Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Meppel
Logo van Gemeente Meppel

Projectleider Omgevingsplan

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

8 - 24

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 8 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Meppel werkt de komende jaren aan het wijzigen van het omgevingsplan voor alle bedrijventerreinen in haar gemeente. De bestaande bedrijventerreinen verschillen van karakter wat betreft zwaarte en soort bedrijven dat er gevestigd is en de aard van de omliggende omgeving. De regels die de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het omgevingsplan sturen zullen dus onderling (sterk) afwijken. Tegelijkertijd zal de wijziging van het omgevingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen grotendeels conserverend van aard zijn voor wat betreft de gebruiksactiviteiten die daarmee (opnieuw) worden toegestaan. Een belangrijk onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is de omzetting van de gezoneerde industrieterreinen naar het nieuwe stelsel van de Omgevingswet. Van belang is dat de geluidszone verkleind moet worden vanwege het mogelijk maken van de woonfunctie op bestaande panden die nu nog op het industrieterrein liggen. Dit ligt bestuurlijk en politiek gevoelig en vraagt de nodige aandacht en zorgvuldigheid voordat het plan als ontwerp naar buiten gaat, maar het vraagt ook zorgvuldigheid in het bestuurlijk besluitvormingsproces. Onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is ook Bedrijventerrein Noord IV. Dit is nu nog een agrarisch gebied. Voor de realisatie van het bedrijventerrein is in september 2023 een structuurvisie vastgesteld waarmee het eerder gevestigde voorkeursrecht is verlengd. Het voorkeursrecht vervalt eind september 2026, daarom moet de wijziging voor dit gebied uiterlijk dan worden vastgesteld. Het ontwerp van de wijziging van het omgevingsplan met het MER zal vlak na de verkiezingen ter inzage gelegd moeten worden en zal in september door de nieuwe raad vastgesteld moeten worden. De Omgevingswet is relatief nieuw voor de gemeenteraad. Daarnaast hebben diverse onderdelen van het plan politiek en bestuurlijk meer dan gemiddeld de aandacht. Om deze wijziging, waar tijdsdruk op ligt, op tijd te kunnen afronden met een besluit in september 2026 zoeken we ondersteuning.

Je werkt nauw samen met de collega's van Team Ruimte en Initiatief en verschillende beleidsafdelingen binnen de gemeente Meppel aan deze opgave. Daarnaast moet afgestemd worden met ketenpartners en de provincie en het waterschap. Ook lopen er diverse grote opdrachten zoals het omzetten van de geluidszones naar geluidsproductieplafonds en een m.e.r.-traject.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Aantoonbaar HBO niveau op het gebied van sociale geografie en/of planologie
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur in het fysiek domein op het gebied van omgevingsplan, inclusief bestuurlijke afstemming, binnen een overheidsinstelling
  • Aantoonbare ervaring op het gebied van het opstellen van een omgevingsplan
  • Aantoonbare kennis en ervaring met het instrument Omgevingsplan
  • Aantoonbaar aansturen van externe opdrachten en afstemming en samenwerking met ketenpartners

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde WO opleiding Planologie of geografie
  • Aantoonbare ervaring als adviseur met bestuurlijk/politieke besluitvorming Omgevingswet instrumenten met name het omgevingsplan, een pre als de wijziging van het omgevingsplan tot en met besluitvorming is begeleid
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het opstellen en/of begeleiden van ruimtelijke plannen waarvan minimaal 3 jaar ervaring met het opstellen en afronden van een omgevingsplan
  • Aantoonbare ervaring met het leiding geven aan het proces om tot een wijziging van het omgevingsplan te komen
  • Aantoonbare ervaring met het samenwerken met ketenpartners en afstemming met provincie en waterschap

Competenties

  • Politiek bestuurlijk sensitief
  • Adviesvaardig
  • Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk)
  • Verbindend en samenwerkend
  • Overtuigend
  • Doortastend en doorpakkend met gevoel voor verhoudingen
  • Analytisch

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo'n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega's werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen. De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen. De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken. Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen de externe administratieve broker van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 17 november 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 19 november 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 20 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr