Beleidsadviseur / beleidsregisseur mobiliteit

Raadhuisplein 2, 2922 AD Krimpen aan den IJssel, Nederland

Sluit over 9 dagen
36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 jun 2025

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Krimpen aan den IJssel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Krimpen aan den IJssel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een zzp-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een bv is).

Organisatie
Krimpen aan den IJssel is een ondernemende gemeente die graag vooruit denkt en doet. Met zo'n 180 medewerkers zorgen we voor een gemeente waar het fijn wonen, werken en leven is. Onze organisatie is continu in beweging. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd. De organisatie is verdeeld in 25 thuisteams die gevormd zijn rondom inhoudelijke thema’s. We zoeken naar nieuwe manieren van (samen)werken, gaan uit van zelforganisatie en zijn steeds meer gericht op resultaat in plaats van tijd.

 

Opdracht
Wij zoeken een beleidsadviseur / beleidsregisseur mobiliteit die de mobiliteitsambities van de gemeente gaat realiseren. In het team komen de thema’s duurzaamheid, wonen, economie, ruimte en mobiliteit samen. Jij pakt hierin de mobiliteitsrol op in samenhang met de andere thema’s. Je werkt ook actief samen met andere teams en vooral met de assetmanager verkeer.

Wij werken in een informele samenwerkingscultuur waarbinnen vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen belangrijke waarden zijn. Wij zijn een kleinschalige organisatie dat ervoor zorgt dat je rol per project of activiteit wisselt. Ten eerste heb je een adviserende rol (schriftelijk en mondeling) richting het college van B&W en collega’s over mobiliteitsvraagstukken in de volle breedte: van verkeersveiligheid tot parkeren en van lopen en fietsen tot autodoorstroming op de Algeracorridor. Dat kan ook betekenen dat je helpt bij het beantwoorden van politieke vragen uit de gemeenteraad of de uitwerking van moties. Ten tweede heb je ook een vertegenwoordigde rol namens de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden. Deze rol pak je op inclusief de bestuurlijke voorbereiding. Ten derde, heb je een regisserende rol in de uitwerking en realisatie van onze mobiliteitsvisie. Dat is de belangrijkste en grootste rol (qua tijdsbesteding) van deze opdracht. Afhankelijk van de activiteit pak je deze rol de ene keer meer op vanuit een projectleidersrol (projectmatige aanpak), de andere keer meer vanuit een opdrachtgevende rol richting onderzoeks- en adviesbureaus.

De gemeenteraad stelde vorig jaar een nieuwe mobiliteitsvisie vast (Verkeer- en vervoervisie - Krimpen aan den IJssel). Wij zetten op basis van deze visie de komende jaren in op een gezond, slim en veilig mobiliteitssysteem in Krimpen. Deze 3 ambities staan centraal bij alles wat we doen op het gebied van verkeer. Zo maken we van Krimpen een nog prettigere omgeving om te wonen, werken en verblijven voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers. Je zult in deze opdracht werken aan verschillende projecten en activiteiten om de ambities uit onze mobiliteitsvisie te realiseren. De opdracht bestaat uit de volgende projecten en activiteiten uit de drie ambities:

ezond

  • Uitwerken verkeerssituatie IJsseldijk in samenhang met project KIJK en ontwikkelvisie IJsseldijk.
  • Opdrachtgeven voor een onderzoek naar de kansen van een zero-emissiezone in Krimpen.
  • Uitwerken aanpak werkgeversaanpak in samenhang met groot onderhoud Algerabrug.
  • Opzetten evaluatie verkeerssituatie woonwijk Lansingh-Zuid in voorbereiding op groot onderhoudswerk de komende jaren (afhankelijk van de planning ook de evaluatie tot uitvoering brengen).
  • Elektrisch laden:
    • Beleidsmatig ondersteunen bij verlenging regionale concessie elektrisch laden.
    • Actualiseren lokale laadvisie.
    • Aansluiten bij regionale uitwerking logistiek laden, inclusief lokale toepassing.
    • Aansluiten bij regionale uitwerking snelladen, inclusief lokale toepassing.
  • Uitwerken fietsrouteaanduidingen om fietsen te stimuleren.
  • Samen met assetmanager verkeer adviseren over verbeteren gezonde mobiliteit tijdens groot onderhoudsprojecten of nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Inclusief het opzetten van een plan van aanpak waar nodig. De prioriteiten worden hiervoor gedefinieerd aan de hand van de meerjarenplanning openbare ruimte en inhoudelijk door het uitvoeringsprogramma van de verkeer- en vervoervisie. Bijvoorbeeld: fietsstraat Centrum-Zuid, fietsaansluiting Crimpenhof, fietsroute langs de Oude Tiend en Hart van Krimpen.

 

Slim

  • Meewerken aan deelwerkgroepen in planuitwerking Algeracorridor.
  • Vernieuwen Algeraprotocol (voor calamiteiten op de Algeracorridor) op korte termijn en lange termijn in samenwerking met medewegbeheerders.
  • Meewerken aan beleidsactiviteiten rondom Waterbus.
  • Voorbereiden proces digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten in 2026.
  • Samen met assetmanager verkeer adviseren over verbeteren slimme mobiliteit tijdens groot onderhoudsprojecten of nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Inclusief het opzetten van een plan van aanpak waar nodig. De prioriteiten worden hiervoor gedefinieerd aan de hand van de meerjarenplanning openbare ruimte en inhoudelijk door het uitvoeringsprogramma van de verkeer- en vervoervisie. Bijvoorbeeld: parkeren Raadhuisplein en herprioriteren kruising Landszoom – Nieuwe Tiendweg.

 

Veilig

  • Uitwerken verbeteren verkeersveiligheid kruising Aalberslaan-Koekoekstraat-Middenwetering inclusief centrumfietsroute.
  • Uitwerken ambities GOW30 naar inrichtingsplan/ontwerpprincipes inclusief koppeling met toekomstig busplan RET.
  • Opzetten proces voor datagedreven werken verkeersveiligheid, inclusief schrijven verschillende documentatie rondom verkeersveiligheid (jaarlijkse updates, schriftelijke vragen en opvolging moties)
  • Regisseren samenhang verkeersveiligheidscampagnes in samenwerking met collega’s communicatie en Veilig Verkeer Nederland.
  • Samen met assetmanager verkeer adviseren over verbeteren veilige mobiliteit tijdens groot onderhoudsprojecten of nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Inclusief het opzetten van een plan van aanpak waar nodig. De prioriteiten worden hiervoor gedefinieerd aan de hand van de meerjarenplanning openbare ruimte en inhoudelijk door het uitvoeringsprogramma van de verkeer- en vervoervisie. Bijvoorbeeld: Oud-Krimpen, Stad en Landschap, kruispunten Vijverlaan en afwaardering Omloop-Olympiade-Driekamp.

 

De volgorde en prioriteiten van deze activiteiten bespreken we samen bij de start van de opdracht. Je zult voor deze projecten en activiteiten (dus ook) de gemeente, waar nodig en relevant, vertegenwoordigen in regionale samenwerkingsverbanden. Je draagt hierin ook actief bij aan regionale beleidsvorming (zoals de MRDH-mobiliteitsvisie 2050), zodat er een actieve wisselwerking is tussen het lokale en regionale beleidsniveau. Je kunt hierbij denken aan verschillende relevante werk- en vertegenwoordigde groepen binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Zuid-Holland Bereikbaar, Regionale Agenda Laadinfrastructuur Zuidwest en provinciale overleggen.

 Vereisten / knock-outcriteria

1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
3. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur mobiliteit in de afgelopen 10 jaar;
5. Ervaring met gemeentelijke samenwerkingsprocessen en het opstellen van college- en raadsvoorstellen.

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur mobiliteit binnen een gemeente (30 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met het vertalen van strategische doelen naar concrete projectplannen, blijkend uit minimaal twee projecten die in de afgelopen vijf jaar zijn afgerond en waarbij de kandidaat de leidende rol had in dit vertaalproces (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met regionale vertegenwoordiging (10 punten);
9. Aantoonbare kennis van de gemeente Krimpen aan den IJssel en de MRDH-regio (benoem duidelijk waar deze kennis is opgedaan) (10 punten);
10. Een maximum uurtarief van € 90,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer, parkeerkosten en Flextender fee. (30 punten)

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Resultaatgericht: regie- en initiatiefnemen om ambities uit mobiliteitsvisie te realiseren.
  • Projectmatig werken in verschillende projecten en activiteiten.
  • Opdracht gericht samenwerken met partners en adviesbureaus.
  • Vaardig om complexe informatie te vertalen naar een helder bestuurlijk advies (schriftelijk en mondeling).
  • Proactief samenwerken binnen de organisatie en buiten de organisatie met inwoners, maatschappelijke partners, adviesbureaus en andere overheden.
  • Beoordelen van inhoudelijke externe adviezen en deze door te vertalen naar lokale implementatie.
  • Het vermogen om regionale ontwikkelingen te vertalen naar de lokale context.
  • Belangen behartigen in regionale samenwerking in balans met regionaal meerwaarde.

 

 Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

 Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

 Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

 Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

 Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 1 juli 2025.  De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 30 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

 Overige informatie

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt met ingang van 1 januari 2024 middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u hiervan een handleiding.
  • Het tarief van de aangeboden kandidaat staat vast voor 12 maanden. Daarna kan maximaal éénmaal per jaar een voorstel tot prijsaanpassing aan de Opdrachtgever plaatsvinden.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 18 juni 2025, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 20 juni 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 26 juni 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur