Beleidsadviseur Wonen en Zorg

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 20 tot 24 Overijssel

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

20 - 24

Publicatiedatum:

28 jun 2025

Omschrijving

Opdracht

  1. Realisatie van (woon)plekken voor specifieke doelgroepen:

    • Preventieve woonplekken om instroom in Beschermd Wonen te voorkomen

    • Uitstroomplekken voor Beschermd Wonen

    • Uitstroomplekken voor jeugdzorg (in samenwerking met RSJ), inclusief crisisplekken, kleinschalig wonen en gezinshuizen

    • Uitstroomplekken voor Maatschappelijke Opvang

    We stimuleren initiatieven zoals Kamers met Aandacht, Kansrijk Wonen, Onder de Pannen en Paradijsvogelwoningen. Daarnaast zijn er zorgaanbieders die hun locaties anders willen inzetten dit biedt kansen voor herontwikkeling.

  2. Verkenning en regie op nieuwe woonzorglocatie: We willen onderzoeken hoe we als gemeente regie kunnen nemen op de realisatie van een nieuwe locatie waarin zorgvragers en zorgdragers samenleven. Er is eerder al een verkennend onderzoek uitgevoerd (bijlage beschikbaar)

Kandidaat omschrijving

  • Een HBO/WO werk en denkniveau

  • Aantoonbare kennis en ervaring op het snijvlak van wonen en zorg

  • Ervaring met beleidsontwikkeling en projectmatige aanpak binnen het sociaal domein

  • Bekendheid met landelijke en regionale goede voorbeelden en initiatieven

  • Sterke samenwerkingsvaardigheden en verbindend vermogen richting partners en zorgaanbieders

  • Strategisch en uitvoerend sterk: van visie naar realisatie

  • Aantoonbare kennis en ervaring op het snijvlak van wonen en zorg

  • Ervaring met beleidsontwikkeling en projectmatige aanpak binnen het sociaal domein

  • Bekendheid met landelijke en regionale goede voorbeelden en initiatieven

  • Sterke samenwerkingsvaardigheden en verbindend vermogen richting partners en zorgaanbieders

  • Strategisch en uitvoerend sterk: van visie naar realisatie

Eisen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het snijvlak wonen en zorg binnen een gemeentelijke instelling;

  3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur op het gebied van wonen en/of zorg binnen een gemeentelijke instelling;

Wensen en competenties

Wensen

  1. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting social work (20 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur wonen en zorg binnen een gemeente (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling en projectmatig werken binnen het sociaal domein (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met samenwerking met diverse stakeholders zoals zorgaanbieders en welzijnsorganisaties (20 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring met het werken van strategisch beleid naar uitvoering (van visie naar realisatie), maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (10 punten).

Competenties

  • Communicatief;

  • Samenwerkingsgericht;

  • Klantgericht;

  • Resultaatgericht.

Organisatie en team

Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zon 550 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collegas persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen.De gemeente Kampen werkt aan de uitvoering van de woonzorgvisie en het volkshuisvestingsplan. In dit kader ligt er een belangrijke opdracht om de woonbehoeften en zorg- en ondersteuningsvragen van diverse aandachtsgroepen in beeld te brengen en te vertalen naar concrete acties en oplossingen. Dit doen we in nauwe samenwerking met onze partners binnen het netwerk WWZ038.Tegelijkertijd ervaren we knelpunten in de transformatie van het sociaal domein, met name op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang (MO) en jeugdzorg. Er is een tekort aan passende woonplekken, zowel bij instroom als uitstroom, en lange wachtlijsten voor Beschermd Wonen. Tegelijkertijd blijven beschikbare middelen onbenut.

Gespreksinformatie

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 11 juli 2025 vanaf 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 10 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur