Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 jan 2028Publicatiedatum:
7 nov 2025De werkzaamheden betreft het uitvoeren van Directievoering en Toezicht m.b.t. de vernieuwbouw van Ogterop. Schouwburg Ogterop (hierna: “Ogterop”) is gelegen in het centrum van Meppel. Het gebouw stamt uit 1886. In 1970 heeft er een grote verbouwing plaatsgevonden waarbij de grote zaal (een gemeentelijk monument) is behouden. Deze prachtige, historische bonbonnièrezaal is niet alleen de mooiste, maar ook de oudste theaterzaal van Drenthe. De zaal heeft de sfeer behouden van een klassieke avond uit met de voorstellingen van nu. Een unieke beleving die blijvend moet worden gekoesterd.
De vernieuwing van Ogterop is niet alleen een onderscheidend cultuurgebouw, maar wordt nadrukkelijk ook gezien als een voorbeeldproject op het gebied van circulair bouwen met als doel om de materiaalgebonden CO2-emissies te minimaliseren. De monumentale zaal en een deel van de bestaande fundering blijven behouden. De zaal zal tijdens de uitvoeringswerkzaamheden niet in bedrijf zijn en wordt geconserveerd en ingepakt. De rest van de schouwburg wordt circulair gesloopt. Van de vrijgekomen materialen wordt 40 procent – inclusief de fundering – hergebruikt. Daarnaast worden donormaterialen uit regionale projecten en reststromen uit de industrie ingezet.
Nog eens 40 procent van de nieuwbouw bestaat uit hernieuwbare en biobased materialen. Het ontwerp benut daarnaast maximaal daglicht en natuurlijke ventilatie, dat bijdraagt aan een gezond binnenklimaat voor bezoekers, artiesten en medewerkers. Dankzij een hoogwaardig geïsoleerde schil, slimme installaties en een compact volume is het energieverbruik van het nieuwe gebouw zeer laag. Dankzij al deze maatregelen is het ontwerp in lijn met de Paris Proof-doelstellingen.
Begin mei 2025 is het definitieve ontwerp goedgekeurd voor de transformatie van Ogterop. Hiermee is het startsein gegeven voor de rigoureuze transformatie op basis van een gezamenlijk ontwerp van architectuurstudio KRFT en Paul de Ruiter Architects. Het einddoel is een circulair en toekomstbestendig theater.
Het plan is om in 2026 de eerste schop in de grond te zetten. Met de plannen voor de vernieuwbouw van Ogterop zet de gemeente Meppel stevig in op het versterken en toekomstbestendig maken van het culturele aanbod binnen Drenthe en de regio. Het doel is dat Ogterop begin 2028 bedrijfsklaar is opgeleverd.
Meer informatie is te vinden op: https://www.ogteropbouwt.nl/ en Document Meppel - 1.25.1 College - 28.1 Bijlage - Definitief ontwerp Ogterop - krft & PdR - iBabs Publieksportaal.
Indien alles volgens planning verloop wordt de opdracht medio 2026 aan een uitvoerende partij verstrekt. De sloop zal starten eind Q1 2026. De totale realisatiefase is ingeschat op 2 jaar.
Inleiding
De gemeente Meppel heeft voor de vernieuwbouw van schouwburg Ogterop een bestekontwerp laten maken voor de uit te voeren werkzaamheden. De aanbesteding van de aannemer loopt reeds en de verwachting is dat de aannemer eind Q1 kan worden gecontracteerd. Er is al wel een circulair demontagebedrijf gecontracteerd.
Het project bestaat uit diverse onderdelen:
Circulaire sloop
Het bestaande gebouw zal worden gesloopt. De gemeentelijk monumentale zaal zal hierbij behouden blijven. Ook de aangrenzende woning, die onderdeel uitmaakt van de schouwburg blijft deels behouden.
Bouw
Na de sloop zal het gebouw opnieuw worden opgebouwd. Hiervoor loopt een uitvraag voor een aannemer en separaat een installateur (E&W). Daarnaast worden de theatertechniek, het interieur, de theaterstoelen allen apart aanbesteed.
De scope van de opdracht bestaat in hoofdlijnen uit:
Directievoering en toezicht tijdens de uitvoerings- en nazorgfase;
Betreft directievoering en toezicht op alle bouwkundige en technische disciplines: bouwkundige elementen, veiligheid, brandveiligheid, elektrotechniek, werktuigbouwkunde, ICT, etc;
Voor een volledige omschrijving wordt verwezen naar de bijlage.
Integraal onderdeel van de opdracht is het in goede banen leiden van het uitvoeringsproces, waarbij aandacht voor de buurt een belangrijk aspect is.
Het project wordt conform DNR 2011 (STB) als volgt gefaseerd uitgevoerd.
Ontwerp (Momenteel zijn deze fasen reeds doorlopen):
voorontwerp
definitief ontwerp
geïntegreerd bestek / technisch ontwerp.
Prijs- & Contractvorming:
aanwijzing / inlichtingen
beoordeling inschrijfbegroting.
Uitvoeringsfase:
directievoering en toezicht
vooropname
controle concept en definitieve revisiebescheiden en overdrachtstukken op inhoud, volledigheid en vorm
Nazorgfase:
afhandeling restpunten
uitvoeren nazorg
overdracht naar beheer van de gemeente.
In het taakverdelingsoverzicht in bijlage 1 is vastgelegd welke DNR 2011 STB taken de adviseur moet uitvoeren, om invulling te geven aan de gevraagde dienstverlening conform Bijlage 1 (kruisjeslijst).
Het leveren van advies gedurende de realisatiefase maakt geen onderdeel uit van deze opdracht. Daartoe heeft de opdrachtgever een team van adviseurs samengesteld bestaande uit een architect, een constructeur, een installatieadviseur, een bouwfysisch adviseur, een adviseur theatertechniek en een adviseur horeca.
Verslagen vergaderingen : enkelvoud (1x) digitaal aan alle aan- en afwezigen;
Verslagen planningsoverleggen : enkelvoud (1x) digitaal aan alle aan- en afwezigen;
Rapportages toezicht (constateringen) : digitaal via een nader in te richten platform;
Directierapportages (2-maandelijks) : enkelvoud (1 x) digitaal aan opdrachtgever.
Hoeveelheid of omvang van de opdracht
Disciplines: Directievoering en Toezicht, advies voortvloeiende uit uitvoering van het bestek.
Uitgangspunten voor de opdracht directievoering/toezicht:
De doorlooptijd van deze opdracht bedraagt 2 jaar,
Voorafgaand aan de opdrachtverstrekking aan de aannemer: 1 maand om in te lezen in het bestek: 8 uur per week,
Gedurende de werkvoorbereidingsfase: wekelijks 6 uur directievoering om de te controleren stukken van de uitvoerende partij te beoordelen en de communicatie tussen de uitvoerende partij en de gebruiker te verzorgen,
Gedurende de uitvoering 24 maanden: wekelijks 4 uur per week directievoering,
Gedurende de uitvoering 24 maanden: wekelijks 8 uur per week toezicht,
Gedurende de overdracht en nazorg 2 maanden: 4 uur per week.
De directievoerder fungeert als het eerste aanspreekpunt van zowel de aannemer als de gebruiker. Van de directievoerder wordt verwacht dat hij de spil- is tussen de werkzaamheden van de uitvoerende partij, de bedrijfsvoering van de inrichting en communicatielijn naar de projectleider van de gemeente Meppel. De directievoerder zal regelmatig overleg moeten voeren met de gebruiker- en de aannemer.
Daar hoort bijvoorbeeld bij:
Het betrekken van de gebruiker bij de werkzaamheden door actief te informeren over de planning en/ of eventuele afwijkingen ten opzichte van de planning,
Het controleren van opdrachtnemer op de randvoorwaarden die gesteld zijn aan de uitvoering zoals de wijze van het aan- en afvoeren van materieel en uitvoerend personeel
De overeenkomst wordt gesloten op basis van de DNR 2011 (De Nieuwe Regeling 2011, Rechtsverhouding opdrachtgever – architect, ingenieur en adviseur).
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau richting bouwkunde;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar met toezichthouden en directievoering voor projecten bij een overheidsinstelling;
Aantoonbare werkervaring met directievoering voor projecten boven de 10.000.000;
Aantoonbare werkervaring met multidisciplinaire bouwprojecten.
Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar met toezichthouden en directievoering voor projecten bij een overheidsinstelling ( 30 punten);
Aantoonbare werkervaring met GROMTIK (Geld, Risico, Organisatie, Milieu, Tijd, Informatie en Kwaliteit) (15 punten);
Aantoonbare werkervaring met theater gebouwen (30 punten);
Aantoonbare werkervaring met duurzaam bouwen of circulair bouwen (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met met bouwprojecten met meerdere nevenaannemers en directieleveringen (15 punten).
Inhoudelijke en organisatorische competenties:
Planningsvaardigheden: Het actief informeren over de planning en afwijkingen vereist het vermogen om planningen te begrijpen, te bewaken en te communiceren.
Organisatiebewustzijn: De directievoerder moet rekening houden met de bedrijfsvoering van de inrichting en de randvoorwaarden van de uitvoering.
Oordeelsvorming: Het controleren van de opdrachtnemer op randvoorwaarden vraagt om het vermogen om situaties te beoordelen en besluiten te nemen.
Communicatieve competenties:
Samenwerken: Regelmatig overleg met gebruiker en aannemer vereist het vermogen om effectief samen te werken met verschillende belanghebbenden.
Mondelinge communicatie: Het actief informeren van gebruikers en het onderhouden van communicatielijnen met de projectleider vraagt om heldere en doelgerichte communicatie.
Omgevingsbewustzijn: De directievoerder fungeert als spil tussen verschillende partijen en moet dus goed kunnen inspelen op belangen en dynamiek in de omgeving.
Leiderschaps- en regiecompetenties:
Regie voeren: Als spil tussen uitvoerende partij, inrichting en gemeente moet de directievoerder de regie kunnen voeren over het proces.
Aanspreekbaarheid en verantwoordelijkheid nemen: Als eerste aanspreekpunt moet de directievoerder verantwoordelijkheid nemen en aanspreekbaar zijn voor voortgang en knelpunten.
Organisatie Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.
Bij zon prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.
Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.
Samen met ruim 400 collegas werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.
Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 16 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 15 december 2025 bericht.
Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt en de gemeente Meppel mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).
Opties verlenging:
3 x 6 maand(en)
Functieschaal:
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee:
De externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
CV-eisen:
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie:
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag.
Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel).
Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: de betreffende informatiepagina.
Meer informatie:
Vragen over de opdracht kunnen ingediend worden via het platform van de externe administratieve broker. De antwoorden worden op de website gepubliceerd. De reactietermijn van deze inhuuropdracht wordt gecommuniceerd via het platform.