strategisch beleidsadviseur wonen

Samenwerkingsorganisatie de Wolden/Hoogeveen

Raadhuisplein 1, 7901 BW Hoogeveen, Nederland

Sluit over 3 dagen
122 16 Drenthe

Begindatum:

12 nov 2025

Einddatum:

12 mei 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

23 okt 2025

Omschrijving

Binnen de gemeenten Hoogeveen en De Wolden is wonen benoemd als topprioriteit. Naast het versnellen van woningbouw ligt de focus op een aantal complexe opgaven zoals de realisatie van flexwoningen, huisvesting voor internationale werknemers als ook de ontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties om aan de behoefte aan woonruimte te kunnen voldoen. De opdracht wordt uitgevoerd op zelfstandige en resultaatgerichte basis. De opdrachtnemer bepaalt, in afstemming met de SWO De Wolden Hoogeveen, zelf de aanpak, planning en uitvoering. Er is geen sprake van een dienstverband of gezagsverhouding. Omdat Hoogeveen een uitloopgebied voor de regio Zwolle is waar het gaat om huisvesting bouwen we niet alleen voor onze inwoners maar ook voor nieuwe inwoners. Momenteel werken vanuit de door de raad vastgestelde kaders die opgenomen zijn in de woon(zorg)visie. Deze visie moet in 2026 opgevolgd worden door een volkshuisvestingprogramma. Voor de evaluatie van de huidige visie en ontwikkeling van het volkshuisvestingprogamma zoeken we een strategisch beleidsadviseur wonen die ervaring heeft met het ontwikkelen en schrijven van een volkshuisvestingprogramma.

Kerntaken:

  • De opdrachtnemer ontwikkelt en voert zelfstandig een plan van aanpak uit om te komen tot een Volkshuisvestingsprogramma. Het tussenresultaat van de opdracht is een conceptadvies dat half februari moet worden opgeleverd. De eindversie van het Volkshuisvestingsprogramma, inclusief een evaluatie van de huidige Woon(zorg)visie en een advies over de inbedding van het programma binnen de Omgevingsvisie wordt bij afronding van de werkzaamheden, na 6 maanden, opgeleverd;

  • Je voert analyses uit ivan de woningvoorraad en de woningbehoefte in onze gemeente en levert de uitkomsten van deze analyse binnen 2 maanden op;

  • Je verzamelt en verwerkt data over demografie, leefbaarheid, duurzaamheid en zorg en gebruikt deze als input voor het volkshuisvestingprogramma;

  • Je stemt af met buurgemeenten, provincie en het Rijk over regionale woonopgaven en laat de uitkomsten hiervan terugkomen in zowel het concept als de eindversie van het volkshuisvestingsprogramma;

  • Op basis van de uitgevoerde analyses en data verwerking ontwikkel je Beleidsdoelen op het gebied van betaalbaarheid, beschikbaarheid en duurzaamheid van woningen. Deze maken onderdeel uit van het huisvestingsprogramma en worden zowel in de concept als eindversie verwerkt;

  • Je bereidt bestuurlijke besluitvorming voor en begeleidt het proces van inspraak en vaststelling. Jouw opdracht is ten einde wanneer het programma is vastgesteld;

  • Je rapporteert zelfstandig periodiek over de voortgang, risico's en mijlpalen door aan de opdrachtgever.

Eisen

  • Aantoonbare afgeronde vastgoed opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur bij een gemeente op het gebied van wonen;
  • Aantoonbare werkervaring met woningbouwversnelling bij een overheidsorganisatie. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 7 jaar aantoonbare werkervaring als strategisch adviseur voor gemeenten, provincie en woningcorporaties;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het opstelen van een volkshuisvestingprogramma;
  • Aantoonbare werkervaring met lobbyen op woongerelateerde onderwerpen. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV.

Competenties

  • Strategisch, tactisch en resultaatgericht opereren;
  • Proces regie en versnelling;
  • Proactief stakeholdermanagement;
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit;
  • Sterk analytisch vermogen;
  • Verbindend leiderschap;
  • Zelfstandig binnen complexe omgevingen.

Organisatie en team

Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen (SWO) geeft met ruim 900 medewerkers uitvoering aan de gemeentelijke taken en verleent diensten aan ongeveer 80.000 inwoners van de twee gemeenten. Dit maakt ons de op een na grootste gemeentelijke organisatie in Drenthe. Daarnaast zijn wij een unieke organisatie door het werken voor twee heel verschillende gemeenten. We zijn centraal gelegen en goed bereikbaar, zowel met de auto als het openbaar vervoer. Kijk voor meer informatie over onze organisatie op www.werkenbijdeswo.nl

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 30 oktober 2025, van 13:30 uur tot 14:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 29 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 24 oktober 2025, 12:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 27 oktober 2025 gepubliceerd op onze website.
  • De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot dinsdag 28 oktober 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur