Logo van Gemeente Zutphen
Logo van Gemeente Zutphen

Programmamanager / Verbinder Sterke Wijken

Gemeente Zutphen

's-Gravenhof 2, 7201 DN Zutphen, Nederland

Sluit over 23 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 12
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In Zutphen willen we samen met andere maatschappelijke organisaties werken aan sterkere wijken. Door de vraag van de inwoners en de wijk als vertrekpunt te nemen voor alles wat we doen.  

Organisaties werken vaak langs elkaar heen of bieden diensten aan die niet helpen. En er zijn complexe regels die niet meer voor iedereen te begrijpen zijn.

Daardoor krijgen mensen niet de hulp die ze nodig hebben of niet op tijd. Dat kan anders.

We bouwen aan een stevig netwerk van inwoners en professionals van verschillende organisaties in zorg, welzijn, werk en inkomen, wonen en de fysieke leefomgeving. Hoe kunnen we binnen bestaande middelen de leefbaarheid en gezondheid van inwoners verbeteren? We gebruiken hiervoor de veranderaanpak “Anders denken, doen en organiseren’ (ADDO). We starten in de Zuidwijken. Wij doen dit door samen te werken, te leren, experimenteren en te denken in mogelijkheden in plaats van belemmeringen. Dit is niet eenvoudig en vraagt lef van iedereen (inwoners, professionals, managers, bestuurders en financiers)!

In Zutphen hebben nu al 12 partners ja gezegd tegen deze aanpak. Ook directie, bestuur en raad van de gemeente Zutphen. De komende periode sluiten meer partners en expertise aan.

De veranderaanpak betekent veel voor elke deelnemende organisaties, zeker ook voor de gemeente. Als uitvoerder van taken in de diverse domeinen, opdrachtgever en financier. Aansluiten bij wat nodig is in de wijk vraagt een andere mindset en manier van werken. Deze verandering bij de gemeente is primair de verantwoordelijkheid van de lijnorganisatie. Om dit goed te laten verlopen en ondersteunen hebben we een (verander)programma opgezet voor alle teams. Een interne ADDO-veranderaanpak dus.

Voor dit programma zoeken we een programmamanager die goed de inerne wegen binnen een gemeentelijke organisatie kent en die als verbinder naar en tussen de verschillende partijen in de wijken kan optreden.

Eisen

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen telefoon en laptop;
  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Een maximum uurtarief van € 120,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee administratieve partner;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programmamanager en/of projectmanager binnen het sociaal domein bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programmamanager en/of projectmanager binnen het sociaal domein bij een gemeente (40 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het sociaal domein (35 punten);

  • Een maximum uurtarief exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten én fee aan de administratieve partner (25 punten).

    • € 120,- (0 punten);

    • Tussen € 115,01 en € 120,- (5 punten);

    • Tussen € 110,01 en € 115,- (10 punten);

    • Tussen € 105,01 en € 110,- (15 punten);

    • Tussen € 100,01 en € 105,- (20 punten);

    • Tot € 100,- (25 punten).

Competenties

  • Aanpassingsvermogen;

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);

  • Delegeren;

  • Luisteren;

  • Tactisch gedrag;

  • Samenwerken;

  • Besluitvaardigheid;

  • Organiseren;

  • Kritisch;

  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Wij zijn gepassioneerd, ondernemend en creatief. We omarmen duurzaamheid en inspiratie, en koesteren ons rijke verleden met trots. Bij ons staat goede dienstverlening centraal. We zijn er voor de Zutphense samenleving en stimuleren de betrokkenheid en samenwerking van onze inwoners.

Werken voor de gemeente Zutphen betekent werken in een prachtige en inspirerende omgeving. We zijn trots op onze historische middeleeuwse binnenstad, de IJssel en de Berkel en talloze vijvers en grachten, de wijken, de parken en het dorp Warnsveld.

Bij een gemeente werk je in een politiek-bestuurlijke omgeving. Dit betekent dat je te maken krijgt met wisselende prioriteiten en samenwerkt met verschillende groepen mensen. Je hebt de taak om zorgvuldig om te gaan met publieke middelen en soms moet je je weg vinden in wat ingewikkelde procedures. Het mooie van dit werk is, dat wat je doet vaak direct bijdraagt aan de Zutphense samenleving.

Zutphen zet in op diversiteit en inclusie. Het maakt ons niet uit waar je geboren bent, waar je in gelooft, van wie je houdt, wat je fysieke kenmerken zijn, hoe oud je bent, wat je gender is of wat je culturele achtergrond is. We zijn nieuwsgierig naar jouw talent en hoe jij het verschil maakt voor onze gemeente!

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
De administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie Top 10 cv's cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
De administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door de administratieve partner”.

De Top 10 cv's kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door de administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 19 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 16 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen apparatuur.

  • Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert.

  • Gemeente Zutphen hecht waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. In dat kader is sociaal aanbesteden en daarmee Social Return onderdeel van het duurzame
    Voor deze aanbesteding past de inschrijver SROI toe ter waarde van 1% (ZZP) of 2% (detacheringsbureau) indien de opdracht >75.000,- passeert. Social Return is een menukaart van 3 onderdelen: Sociale inkoop, maatschappelijke activiteiten en arbeidstoeleiding mogen ingezet worden als sociaal rendement (de beoordeling daarvan wordt gedaan door de SROI-adviseur van de gemeente Zutphen). Een combinatie van deze mogelijkheden voor de inzet van Social Return is ook toegestaan. De nadere invulling van de Social Return verplichting is binnen de beschreven mogelijkheden vrij en vindt altijd plaats in overleg met de adviseur SROI van de gemeente Zutphen. Binnen zeven kalenderdagen na definitieve gunning van de opdracht moet de opdrachtnemer contact op nemen met de adviseur SROI. Contactgegevens worden direct na gunning
    verstrekt.

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr