Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
18 dec 2025Opdracht
We willen dat kinderen en jongeren in het Rijk van Nijmegen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een sterke samenwerking tussen onderwijs en de gemeente draagt hieraan bij. We zien kansen om de samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp in de regio Rijk van Nijmegen te versterken. Onder andere door aandacht te hebben voor schoolaanwezigheid en de context rond leerlingen te versterken, verwachten we dat minder verwijzingen naar (specialistische) jeugdhulp en het speciaal onderwijs nodig zijn. Ook is het van belang dat organisaties en professionals weten wat ze van elkaar kunnen verwachten zodat er, daar waar een leerling wat extra’s nodig heeft, samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp bestaat. Hierbij houden we rekening met de druk die er op budgetten ligt en de ingewikkeldheid rond het zogenaamde ‘grijze gebied’ tussen onderwijs en jeugd.
In de regio Rijk van Nijmegen en binnen het onderwijs vinden op verschillende plekken mooie ontwikkelingen plaats om jongeren de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Zo is de afgelopen jaren gewerkt aan een aanpak om beter grip te krijgen op ziekteverzuim. Momenteel wordt deze aanpak doorontwikkeld naar een brede aanpak schoolaanwezigheid. Daarnaast is de opdracht van het jongerenwerk herijkt. Deze herijkte opdracht moet bijdragen aan het bouwen van een sterke sociale en pedagogische basis. Ook heeft het jongerenwerk als doel om te normaliseren en daarmee bij te dragen aan de taakstelling voor ambulante jeugdhulp van de gemeente Nijmegen. De gemeente werkt aan innovatie van de gecertificeerde instellingen en werkt Buurtteams Jeugd en Gezin aan het versterken van de samenwerking met het onderwijs en het bieden van basishulp aan gezinnen.
Voor deze opdracht ligt de focus op twee projecten.
1. Aanpak schoolaanwezigheid
We werken aan de doorontwikkeling van de aanpak schoolaanwezigheid. Afgelopen jaren is gewerkt aan een uniforme aanpak ziekteverzuim, waarbij school, de leerplichtambtenaar en de jeugdarts nauw samenwerken om het ziekteverzuim terug te dringen. Deze aanpak verbreden we vanuit de brede blik schoolaanwezigheid. Er is gewerkt aan een plan van aanpak om de focus te verleggen van afwezigheid naar schoolaanwezigheid. We staan nu op het punt dat scholen actief aan de slag gaan met de acties in het plan.
2. VO-team
Om de samenwerking tussen onderwijs, welzijn en jeugdhulp te verstevigen, zijn we op vier scholen gestart met een VO-team. De samenstelling van dit team kan per school verschillen, maar bestaat in elk geval uit:
• een schoolmaatschappelijk werker
• een gezinswerker van de buurtteams
• een jongerenwerker (2.0)
Deze professionals krijgen voldoende tijd om met elkaar een werkwijze te ontwikkelen en zo echt te werken aan innovatie. We werken vanuit een lerende aanpak: we onderzoeken vooraf wat werkt, evalueren onze werkwijze en stellen werkende weg bij. We doen onderzoek naar de opbrengsten, zowel kwalitatief als kwantitatief. Het uiteindelijke doel is om de aanpak uit te rollen over alle scholen in de gemeente Nijmegen. Een stip op de horizon is om een werkwijze te ontwikkelen die in heel Rijk van Nijmegen is toe te passen.
De projectleider is verantwoordelijk voor deze twee projecten. We beleggen deze bij één persoon vanwege het netwerk waarin samen wordt gewerkt en de samenhang tussen de projecten.
De opdracht van de projectleider
De opdracht voor schoolaanwezigheid:
Afgelopen jaar is veel geïnvesteerd in het plan van aanpak en wat nodig is om te werken vanuit schoolaanwezigheid. De betrokken partijen zijn goed meegenomen en besluitvorming om het plan uit te gaan voeren heeft plaatsgevonden. De projectleider draagt zorg dat alle scholen gefaseerd goed kunnen starten met de werkwijze in het plan.
Deze werkwijze komt neer op het volgende:
1. Elke school analyseert hun eigen schoolaanwezigheid.
2. Op basis van de opgedane inzichten stelt elke school een hulpvraag op en een plan van aanpak.
3. Elke school gaat aan de slag met het uitvoeren van het plan van aanpak.
4. De uitvoering en effecten van het schoolaanwezigheidsbeleid worden gemonitord en bijgesteld waar nodig. Regionaal komen er kennisbijeenkomsten om te leren van én met elkaar.
De projectleider schoolaanwezigheid:
• Faciliteert dat scholen gefaseerd met de voorgestelde werkwijze starten.
• Bewaakt de voortgang van de plannen, haalt signalen en knelpunten op en doet verbetervoorstellen waar nodig.
• Organiseert overleg met de kerngroep en de stuurgroep schoolaanwezigheid. Hier worden opgehaalde signalen en voortgang besproken.
• Faciliteert het leren van en met elkaar. De projectleider haalt werkzame elementen op en zorgt dat deze breed gedeeld worden. Ook maakt hij gebruik van de landelijke informatie over dit onderwerp, bijvoorbeeld bij Ingrado.
De opdracht voor het vo-team:
Afgelopen periode heeft de projectleider samen met de projectgroep de voorbereidingen gedaan om te kunnen starten met het VO-team op de vier scholen. Sinds maart 2025 is een gezinswerker van het Buurtteam Jeugd en Gezin gestart op deze scholen. Het is nu aan de projectleider om de aanpak door te ontwikkelen en deze uit te breiden naar meer scholen in de stad Nijmegen. Ook is de afspraak dat de regiogemeenten Rijk van Nijmegen geïnformeerd worden om de ontwikkelingen te volgen en mogelijk op een later moment aansluiten. Hier heb je als projectleider ook een belangrijke aandeel in.
De coördinator werkt samen met een projectgroep die bestaat uit experts vanuit het onderwijs, buurtteams Jeugd en Gezin, Bindkracht10 en beleidsadviseur van gemeente Nijmegen. Je legt verantwoording af aan een stuurgroep die bestaat uit een onderwijsbestuurder, de bestuurder van Buurtteams Jeugd en Gezin, de bestuurder van Bindkracht10 en de bureaumanager van Team Jeugd en Onderwijs van de gemeente Nijmegen.
De projectleider vo-team:
• Coördineert het VO-team op de 4 scholen. Dat wil zeggen: je stemt af over de uren-inzet van de (team)leden, faciliteert en organiseert dat betrokken partijen heldere afspraken maken over de zorgstructuur op de scholen.
• Bewaakt en evalueert de voortgang van het project. De voortgang wordt beoordeeld op basis van vooraf vastgestelde doelstellingen, zoals vermindering van doorverwijzingen naar specialistische jeugdhulp en het speciaal onderwijs. Deze zijn in het plan van aanpak en het monitoringsplan vastgelegd.
• Geeft leiding aan de projectgroep VO-team, die bestaat uit de beleidsadviseur van de gemeente Nijmegen, het samenwerkingsverband VO en een teamleider van de Buurtteams Jeugd en Gezin. Dat wil zeggen: Maakt de agenda, houdt actielijsten, zowel van werkgroep als stuurgroep en zorgt voor verantwoording richting de stuurgroep.
• Bewaakt de financiën.
• Zorgt, in samenwerking met de werkgroep, voor draagvlak voor het plan.
• Haalt werkzame elementen op in de werkwijze en beschrijft deze, o.a. op het gebied van casusregie.
• Werkt samen met de projectgroep aan de doorontwikkeling van het vo-team bij de vier scholen
• Werkt samen met de projectgroep aan de uitbreiding van het aantal scholen in Nijmegen en betrekt regiogemeenten hierbij.
Je bent een snelle denker, overziet het geheel en legt makkelijk verbanden. Hiermee geef je inzicht en zet zaken in gang door het te organiseren of in proces te zetten en beschikt daarmee over executiekracht. Van nature zie jij oplossingsmogelijkheden. Je behoudt overzicht en legt verbindingen waar nodig.
Je handelt vanuit natuurlijk gezag en weet draagvlak te creëren, maar ook partners aan te spreken op hun taken wanneer nodig. Je bent een verbindende persoonlijkheid. Je hebt gevoel voor verhoudingen en bent organisatiesensitief. Je creëert bewustwording en urgentie daar waar zaken nog onvoldoende zijn geborgd en geeft richting daar waar nodig. Je belegt taken en verantwoordelijkheden daar waar zij horen.
Je spreekt de taal van de verschillende werelden en weet die aan elkaar te verbinden.
Daarnaast:
Organisatie
Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.
De opdracht maakt onderdeel uit van het 4-jarig programma Jongeren naar School of Werk (programma voortijdig schoolverlaten).
De coördinator werkt samen met een projectgroep die bestaat uit experts vanuit het onderwijs, buurtteams Jeugd en Gezin, Bindkracht10 en beleidsadviseur van gemeente Nijmegen. Je legt verantwoording af aan een stuurgroep die bestaat uit een onderwijsbestuurder, de bestuurder van Buurtteams Jeugd en Gezin, de bestuurder van Bindkracht10 en de bureaumanager van Team Jeugd en Onderwijs van de gemeente Nijmegen.
Beoordeling
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 21 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht.
Optie tot verlenging: 3x 12 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1 persoon
Overig algemeen:
Overige informatie