Logo van Gemeente Leiden
Logo van Gemeente Leiden

Wmo consulent

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

8 jan 2026

Einddatum:

7 jul 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

1 nov 2025
Opdracht tarief 87Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht

Als Wmo-consulent ben je de cruciale schakel in het Wmo-proces, van vraagverheldering tot verstrekking van een maatwerkoplossing, van het keukentafelgesprek tot een persoonlijk advies. Je pakt zowel de eenvoudige aanvragen als de complexe aanvragen op. Bij eenvoudige aanvragen moet je denken aan aanvragen voor een rolstoel of een gehandicaptenparkeerkaart. Bij een complexe aanvraag gaat het om een hulpvraag met meervoudige problematiek waarvoor specialistische kennis en een uitgebreider traject nodig is om een passende oplossing te vinden. Dit kan gaan om bijvoorbeeld gaan om een aanvraag voor begeleiding bij een inwoner met een combinatie van psychische problemen en verslavingsproblematiek. Een complexe aanvraag kan ook gaan om een zeer ingrijpende aanpassing in huis. Jij schakelt als consulent naadloos tussen verschillende zorgvragen, waarbij je luistert naar de werkelijke behoefte achter elke hulpvraag. Met jouw expertise zorg je voor maatwerkoplossingen die écht aansluiten bij de individuele situatie van inwoners.

Werkzaamheden
Jouw werk bestaat in ieder geval uit:

  • Uitvoeren van integrale keukentafelgesprekken

  • Adviseren over passende ondersteuning

  • Afstemmen met betrokken zorgverleners en adviseren bij vraagstukken waarbij sprake is van complexe problematiek

  • Verzorgen van administratieve verslaglegging (opstellen rapportages en beschikkingen)

  • Adviseren en uitvoering bij begeleidingsvraagstukken

Daarnaast ben je Je bent onderdeel van het sociaal team

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er;
  • Uiterlijke startdatum op 8 januari 2026;
  • Minimaal 3 jaar ervaring als Wmo-consulent binnen een gemeente;
  • Aantoonbare ervaring met afhandelen van complexe aanvragen;
  • Mbo+ werk en denkniveau en een relevante opleiding (opleiding tot Wmo-consulent of vergelijkbare opleiding).

Wensen en competenties

Weging

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • De kandidaat beschikt bij voorkeur over een rijbewijs.

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
    Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Vaardigheden op het gebied van verslaglegging en administratie;

    • Een beschrijving van de relevante werkervaring als Wmo consulent binnen een gemeente;

    • Een beschrijving van relevante ervaring met complexe aanvragen;

    • De kandidaat beschikt bij voorkeur over een rijbewijs.

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
    De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Praktijkvoorbeelden waaruit ervaring blijkt met complexe aanvragen;

    • Praktijkvoorbeelden waaruit ervaring met gemeentelijke organisatie blijkt;

    • Een stevige maar hartelijke persoonlijkheid, een teamplayer maar ook iemand die zelfstandig kan werken. Dit blijkt uit praktijkvoorbeelden;

    • Een persoonlijkheid die goed functioneert in dynamische omgevingen en zelfstandig structuur weet aan te brengen waar nodig. Dit blijkt uit praktijkvoorbeelden.

  • Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)
    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €87,50 (uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

    • De Inschrijver waarvan het uurtarief het laagst is, krijgt het maximale aantal punten. De overige Inschrijvers krijgen een score naar rato volgens de formule:

      Laagste uurtarief/uurtarief Inschrijver * (maximaal aantal punten) = score prijs. De score wordt afgerond op maximaal 2 decimalen achter de komma.

Competenties

  • Een stevige maar hartelijke persoonlijkheid, een teamplayer maar ook iemand die zelfstandig kan werken.

  • Een persoonlijkheid die goed functioneert in dynamische omgevingen en zelfstandig structuur weet aan te brengen waar nodig.

Organisatie en team

Gemeente Zoeterwoude

Gemeente Zoeterwoude werkt met veel inzet aan onze dienstverlenende taken in een prettig informele sfeer. Dat doen we met korte lijnen in alle ruimte. Ruimte die onze weidse & groene omgeving biedt. Maar ook in het werk. Daar is ruimte voor eigen initiatieven, ruimte voor ambities en zelfontwikkeling. We vinden flexibiliteit, toegankelijkheid en open staan voor gesprekken met ondernemers en bewoners belangrijk. We staan voor elkaar klaar, zijn betrokken bij elkaar. We leveren maatwerk in onze dienstverlening altijd met oog voor mensen, luisterend naar hun wensen. De juiste balans tussen een brede ondernemende scope én de menselijke maat, dat maakt onze gemeente uniek. We werken, zowel lokaal als regionaal, aan verbinding door gezamenlijke belangen te signaleren. We nemen verantwoordelijkheid en gaan aan de slag. Voor toekomstige generaties zetten we in op duurzame samenwerkingen. Ons handelen heeft niet alleen gevolgen voor het hier en nu, maar ook voor daar en straks. Onze ambities zijn om nog meer structuur en professionele ondersteuning te bieden. De (reeds gewaardeerde) kwaliteit van dienstverlening gaan we verder verhogen.

Onze afdeling

Als Wmo-consulent maak je deel uit van team Zorg, Werk en Inkomen, een energiek team van zes consulenten op de werkterreinen Wmo, Werk en Inkomen en Schuldhulpverlening. Het team Zorg, Werk en Inkomeneen vormt samen met een team van beleidsmedewerkers het cluster Samenleving (circa 20 medewerkers). We combineren verschillende expertises en achtergronden binnen het sociaal domein, en leren graag van elkaar. Informeel overleg tijdens de wekelijkse donderdag tosti-lunch is net zo waardevol als formeel werkoverleg met collega's uit jouw team of collega's van regiogemeenten. We staan klaar voor elkaar en vieren samen onze successen! In Zoeterwoude werken we sinds 2023 samen in een Sociaal Team.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 19 en 20 november 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Duur opdracht en verlengingsoptie

6 maanden, verlengingsoptie 3 keer 6 maanden

De Overeenkomst

De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 6 maanden, 24 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 18 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 8 januari 2026.

De overeengekomen tarieven staan vast en zijn onveranderlijk tot 8 januari 2027.

In te dienen documenten

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

Een kandidaat (persoon) kan één keer worden aangeboden in deze aanbesteding. Indien door twee verschillende bureaus dezelfde kandidaat wordt aangeboden, zal de Aanbestedende dienst dit melden bij de betreffende inschrijvers en deze een redelijke termijn geven om een keuze te maken wel of niet in te schrijven met deze kandidaat. Wordt er geen keuze gemaakt, dan worden de inschrijvingen beide terzijde gelegd en niet in de beoordeling meegenomen.

Eisen aan de Inschrijver

De Inschrijver(s) aan wie de Gunningsbeslissing wordt verstuurd, moeten binnen vijf kalenderdagen na het versturen van het Voornemen tot gunnen de onderstaande bewijsstukken aanleveren:

  • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel

  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
    Als Inschrijver de Opdracht krijgt gegund, moet de GVA worden aangeleverd. De GVA mag niet ouder zijn dan twee jaar vanaf de datum vanaf Inschrijving. Als Inschrijver samen met andere bedrijven inschrijft, moeten alle bedrijven de GVA kunnen laten zien. De GVA is verkrijgbaar bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
    Zie (https://www.justis.nl/producten/gva) voor meer informatie.

  • Verklaring Belastingdienst
    Een verklaring van de Belastingdienst die op het tijdstip van indiening niet ouder is dan zes maanden. Hieruit blijkt dat de Inschrijver heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen.

  • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat

Als Inschrijver de gevraagde bewijsstukken om welke reden dan ook niet kan indienen, kan hij alsnog worden uitgesloten van de Aanbestedingsprocedure.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.