Logo van Gemeente Westerveld
Logo van Gemeente Westerveld

Beleidsadviseur Sociaal domein Participatiewet

Raadhuislaan 1, 7981 EL Diever, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

24 - 28

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De inhoud van je werk
Als beleidsadviseur adviseer je in samenwerking met de beleidsadviseur Werk,het bestuur en management over de integrale beleidsontwikkeling- en uitvoering van de Participatiewet(rechtmatigheid), Armoedebeleid, Schuldhulpverlening en de Wet Inburgering(in onderlinge afstemming met een collega beleidsadviseur Werk).

Wat houdt het o.a. in:

  • Als beleidsmedewerker Sociaal domein ontwikkel je beleid en adviseer je bestuur en management over de beleidsontwikkeling- en uitvoering voor o.a.:

    • Participatiewet en aanverwante regelingen(rechtmatigheid), Wet Inburgering, Vroegsignalering, Schuldhulpverlening en op het terrein van het ondersteunen van zelfstandigen(Bbz);

    • Armoedebeleid (Minimabeleid, Collectieve zorgverzekering en evt. tijdelijke toeslagen etc).

  • Je bent accounthouder van een gemeenschappelijke regeling of samenwerkingsverband (Gemeenschappelijke Kredietbank, Armoedefondsen, Provinciale- en regionale overleggen en contract- en of subsidiepartijen);

  • Je bent juridisch goed onderlegd en stelt verordeningen, beleidsregels, Leidraad met werkinstructies etc. op of bij;

  • Je geeft advies nav de beleidsontwikkelingen over de implementatie en noodzakelijke bijstelling van werk- en digitaliseringsprocessen;

  • Je bent scherp op relevante (wettelijke)ontwikkelingen en de gevolgen hiervan op ons beleid en/of de maatschappelijke impact en adviseert hierover;

  • Je kunt projecten en werkgroepen leiden die betrekking hebben op je beleidsvelden of hier samenhang mee hebben;

  • Je bewaakt en bevordert de samenhang van het beleid met andere beleidsvelden;

  • Je levert een bijdrage aan de Planning & Control cyclus;

  • Je ontwikkelt en onderhoudt een relatienetwerk.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Beleidsadviseur binnen het Sociaal Domein bij een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met het vertalen van beleid naar operationele uitvoering, dit is expliciet toegelicht;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als beleidsadviseur op het gebied van Participatiewet, Wet Inburgering, Armoedebeleid of Schuldhulpverlening bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau in een juridishe richting;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Beleidsadviseur binnen het Sociaal Domein bij een gemeente;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als beleidsadviseur op het gebied van Participatiewet, Wet Inburgering, Armoedebeleid of Schuldhulpverlening bij een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met samenwerken met inwoners, professionele- en vrijwilligersorganisaties en medeoverheden.

Competenties

  • Klantgerichte houding

  • Zelfstandig werkende teamplayer

  • Goede sociale- en communicatieve vaardigheden die snel vertrouwen wint

  • Samenwerkingsgericht

  • Creatieve geest

  • Buiten gebaande paden durven treden om je doel te bereiken

Organisatie en team

Werken voor de Gemeente Westerveld betekent dat je terecht komt in een plattelandsgemeente in Zuidwest-Drenthe. Een gemeente waar bestuur en organisatie samen streven naar een hoogwaardige dienstverlening waarbij we initiatieven van inwoners, ondernemers en organisaties stimuleren én faciliteren. Wat kenmerkend is voor de Gemeente Westerveld zijn de korte lijnen, een informele werksfeer en weinig hiërarchie. Na een warm onthaal introduceert jouw nieuwe team de organisatie en collega’s bij je. Een team dat bestaat uit een mix van lerende en ervaren collega’s. En natuurlijk lopen we dan ook even langs onze koffiecorners, het bedrijfsrestaurant en de verschillende lounge- en overlegplekken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan onze Promotiefilm.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 januari 2026 bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1x 12 maanden

Hybride: Minimaal 50% aanwezig op kantoor, werkdagen in overleg

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal schaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (informatie over SROI is te vinden via de Talentenregio).

  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr