinderbescherming en bewaakt hierbij de kwaliteit van de besluitvorming.
Je werkt systemisch en houdt aandacht voor het contact en de samenwerking met ouders en het netwerk. Voorafgaand aan de JBT voer je kindgesprekken met kinderen ouder dan 12 jaar en zorgt ervoor dat hun perspectief meegenomen wordt in de besluitvorming.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde master; psychologie, orthopedagogiek of ontwikkelingspsychologie;
  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar recente werkervaring als gedragswetenschapper/GZ-psycholoog met aandachtsgebied Jeugd;
  • Aantoonbaar minimaal 10 jaar recente kennis van en ervaring met het jeugdzorgsysteem, (ontwikkelingen in) (crisis) interventies, behandelmethodes, samenwerkingsafspraken in de keten jeugd en relevante wet- en regelgeving;
  • Aantoonbaar recente en meerjarige ervaring met systemisch en gezinsgericht werken in complexe casuïstiek;
  • Je bent SKJ geregistreerd;
  • Je bent BIG geregistreerd;
  • Je bent NVRG geregistreerd als systeemtherapeut;
  • In je cv vermeld je de bedrijfsgegevens en contactgegevens zodat we je rechtstreeks kunnen benaderen;
  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee administratieve partner;
  • We vragen je je contactgegevens te vermelden in je cv zodat we je rechtstreeks kunnen benaderen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar recente en meerjarige werkervaring als gedragswetenschapper in het jeugd werkveld in de jeugdhulpregio Nijmegen (ivm kennis sociale kaart);
  • Je bent OG geregistreerd;
  • Aantoonbaar recente en meerjarige ervaring als gedragswetenschapper bij een Jeugdbeschermingstafel.

Competenties

  • Je bent open in de communicatie en beschikt over een goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid;
  • Je kan methodisch handelen en je bezit over een analytisch vermogen;
  • Je kunt samenwerken en bent kritisch, gedreven en flexibel.

Organisatie en team

Organisatie
Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Alle cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De Alle cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1 persoon

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal max € 120. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  
  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen in overleg  
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr