Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Wmo consulent

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

8 jan 2026

Einddatum:

7 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

1 nov 2025
Opdracht tarief 87Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht

Als Wmo-consulent ben je de cruciale schakel in het Wmo-proces, van vraagverheldering tot verstrekking van een maatwerkoplossing, van het keukentafelgesprek tot een persoonlijk advies. Je pakt zowel de eenvoudige aanvragen als de complexe aanvragen op. Bij eenvoudige aanvragen moet je denken aan aanvragen voor een rolstoel of een gehandicaptenparkeerkaart. Bij een complexe aanvraag gaat het om een hulpvraag met meervoudige problematiek waarvoor specialistische kennis en een uitgebreider traject nodig is om een passende oplossing te vinden. Dit kan gaan om bijvoorbeeld gaan om een aanvraag voor begeleiding bij een inwoner met een combinatie van psychische problemen en verslavingsproblematiek. Een complexe aanvraag kan ook gaan om een zeer ingrijpende aanpassing in huis. Jij schakelt als consulent naadloos tussen verschillende zorgvragen, waarbij je luistert naar de werkelijke behoefte achter elke hulpvraag. Met jouw expertise zorg je voor maatwerkoplossingen die écht aansluiten bij de individuele situatie van inwoners.

Werkzaamheden

Jouw werk bestaat in ieder geval uit:

  • Uitvoeren van integrale keukentafelgesprekken
  • Adviseren over passende ondersteuning
  • Afstemmen met betrokken zorgverleners en adviseren bij vraagstukken waarbij sprake is van complexe problematiek
  • Verzorgen van administratieve verslaglegging (opstellen rapportages en beschikkingen)
  • Adviseren en uitvoering bij begeleidingsvraagstukken

Daarnaast ben je Je bent onderdeel van het sociaal team

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;
  • Uiterlijke startdatum op 8 januari 2026;
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Wmo-consulent binnen een gemeente;
  • Aantoonbare ervaring met afhandelen van complexe aanvragen;
  • Mbo+ werk en denkniveau en een relevante opleiding (opleiding tot Wmo-consulent of vergelijkbare opleiding).

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat beschikt bij voorkeur over een rijbewijs.

Competenties

  • Een stevige maar hartelijke persoonlijkheid, een teamplayer maar ook iemand die zelfstandig kan werken.
  • Een persoonlijkheid die goed functioneert in dynamische omgevingen en zelfstandig structuur weet aan te brengen waar nodig.

Organisatie en team

Gemeente Zoeterwoude

Gemeente Zoeterwoude werkt met veel inzet aan onze dienstverlenende taken in een prettig informele sfeer. Dat doen we met korte lijnen in alle ruimte. Ruimte die onze weidse & groene omgeving biedt. Maar ook in het werk. Daar is ruimte voor eigen initiatieven, ruimte voor ambities en zelfontwikkeling. We vinden flexibiliteit, toegankelijkheid en open staan voor gesprekken met ondernemers en bewoners belangrijk. We staan voor elkaar klaar, zijn betrokken bij elkaar. We leveren maatwerk in onze dienstverlening altijd met oog voor mensen, luisterend naar hun wensen. De juiste balans tussen een brede ondernemende scope én de menselijke maat, dat maakt onze gemeente uniek. We werken, zowel lokaal als regionaal, aan verbinding door gezamenlijke belangen te signaleren. We nemen verantwoordelijkheid en gaan aan de slag. Voor toekomstige generaties zetten we in op duurzame samenwerkingen. Ons handelen heeft niet alleen gevolgen voor het hier en nu, maar ook voor daar en straks. Onze ambities zijn om nog meer structuur en professionele ondersteuning te bieden. De (reeds gewaardeerde) kwaliteit van dienstverlening gaan we verder verhogen.

Onze afdeling

Als Wmo-consulent maak je deel uit van team Zorg, Werk en Inkomen, een energiek team van zes consulenten op de werkterreinen Wmo, Werk en Inkomen en Schuldhulpverlening. Het team Zorg, Werk en Inkomeneen vormt samen met een team van beleidsmedewerkers het cluster Samenleving (circa 20 medewerkers). We combineren verschillende expertises en achtergronden binnen het sociaal domein, en leren graag van elkaar. Informeel overleg tijdens de wekelijkse donderdag tosti-lunch is net zo waardevol als formeel werkoverleg met collega's uit jouw team of collega's van regiogemeenten. We staan klaar voor elkaar en vieren samen onze successen! In Zoeterwoude werken we sinds 2023 samen in een Sociaal Team.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 19 en 20 november 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur