Logo van Gemeente Midden-Drenthe
Logo van Gemeente Midden-Drenthe

Jeugd Consulent

Raadhuisplein 1, 9411 NB Beilen, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 103Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Uitgangspunt is dat je de eigen kracht en zelfregie van de inwoner versterkt door uit te gaan van de mogelijkheden van de inwoner.

Je bent verantwoordelijk voor:

  • Beoordelen van hulpvragen voor de inzet van geïndiceerde jeugdhulp, op grond van de Jeugdwet en de gemeentelijke regelgeving. 

  • Coördineren van passende zorg en bewaken van de voortgang. 

  • Monitoren en evalueren van ingezette hulp en toezien op tijdige afschaling waar mogelijk. 

  • Samenwerken met gezinnen, ketenpartners en vrij-toegankelijke ondersteuning voor een integrale aanpak. 

  • Signaleren, beoordelen en aanpakken van (vermoedens van) onveiligheid, inclusief het uitvoeren van risicotaxaties, opstellen en bewaken van veiligheidsplannen en direct handelen bij acute dreiging. 

  • Toetsen van toewijzingsplannen aan wettelijke kaders, richtlijnen en professionele standaarden.

  • Zorgdragen voor nauwkeurige en verantwoorde dossiervorming.

  • Je werkt samen met je collega’s binnen het sociaal domein en adviseert ze op het gebied van jeugdhulp en veiligheid in gezinnen. 

  • Je draagt bij aan inhoudelijke beleidsontwikkelingen en op het gebied van complexe veiligheidscasuïstiek. Je neemt deel aan overkoepelende overleggen en intervisie. 

  • Je werkt samen met externe partners, waaronder scholen, gezondheidszorgprofessionals en jeugdzorginstanties

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbaar in het bezit van geldige SKJ registratie. Benoem het registratienummer en de afloopdatum duidelijk in het CV;
  • Aantoonbaar in het bezit van een geldig rijbewijs B. Benoem dit duidelijk in het CV;
  • Kandidaat is niet woonachtig in de gemeente Midden-Drenthe. Benoem de woonplaats duidelijk in het CV;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Jeugd Consulent;
  • Aantoonbare werkervaring met veiligheid casuïstiek.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Jeugd Consulent (40 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente (40 punten);
  • Een maximum uurtarief van €103,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief administratieve partner fee). (20 punten).

Competenties

  • Je hebt een proactieve houding en kunt situaties goed inschatten en analyseren.
  • Daarnaast heb je ervaring in het indiceren van voorzieningen en kennis van de sociale kaart.
  • Je toont initiatief en kunt hoofd en-bijzaken goed scheiden.
  • Je kunt je zowel mondeling als schriftelijk goed uitdrukken.
  • Verder ben je betrokken, daadkrachtig, betrouwbaar, sociaal vaardig en vriendelijk.
  • Humor en collegialiteit zijn daarbij zeer gewenste eigenschappen.
  • Je kunt daadkrachtig en met gezag en overtuiging optreden.
  • Je hebt vaardigheden om ogenschijnlijk tegengestelde belangen te kunnen hanteren en in conflicten te kunnen bemiddelen.

Organisatie en team

De gemeente Midden-Drenthe is voortdurend in ontwikkeling. Er werken ongeveer 350 medewerkers. Kenmerkend voor onze organisatie is dat de lijnen met het bestuur kort zijn. Met elkaar zorgen we voor een organisatie die haar inwoners optimaal bedient. We hebben ambitieuze doelen waar we iedere dag hard aan werken. Dat vraagt om inzet, creativiteit én samenwerking met mensen binnen en buiten het gemeentehuis.

Gespreksinformatie

Niet bekend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 3x 12 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE:
1 persoon

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever heeft er voor gekozen om een administratieve partner als broker in te zetten. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met deze administratieve partner. De overeenkomsten zijn als model bijgevoegd in het reactieformulier (Model 4 in geval u een ZZP’er bent, Model 5 in geval u een Toeleverancier bent die een zzp’er aanbiedt en Model 6 in het geval u een Toeleverancier bent de Tijdelijke medewerker detacheert). Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo