Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Meppel
Logo van Gemeente Meppel

Senior adviseur Burgerzaken

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28

Omschrijving

Situatiebeschrijving 

Op het snijvlak van Drenthe en Overijssel ligt een bruisende gemeente die al eeuwenlang een verbindende factor vormt tussen het noorden en de rest van Nederland. Een levendige gemeenschap met een historische provinciestad, karakteristieke dorpen en prachtige natuur. Op dit knooppunt van water, spoor en wegen steken inwoners, ondernemers en gemeente samen de handen uit de mouwen. Dat doen ze zelfverzekerd, met lef en vol trots in Gemeente Meppel. 

Doel van de opdracht 

 1.Strategische adviserende rol 

Als strategisch adviseur ben je een belangrijke sparringpartner voor de kwaliteitsmedewerker BRP en adviseer je over een toekomstbestendige uitvoering van de Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten. Je bent verantwoordelijk voor het waarborgen van kwaliteit, het beantwoorden van inhoudelijke complexe vragen over BRP en reisdocumenten en verbeteracties. Je draagt je steentje bij aan de uitvoering hiervan. 

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden: 

  • Oppakken van verbeteracties naar aanleiding van zelfevaluaties BRP en reisdocumenten. 
  • Beantwoorden van inhoudelijke complexe vragen over BRP en reisdocumenten. 
  • Uitvoeren en bijhouden van kwaliteitscontroles. 
  • Strategische beleidsadviezen opstellen en besluitvormingsroute verzorgen. 
  • Toepassen van de regeling gegevensverstrekking en verordening BRP. 
  • Beoordelen van selectieverzoeken BRP. 
  • Leggen van de basis voor de rol van beveiligingsfunctionaris reisdocumenten. 

2.Coachende rol 

  • Meedenken over kwaliteitsadvies (IST-SOLL) en professionalisering van kwaliteit met het oog op de toekomst 
  • Opstellen van een capaciteitsanalyse en advies voor team Burgerzaken 
  • Coachen van de nieuwe coördinator Burgerzaken  

Resultaat 

  • Een toekomstbestendige uitvoering van de Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten. Waarbij de kwaliteit gewaarborgd is en verbeteracties geïmplementeerd zijn.  
  • Een strategisch kwaliteitsadvies over Burgerzaken aan opdrachtgever, inclusief een capaciteit analyse Burgerzaken, toekomstgericht (IST-SOLL) 
  • Door middel van coaching zorgen voor een ontwikkeling van de Coördinator Burgerzaken naar aanleiding van de nog op te stellen leerdoelen.  

Eisen

  • • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als kwaliteitsmedewerker Burgerzaken/Publiekszaken;
  • • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met coördinatie BRP werkprocessen en teamaansturing bij een gemeente

Wensen en competenties

Wensen

  • • Aantoonbare afgeronde vakopleiding op gebied van Burgerzaken; (10 punten)
  • • Aantoonbare werkervaring Burgerzaken bij een gemeente op gebied van BRP processen en actualisatie BRP-beleid (20 punten)
  • • Aantoonbare werkervaring met klacht- bezwaar – en beroepzaken en verkiezingen (40 punten)
  • • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring bij een gemeente op het gebied van Burgerzaken (30 punten)

Competenties

  • • Analytisch en kritisch denkvermogen
  • • Structureren en verbeteren van complexe processen
  • • Beleidsmatig sterk gecombineerd met uitvoeringsgericht
  • • Coachen en verbindend leiderschap
  • • Besluitvaardig en resultaatgericht
  • • Heldere communicatie (mondeling en schriftelijk)
  • • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

Organisatie en team

Organisatie

Gemeente Meppel

Op het snijvlak van Drenthe en Overijssel ligt een bruisende gemeente. Met een historische provinciestad, karakteristieke dorpen en prachtige natuur. Op dit knooppunt van water, spoor en wegen steken inwoners, ondernemers en gemeente samen de handen uit de mouwen. Hier krijg je de kans om écht verschil te maken. Om te doen wat nodig is. Samen, op z’n Meppels.

Ondernemen zit in ons DNA. Samen met onze gemeenschap zien we kansen en proberen we uit wat werkt. Met een menselijke maat en alle neuzen gericht op de toekomst. We weten waar we het voor doen en vooral voor wie: de Meppelers. We staan naast onze inwoners, ondernemers en instellingen. Van balie tot buitendienst luisteren we naar ze, nemen ze serieus en hechten we bovenal waarde aan hun mening. Samen pakken we ideeën en uitdagingen aan, binnen de gemeente en daarbuiten. Zó maken we het verschil. 

Vanaf het moment dat je binnenstapt, voel je je welkom. Dat merk je aan de manier waarop je wordt begroet en mensen je aanspreken. Eigenlijk merk je dat al onderweg naar je werk. Je hoeft hier niet in de drukte naartoe, staat zelden in de file en fietst zo van het station naar het stadhuis.

Samen met ruim 425 collega’s werk je dagelijks aan vraagstukken die er écht toe doen voor onze ruim 35.000 inwoners. Van werk en inkomen tot duurzaamheid en leefomgeving: we maken samen werk van een toekomstbestendig Meppel. De organisatie bestaat uit 14 verschillende teams zoals Ruimte en initiatief, Sociaal domein, Duurzaamheid, Dienstverlening en Advies. We hebben korte lijnen en kennen elkaar. Bij gemeente Meppel kun je in overleg flexibel werken. Stem jouw wensen af met jouw team en teammanager. Werk met plezier en haal meer uit jezelf.

Gespreksinformatie

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 3 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja. Bij gemeente Meppel kun je in overleg flexibel werken. Stem jouw wensen af met jouw team en teammanager. De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (link naar SROI bijlage Talentenregio).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr