Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Wij zijn op zoek naar een senior jurist die deskundig is op het terrein van grondzaken/vastgoed, grondbeleid en gebiedsontwikkeling. Dit in de ruimste zin van het woord. Dit betekent dat diegene gespecialiseerd is in overheidsprivaatrecht en op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen binnen het omgevingsrecht en de diverse belangen die daarbij kunnen spelen. De jurist wordt geacht te werken aan en te adviseren over een specifieke gebiedsontwikkeling (project) van circa 600 woningen, waarbij het streven erop is gericht om eind 2026 de wijziging van het omgevingsplan vast te stellen en vervolgens zo snel mogelijk te starten met de realisering van het plan.
Werkzaamheden:
Het gaat concreet om de volgende werkzaamheden: Projectlid in de projectgroep, meedenken/adviseren over de inhoud van de wijziging van het omgevingsplan. Denk aan de kostenverhaalsregels en aan de publiekrechtelijke borging van woningbouwcategorieen en alles wat daarbij hoort (implementatie doelgroepenverordening in planregels), fasering, koppelingen met uitvoering werken/werkzaamheden, aanbestedingsregels, aanleg parkeerplaatsen op eigen terrein, waterberging/groen (waaronder groene erfafscheidingen overgang naar openbaar gebied), etc. Dit alles mede gezien in relatie tot hetgeen via beleidsregels via het BRK en de LIOR wordt geborgd. Beschermen/handhaven van het voorkeursrecht en/of tijdig laten vervallen voorkeusrecht waar nodig. Minnelijke verwerving gronden, meedenken over strategie. Opstellen en afhandelen contracten. Indien nodig voorbereiden en begeleiden van onteigeningstraject(en). Bijwonen van het overleg (onderhandelingen) met de corporatie en met eventuele marktpartijen/ontwikkelaars. Meedenken over ontwikkelstrategie. Opstellen (bouwclaim) overeenkomst(en) en/of anterieure overeenkomst(en). Meedenken over de strategie om te komen tot de uitgifte van bouwrijpe grond waarbij de verschillende ambities van de gemeente gerealiseerd kunnen worden. (Denk bijv. aan tenders, of uitgifte t.b.v. (C)PO. Regelen/schrijven Didam-publicaties en koopovereenkomsten.) Alles inclusief voorbereiding interne besluitvorming, registratie, archivering etc.
Eisen
De jurist heeft WO opleidingsniveau. Dit dient te blijken uit het cv.
Minimaal 15 jaar recente ervaring bij de gemeentelijke overheid in het vakgebied. Dit dient te blijken uit het cv.
Kandidaat heeft ruime kennis en werkervaring als het gaat om grondzaken (de aankoop en uitgifte van onroerende zaken). Dit dient te blijken uit het cv.
Kandidaat heeft ruime (beleidsmatige) kennis en werkervaring als het gaat om de inzet van grondbeleidsinstrumenten, gebiedsontwikkeling en kostenverhaal in het algemeen (o.a. het werken in projectgroepen). Dit dient te blijken uit het cv.
Kandidaat heeft ruime ervaring met onderhandelingen namens een gemeentelijke overheid met externe partijen zoals corporaties en ontwikkelaars/marktpartijen. Dit dient te blijken uit het cv.
Wensen en competenties
Wensen
Bekendheid met de regio en met regionaal opererende partijen zoals ontwikkelaars/bouwbedrijven/taxatiebureaus
Competenties
heeft begrip van bestuurlijke en politieke besluitvormingsprocessen
is in staat om advies te geven aan- en samen te werken met collega's, bestuur en externen
heeft oog voor de gevolgen van (maatschappelijke) ontwikkelingen voor het eigen vakgebied
heeft analytisch vermogen
werkt zelfstandig, inwerken is niet nodig
heeft overtuigingskracht
toont initiatief
is communicatief vaardig
is in staat om zaken helder op papier te stellen
Organisatie en team
Wij zijn op zoek naar een senior jurist voor de Gemeente Meierijstad. De jurist wordt ingezet op een specifieke gebiedsontwikkeling (project) van circa 600 woningen. De werkzaamheden vinden plaats binnen de gemeentelijke overheid en omvatten onderhandelingen namens de gemeente met externe partijen.
Gespreksinformatie
De gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 20 november. Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. In het gesprek wordt verder ingegaan op de functie-eisen en gunningscriteria.
Overige informatie
Benodigd aantal professionals:
Disclaimer: mocht het project tussentijds, door welke reden dan ook, beeindigd worden. Dan zal betaling plaatsvinden naar rato op basis van de tot dan toe uitgevoerde werkzaamheden. De kandidaat zorgt voor een eigen laptop en telefoon. De kandidaat werkt zelfstandig en heeft geen instructies en aanwijzingen nodig bij de uitvoering van de opdracht. Als de kandidaat een eigen bedrijf heeft, gedraagt deze zich in het economisch verkeer ook als een echte ondernemer. Dienstencategorie Andere diensten CPV code 75000000-6 - Diensten voor openbaar bestuur, defensie en sociale verzekering
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Delen:
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.