Begindatum:
12 jan 2026Einddatum:
12 apr 2026Publicatiedatum:
9 dec 2025Als consulent bijzondere bijstand behandel je aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregeling en inkomensondersteunende maatregelen. Je bekijkt en analyseert de situatie van de inwoner en kijkt breder dan alleen het financiele plaatje. Je toets en beoordeelt aanvragen aan de hand van kaders, beleid, wet- en regelgeving. Op basis van jouw analyse stel je heldere rapportages en beschikkingen op. Daarbij informeer je de inwoner zorgvuldig over de mogelijkheden en regelingen die de gemeente biedt.
Concreet ga je je als consulent bijzondere bijstand bezighouden met:
Het beoordelen van aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregelingen en inkomensondersteuning;
Je voert gesprekken, analyseert aanvragen en kijkt daarbij verder dan enkel de financiele situatie;
Je voert heronderzoeken, mutaties, beeindigingen en draagkrachtberekeningen uit;
Je zoekt actief de samenwerking op en stemt hulpvragen en signalen af met interne (schuldhulpverlening, sociale teams) of externe partners (o.a. bewindvoerders).
Mbo-werk- en -denkniveau;
Kennis van de Participatiewet en in het bijzonder het onderdeel bijzondere bijstand;
Kennis van Suite Sociaal Domein;
Minimaal 5 jaar gerichte werkervaring.
De gesprekken vinden plaats in de week van 5 januari.
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
In het gesprek wordt verder ingegaan op de functie-eisen en gunningscriteria.
3 x 3 maanden
De kandidaat heeft een eigen laptop en telefoon.
De kandidaat is bij u in loondienst en/of is geen schijnzelfstandige in het kader van de wet DBA. U geeft gemotiveerd aan in uw inschrijving dat hieraan wordt voldaan.