Interim Financieel Consultant

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

4 jul 2025

Omschrijving

Voor de tijdelijke versterking van het team Financieel Advies zijn wij op zoek naar een senior financieel adviseur die zich richt op een aantal specifieke strategische en tactische financiele opdrachten binnen de gemeentelijke organisatie.

Te behalen resultaten

Planning & Control:
Je vervult de kwaliteitscontrole op de inhoudelijke totstandkoming van de programmabegroting 2026-2029 en de 2e tussentijdse rapportage 2025 en signaleert mogelijke procesverbeteringen.

Kwaliteitsbewaking en -verbetering:
Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de kwaliteitscontrole en verdere professionalisering van financieel-technische deelbegrotingen, zoals:

  • Kostendekkendheid afvalstoffenheffing en rioolheffing 2026.

  • Toerekening en onderbouwing van interne uren 2026

Optimalisatie financiële advisering:
Je draagt actief bij aan het verbeteren van de reguliere financiële advisering door:

  • Het structureren en professionaliseren van budgetgesprekken.

  • Het verbeteren van de vastlegging, opvolging en monitoring van financieel advies.
    Deze verbetering is mede ingegeven door de recente implementatie van een nieuw financieel systeem.

Verbetering van de financiële keten:
In samenwerking met de financiële administratie analyseer je de huidige processen en doe je voorstellen tot:

  • Een efficiëntere inrichting van de financiële keten.

  • Verhoogde kwaliteit en effectiviteit van de ondersteuning aan de afdelingen.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop (geen iPad); de werkplekken van de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn voorzien van USB-C (Thunderbolt) docking beeldschermen;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met coordinatie van P&C trajecten;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als financieel adviseur bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met optimalisatie projecten op het gebied van financiele advisering en verbetering van de financiele keten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als financieel adviseur binnen een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met optimalisatie projecten op het gebied van financiele advisering en verbetering van de financiele keten (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met financieel bestuurlijke advisering aan college en raad (15 punten);
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van financien of bedrijfskunde (15 punten);
  • Aantoonbare kennis van LIAS door middel van werkervaring, stage of cursus, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (10 punten);
  • Aantoonbare kennis van ERPx door middel van werkervaring, stage of cursus, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (10 punten).

Competenties

  • Analytisch vermogen;
  • Verantwoordelijkheid;
  • Kwaliteitsgericht;
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 650 collegas aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden, verantwoordelijkheid en verbeteren.

Afdeling
Over de afdeling Bedrijfsvoering (BV)Werken voor Bedrijfsvoering is werken voor de motor van de gemeente. Bij elke ontwikkeling of ieder proces is deze afdeling betrokken. Hier werken adviseurs en ondersteuners die collegas helpen hun werk te doen. Bij BV vind je HR, financien, communicatie, inkoop, facilitaire zaken, bestuursadvisering en juridische zaken. Kortom, grote afwisseling in collegas en in het werk.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 17 juli 2025 tussen 09:00 uur en 14:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 15 juli 2025 bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur