Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Maastricht
Logo van Gemeente Maastricht

Begeleiding en uitvoering van aanbestedingstrajecten op het gebied van ICT

Mosae Forum 10, 6211 DW Maastricht, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2027

Uren per week:

Onbekend

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren Onbekend
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Maastricht is voornemens om in 2026 meerdere aanbestedingstrajecten op het gebied van ICT op te starten. De gemeente is op zoek naar een partij die de volledige begeleiding en uitvoering van vijf (5) Europese aanbestedingen op zich kan nemen. Het betreft in dezen géén inhuur van tijdelijke arbeidskracht(en), maar een opdracht aan een partij die de aanbestedingen zelfstandig zal uitvoeren.

Omvang van de opdracht
De opdracht omvat de begeleiding van vijf (5) Europese aanbestedingsprocedures op het gebied van ICT. De exacte startdata van de trajecten is nog niet bekend, maar de verwachting is dat deze in 2026 zullen aanvangen.

Onderwerp
  • Vervanging beheersysteem openbare ruimte
  • Vervanging Gateway & ESB
  • Vervanging beheersysteem digitale handhaving
  • Vervanging Kaartviewer
  • Regionaal Servicepunt Sociaal Domein Zuid

Gevraagde dienstverlening
De gemeente verstaat onder begeleiding van een aanbestedingstraject de uitvoering van minimaal de volgende werkzaamheden:
a) Het organiseren van een kick-off overleg en vervolg overleggen met de projectgroep;
b) Uitvoeren van een marktconsultatie;
c) Het opstellen van een inkoopstrategie in samenwerking met de projectgroep, welke ter akkoord dient te worden getekend door de opdrachtgever van de betreffende aanbesteding;
d) Adviseren over de meest passende aanbestedingsprocedure en contractvorm;
e) Opstellen van de aanbestedingsdocumenten in samenwerking met de projectgroep (o.a. leidraad, overeenkomst, bijlagen etc.);
f) Documenten worden vóór publicatie/verzending beoordeeld en goedgekeurd door de interne projectleider/opdrachtgever/budgethouder vanuit de gemeente;
g) Publicatie van de aanbesteding op TenderNed;
h) (Mede)beantwoorden van de nota('s) van inlichtingen;
i) Opstellen proces-verbaal van opening aanmelding en gunning;
j) Ontvangen aanmeldingen/ inschrijvingen controleren of deze voldoen aan de gestelde vereisten;
k) Begeleiden van de beoordeling van aanmeldingen/ inschrijvingen en het voorzitten van de consensus overleggen;
l) Opstellen van het gunningsadvies en de resultaatbrieven, ter goedkeuring voorleggen aan het beoordelingsteam, ter akkoord laten tekenen door de opdrachtgever en verzenden naar inschrijvers;
m) Begeleiden eventuele bezwaren tijdens bezwaarperiode;
n) Coördineren Penetratietest (securityeisen)
o) Opstellen van de gunningsbrieven en overeenkomst(en), ter akkoord laten tekenen door de opdrachtgever en verzenden naar de gegunde partij(en);
p) Verzorgen van de gunningspublicatie op TenderNed;
q) Overdracht van het volledige aanbestedingsdossier aan de categoriemanager ICT Gemeente Maastricht, conform de eisen zoals opgenomen in bijlage 1.

Eisen

  • De opdrachtnemer is een bedrijf met aantoonbare ervaring in het begeleiden van Europese aanbestedingen;
  • De opdrachtnemer werkt zelfstandig, de opdracht kan uitgevoerd worden door verschillende medewerkers van opdrachtnemer. Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor een correcte borging van kwaliteit;
  • De opdracht betreft géén inhuur van personeel;
  • De opdrachtnemer dient te werken volgens de geldende wet- en regelgeving (Aanbestedingswet, Gids Proportionaliteit, etc.) en conform het inkoopbeleid van de gemeente Maastricht;
  • Op alle opdrachten worden de meest recente GIBIT-voorwaarden van toepassing verklaard;
  • Daar waar van toepassing wordt gebruik gemaakt van standaarden vanuit de gemeente, denk hierbij onder andere aan: standaardverwerkersovereenkomst, procedure klachtenafhandeling en ICT-security eisen;
  • De opdrachtnemer dient vertrouwelijk om te gaan met alle informatie en documenten die in het kader van de opdracht worden verstrekt;
  • Na aanmelding door de gemeente Maastricht bij opdrachtnemer dient de betreffende aanbesteding binnen maximaal één (1) week te worden opgestart (middels een kick-off) door opdrachtnemer. Opdrachtnemer dient zich te conformeren aan de planning van de interne klant c.q. gemeente Maastricht;
  • Knock-out criteria Ervaring I: Het volledig begeleiden van drie (3) Europese trajecten in de afgelopen drie (3) jaar op basis van het gunningcriterium economisch meest voordelige inschrijving - beste prijs kwaliteit verhouding, met betrekking tot aanbestedingen op het gebied van aanschaf Maatwerk Software*, in een SaaS of On Premise variant, waarbij aantoonbaar een eisen- en wensenpakket en kwalitatieve vragen zijn uitgevraagd voor desbetreffende opdrachtgever.

Wensen en competenties

Wensen
  • Ervaring II: Indien inschrijver meer dan drie (3) trajecten kan aantonen in de afgelopen (3) jaar waarbij sprake is geweest van het gunningcriterium economisch meest voordelige inschrijving - beste prijs kwaliteit verhouding, met betrekking tot aanbestedingen op het gebied van aanschaf Maatwerk Software, in een SaaS of On Premise variant, waarbij aantoonbaar een eisen- en wensenpakket en kwalitatieve vragen zijn uitgevraagd zullen hier extra punten (maximaal 10) voor worden gegeven.
  • Ervaring III: Indien inschrijver kan aantonen ervaring te hebben met de methodiek gunnen op waarde worden aan deze ervaring vijf (5) punten toegekend. Het betreft het volledig begeleiden van één (1) Europees traject in de afgelopen drie (3) jaar op basis van het gunningcriterium economisch meest voordelige inschrijving met methodiek gunnen op waarde.

Competenties
De interviewcriteria zijn als volgt:
  • Toetsing of inschrijver de opdracht kan uitvoeren conform de voorwaarden zoals opgesteld in onderhavige uitvraag;
  • Toetsing hoe inschrijver beschikbaarheid in capaciteit borgt;
  • Toetsing hoe inschrijver kwaliteit borgt.

Organisatie en team

De projectgroep bestaat uit meerdere disciplines (Security, I&A adviseurs, Koppelingen & Beheer, et cetera).

Inkoopteam
Voor deze uitvraag is een inkoopteam en beoordelingsteam geformeerd welke bestaan uit een vertegenwoordiging van materiedeskundigen.

Gespreksinformatie

Planning
  • 20 november 2025: Verzenden uitnodiging aan toegelaten partijen binnen het Dynamisch Aankoop Systeem
  • 25 november 2025, 10.00 uur: Uiterste datum voor het stellen van (eventuele) vragen door partijen
  • 27 november 2025: Het verzenden van antwoorden op vragen door de gemeente Maastricht aan alle toegelaten partijen binnen het Dynamisch Aankoop Systeem
  • 2 december 2025, 10.00 uur: Sluitingstermijn, uiterste datum en tijdstip ontvangst inschrijvingen
  • 4 december 2025: Beoordeling inschrijvingen & berichtgeving partijen t.b.v. interview
  • 11 december 2025: Interviews
  • 15 december 2025: Verzenden voorlopige gunning en afwijzing
  • Tot 23 december 2025: Bezwaartermijn
  • 23 december 2025: Definitieve gunning
  • 1 januari 2026: Ingangsdatum overeenkomst
De vet weergegeven data zijn definitief en derhalve fatale data behoudens een andersluidend schriftelijk bericht van de gemeente Maastricht. De andere data zijn indicatief en niet bindend.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr