Adviseur Water en Riolering

Gemeente IJsselstein

Overtoom 1

Sluit over 8 dagen
110 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

20 jun 2025

Organisatie onderdeel
De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.

 Omschrijving van de opdracht

  • Relinen van Asbestcementriolering (AC)
    In lijn met het Water- en Rioleringsprogramma 2024–2028 wordt het relinen van verouderde AC-riolen gefaseerd uitgevoerd in de gebieden IJsselveld West & Oost, Oranjekwartier en Achterveld. In voorbereiding worden begin 2026 gesprekken gevoerd met de bestekschrijver en volgt de aanbesteding.
    Beoogd resultaat: Alle geselecteerde riolen zijn conform opgestelde planning ge-relined.

  • Vernieuwing lopende contracten (2026)
    De contracten met aannemers en leveranciers lopen af en dienen in 2026 te worden vernieuwd.
    Beoogd resultaat: Nieuwe contracten met duidelijke prestatieafspraken voor de komende beheerperiode.

  • Aanpak rioolvreemd water
    Gerichte maatregelen om de instroom van schoon (grond- en hemel)water in het vuilwaterriool te beperken.
    Beoogd resultaat: Verbeterde efficiëntie van de waterzuivering en verlaging van onnodige systeembelasting.

  • Verbetering SSW (Systeemoverzicht Stedelijk Water)
    Beoogd resultaat: SSW maatregelen uitvoeren in samenhang met het uitvoeringsprogramma WRP.

  • Onderzoek bodemdaling
    Evaluatie van bodemdalingseffecten op het rioolstelsel en de gevolgen voor onderhoudsstrategie.(wijk Zenderpark)
    Beoogd resultaat: Tijdige bijsturing in beheer en onderhoud ter voorkoming van schade en functieverlies.

  • Uitbreiding inspectiebeleid
    Uitbreiding van inspecties op basis van leeftijdsgrens: inspectie vanaf 20 jaar oud, met een inspectiecyclus van 10 jaar.
    Beoogd resultaat: Volledige dekking van inspectie-informatie, conform landelijke richtlijnen.

  • Onderzoek centrumgebied
    In delen van het centrum is sprake van instortingsgevaar van het rioolstelsel. Onderzoek wordt opgestart en actief begeleid door de gemeente.
    Beoogd resultaat: Inzicht in de toestand van het centrumriool en opstellen van een gericht herstelplan.

 Vereisten / knock-outcriteria

  1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Uiterlijk beschikbaar per 3 juli 2025;

  3. Aantoonbare werkervaring als adviseur riolering binnen een gemeente;

  4. Aantoonbare werkervaring met aanbesteding gereed maken rioleringsprojecten;

Gunningscriteria  (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur riolering (35 punten);

  2. Meer dan 10 jaar aantoonbare werkervaring in het vakgebied riolering (25 punten);

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen en/ of uitvoeren van het gemeentelijk rioleringsplan (20 punten);

  4. Een maximum uurtarief van € 110,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (20 punten).

Competenties

  • Als tijdelijk adviseur heb je de nodige lokale kennis om direct aan de slag te gaan met de lopende riolerings- en stedelijk water vraag stukken.

  • Daarnaast beschik je over het vermogen om politieke en/of maatschappelijk gevoelige zaken te vertalen naar het team en de projecten.

  • Je bent in staat om mens, inhoud en proces met elkaar te verbinden.

  • Je bent sparringpartner voor de coördinator en de andere beheerders over riolerings- en vakdiscipline overstijgende vraagstukken.

  • Je beschikt over een grote mate van bestuurlijk- en politieke sensitiviteit.

  • Je bent analytisch en samenwerkingsgericht.

  • Een stap vooruit te denken op de ontwikkelingen vind je een uitdaging en handelt daar ook naar.

  • Snel schakelen tussen strategisch, tactisch en operationele niveau en daarbij een bijdrage leveren op deze drie niveaus is voor jou geen probleem.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zullen in overleg met de kandidaten worden ingepland De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 30 juni bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Gemeente faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur