Begindatum:
1 feb 2026Einddatum:
1 mei 2026Publicatiedatum:
24 dec 2025Bij de functie Wmo-consulent ligt de focus op het verbeteren van de zelfredzaamheid van inwoners en ze weer te laten participeren. Hierbij behandel je aanvragen voor begeleiding, daginvulling, ondersteuning mantelzorgers, huishoudelijke hulp en andere Wmo-voorzieningen. Jouw werkzaamheden zullen onder andere bestaan uit het verstrekken van informatie over sociale voorzieningen, begeleiding en huishoudelijke hulp, het afhandelen van meldingen en aanvragen in het kader van de Wmo, het voeren van keukentafelgesprekken met de daarbij passende rapportage en het overleggen met externe partners zoals zorgaanbieders en leveranciers. Daarnaast signaleer je knelpunten binnen het beleid en de dienstverlening en denk je oplossingsgericht mee. Als Wmo-consulent werk je integraal.
Aantoonbaar afgeronde aanvullende cursus richting consulent Wmo (benoem dit duidelijk in het cv);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als consulent Wmo in de afgelopen 10 jaar bij een gemeente;
Aantoonbare werkervaring met Suite en/of Key2WIZ (Centric).
Empathie: Geeft anderen de ruimte om te praten, onderbreekt niet voortdurend. Moedigt anderen aan hun verhaal te vertellen;
Oordeelsvorming: Zorgt voldoende geïnformeerd te zijn over diverse keuzeopties. Houdt op realistische wijze rekening met wat haalbaar is;
Probleemanalyse: Stelt gerichte vragen om problemen helder te krijgen. Raadpleegt meerdere bronnen om betrouwbare informatie te verzamelen;
Samenwerken: Respecteert ervaringen en bijdragen uit andere vakgebieden en probeert daarbij aan te sluiten. Toont interesse voor andere meningen dan de eigen en probeert actief een gemeenschappelijke basis te vinden;
Daarnaast beschik je over goede communicatieve vaardigheden. Je bent initiatiefrijk, assertief, nieuwsgierig en je hebt een stevige persoonlijkheid.
Op het snijvlak van Drenthe en Overijssel ligt een bruisende gemeente. Met een historische provinciestad, karakteristieke dorpen en prachtige natuur. Op dit knooppunt van water, spoor en wegen steken inwoners, ondernemers en gemeente samen de handen uit de mouwen. Hier krijg je de kans om écht verschil te maken. Om te doen wat nodig is. Samen, op z’n Meppels.
Ondernemen zit in ons DNA. Samen met onze gemeenschap zien we kansen en proberen we uit wat werkt. Met een menselijke maat en alle neuzen gericht op de toekomst. We weten waar we het voor doen en vooral voor wie: de Meppelers. We staan naast onze inwoners, ondernemers en instellingen. Van balie tot buitendienst luisteren we naar ze, nemen ze serieus en hechten we bovenal waarde aan hun mening. Samen pakken we ideeën en uitdagingen aan, binnen de gemeente en daarbuiten. Zó maken we het verschil.
Vanaf het moment dat je binnenstapt, voel je je welkom. Dat merk je aan de manier waarop je wordt begroet en mensen je aanspreken. Eigenlijk merk je dat al onderweg naar je werk. Je hoeft hier niet in de drukte naartoe, staat zelden in de file en fietst zo van het station naar het stadhuis.
Samen met ruim 425 collega’s werk je dagelijks aan vraagstukken die er écht toe doen voor onze ruim 35.000 inwoners. Van werk en inkomen tot duurzaamheid en leefomgeving: we maken samen werk van een toekomstbestendig Meppel. De organisatie bestaat uit 14 verschillende teams zoals Ruimte en initiatief, Sociaal domein, Duurzaamheid, Dienstverlening en Advies. We hebben korte lijnen en kennen elkaar. Bij gemeente Meppel kun je in overleg flexibel werken. Stem jouw wensen af met jouw team en teammanager. Werk met plezier en haal meer uit jezelf.
De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht.
Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend
Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja. De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: ma-di-wo-do-vr. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.
Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100.