DAS1.2025-41 Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, aandachtsgebied Inkomensbeleid

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
100 Zuid-Holland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

2 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De opdracht richt zich op het versterken van de beleidscapaciteit binnen het team Werk en Inkomen van de gemeente Leiden, met specifieke aandacht voor inkomensbeleid. We zijn opzoek naar een beleidsmedewerker (zie toelichting hieronder). De uitbreiding van beleidscapaciteit is noodzakelijk om de uitvoering van coalitieambities en landelijke wetgeving, zoals de Participatiewet (in Balans) , Wet op Schuldhulpverlening en de Wet handhaving sociale zekerheid, lokaal te borgen en te vertalen naar uitvoerbaar beleid. De gemeente werkt hiervoor samen met uitvoeringsorganisaties, juridische afdelingen, maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen aan een integrale en toekomstbestendige aanpak.

Binnen deze opdracht ligt de focus op Inkomensbeleid. De beleidsmedewerker werkt nauw samen met de beleidsmedewerker die zich focust op de gefaseerde invoering van de Participatiewet in Balans per 1 januari 2026. Specifiek werk de beleidsmedewerker aan de ontwikkeling en implementatie van een handhavingsbeleidsplan, het actualiseren van beleidsregels en verordeningen, en het uitvoeren van moties en toezeggingen. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van bestaande regelingen en het versterken van de samenwerking met ketenpartners. De beleidsmedewerker adviseert het bestuur en management en draagt bij aan een transparante beleidsontwikkeling met oog voor uitvoerbaarheid en juridische borging.

Samengevat zijn de taken van de beleidsmedewerker ( 32-36 uur):

  • Beleidsontwikkeling op gebied van Inkomensbeleid

  • Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet

  • Vertalen van landelijke ontwikkelingen waaronder Wet handhaving sociale zekerheid naar lokaal beleid

  • Mede implementeren van maatregelen voortkomend uit de Participatiewet in Balans

  • Uitvoeren moties en toezeggingen

  • Actualiseren beleidsregels, verordeningen en uitvoeringsrichtlijnen Inkomen

  • Advisering over uitvoerbaarheid en juridische aspecten

  • Monitoren, evalueren en rapporteren van beleid

  • Samenwerken met uitvoering, juridische zaken, control en ketenpartners

Belangrijke verantwoordelijkheden:

  • Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet.

  • Vertalen van landelijke wetgeving naar lokaal beleid.

  • Samenwerking met maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen.

  • Adviseren van bestuur en management binnen een politiek-bestuurlijke context.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP’er

  • (Uiterlijke) startdatum op 1 augustus 2025

  • Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare beleidsfunctie binnen een 100.000+ gemeentelijke organisatie

  • Aantoonbare kennis van de Participatiewet (in Balans) en wet Sociale Zekerhei

Wensen en competenties

  • Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100
    punten)

    Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • De voorkeur gaat uit naar iemand die bekend is met het netwerk en de situatie in
      de regio Holland Rijnland

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)

    De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een
    “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De
    aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te
    zien:

    • Visie op participatie en inkomensbeleid in relatie tot de opdracht waar we voor
      staan in Leiden?

    • Concrete ervaring in brengt in 100.00+ gemeente waarbij duidelijk wordt toegelicht hoe de kandidaat resultaten in complexe politiek bestuurlijke omgeving heeft gerealiseerd.

    • Snel je rol kunnen pakken in een situatie die deels nog in ontwikkeling is.

    • Een stevige en verbindende persoonlijkheid: een onafhankelijke houding, focus op samenwerking, constructief èn resultaatgericht op de inhoud

  • Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)

    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €100,-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur