Communicatieadviseur Noordpoort

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 16-20 Drenthe

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

24 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Gebiedsontwikkeling Noordpoort
Het Transformatiegebied Noordpoort heeft een belangrijke rol in de woningbouwopgave van Meppel. Het doel is om het huidige bedrijvengebied Noordpoort te transformeren naar stoer, stedelijk wonen. Het dient een open en uitnodigend gebied te worden dat bijdraagt aan de identiteit van Meppel. Naast wonen zorgt het projectteam voor de realisatie van een stadsontsluitingsweg, beweegbare brug en een warmtesysteem.

Werkzaamheden
Met jouw kennis en ervaring adviseer je de projectleider en de omgevingsmanager in de communicatie naar inwoners en stakeholders en voer je zelfstandig de bijbehorende taken uit. 

Je denkt mee welke communicatie-aanpak nodig is bij complexe dossiers. Alles draait er daarbij om onze inwoners en stakeholders zo goed mogelijk te informeren over en te betrekken bij de plannen. Je vertaalt het strategische communicatieplan Noordpoort naar concrete acties. Je analyseert de effectiviteit van deze acties, stuurt bij waar nodig en voert de acties uit. 

Je staat er niet alleen voor. We verwachten dat je snel je draai vindt in ons leuke en enthousiaste projectteam Noordpoort. Daarnaast werk je nauw samen met de collega’s van team communicatie waarmee je jouw ideeën, boodschappen en middelen afstemt. Vanzelfsprekend werk je in lijn met vastgestelde communicatierichtlijnen zoals de huisstijl, de schrijfwijzer en contentstrategie. 

Binnen de projectgroep lever jij een belangrijke bijdrage met jouw overstijgende manier van denken, visie, input en kennis. Je weet de plannen te vertalen naar verhalen die laten zien waar we voor staan. Maar ook door te adviseren over hoe we strategische thema’s begrijpelijk kunnen overbrengen naar verschillende doelgroepen.

Kortom: een boeiende opdracht waarin je impact hebt op de manier waarop we als gemeente naar buiten treden. Is dit wat je zoekt? Dan ontmoeten we je graag! 

Taken en verantwoordelijkheden

  • Je schrijft het communicatieplan, verwerkt feedback van de projectleider en de omgevingsmanager op het plan en je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van het communicatieplan;

  • Stakeholdermanagement: in kaart brengen van de stakeholders incl. in kaart brengen en beoordelen van de behoeften en belangen van diverse stakeholders;

  • Daarnaast verzorg je het participatietraject en de interne en externe communicatie met betrekking tot het project;

  • Je maakt onderdeel uit van het omgevingsteam;

  • Samen met omgevingsmanager onderhouden van contacten met de klankbordgroep en omwonenden;

  • Opstellen en uitvoeren van mediaplan;

  • Zorgdragen voor goede contacten met de pers;

  • Verslaglegging: maakt verslagen van overleggen met stakeholders; houdt de voortgang en besluitvorming bij en rapporteert aan en stemt af met de omgevingsmanager;

  • Zorgdragen voor goede contacten en afstemming met de afdeling communicatie.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als Communicatieadviseur bij een overheidsinstelling;

  • Aantoonbare werkervaring als Communicatieadviseur met projecten op het gebied van Ruimtelijke Ontwikkeling;

  • Aantoonbare werkervaring als Communicatieadviseur bij een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als communicatieadviseur bij een overheidsinstelling;

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling bij een gemeente;

  • Aantoonbare werkervaring met begeleiden van bijeenkomsten voor bewoners;

  • Aantoonbare werkervaring in contentontwikkeling voor social media of websites;

Competenties

  • Proactief handelen

  • Strategisch denken

  • Creativiteit in communicatie

  • Adviseren

  • Politieke sensitiviteit

  • Omgaan met druk / stressbestendigheid

  • Overzicht bewaren in complexe situaties

Organisatie en team

Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

Beoordeling:

  • Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
    De extern administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

  • Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
    De extern administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de extern administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
    De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door de extern administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

  • Stap 4: Selectiegesprek
    In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning:

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 13 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 10 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

CV-eisen:

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie:

  • Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie:

Vragen kunnen ingediend worden tot dindag 28 oktober 2025 09:00. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woendag 29 oktober 2025 gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien door in te loggen bij de extern administratieve broker via uw extern administratieve broker account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij de extern administratieve broker, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De extern administratieve broker is bereikbaar op telefoonnummer [telefoonnummer verwijderd]. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 3 november 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur