Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Hengelo
Logo van Gemeente Hengelo

Stadsbouwmeester en plaatsvervangend stadsbouwmeester

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

15

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 15
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Gemeente Hengelo huurt onafhankelijke derden in voor welstandsadvisering, in de rol van stadsbouwmeester. De stadsbouwmeester brengt onafhankelijk advies uit aan het college van B&W over het uiterlijk en de plaatsing van een bouwwerk waarvoor een omgevingsvergunning is ingediend en alleen voor gebieden waarvoor het welstandsbeleid van toepassing is. Daarvoor is welstandsadvisering nodig in planvorming en planontwikkeling. Naast de stadsbouwmeester wordt een plaatsvervangend stadsbouwmeester aangesteld, die naast achtervang ook een aantal eigen werkzaamheden uitvoert vanuit zijn aanvullende expertise.

 De stadsbouwmeester brengt welstandsadviezen uit bij omgevingsvergunningaanvragen en vooroverleggen. Daarvoor vinden de volgende werkzaamheden plaats:

  • 13x wekelijks stedenbouwkundig spreekuur met inwoners over hun bouwplannen (overleg 1 uur, exclusief voorbereiding)
  • 3x maandelijks overleg Puiencommissie over subsidieverlening gevelverbeteringen binnenstad (overleg 3 uur, exclusief voorbereiding)
  • 7x deelname Q-team met inwoners over hun bouwplannen Dalmeden en Marskant (overleg 1,5 uur, exclusief voorbereiding)
  • 8x 2 uur advisering over omgevingsvergunningaanvraag
  • 12x 2 uur planbehandeling en advisering over initiatieven en projecten

 De plaatsvervangend stadsbouwmeester brengt welstandsadviezen uit bij gebiedsontwikkelingen in Hart van Zuid. Daarvoor vinden de volgende werkzaamheden plaats:

  • 3x maandelijks overleg Supervisieteam Hart van Zuid over plannen voor gebiedsontwikkeling (overleg 2,5 uur, exclusief voorbereiding)
  • 3x maandelijks overleg Stimuleringscommissie Hart van Zuid over subsidiemogelijkheden voor het behoud en de verbetering van erfgoed (overleg 1 uur, exclusief voorbereiding).
  • 3x 2 uur planbehandeling en advisering over initiatieven en projecten

Omschrijving inzet stadsbouwmeester:

  • De stadsbouwmeester adviseert vanuit zijn ruime kennis en ervaring over welstand, planvorming en planontwikkeling.
  • Hij kent de procedures die nodig zijn voor vergunningverlening, zowel inhoudelijk als procesmatig en juridisch. In deze procedures brengt hij onafhankelijk welstandsadvies in via de vergunningverlener.
  • Hij kent daarnaast de gemeentelijke subsidieregeling (gevelverbetering binnenstad) en draagt bij aan de toepassing daarvan door de gemeentelijke organisatie met zijn onafhankelijke welstandsadvisering.
  • Hij heeft goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden en stemt zijn communicatie in verschillende overleggen af op inwoners en professionals.
  • De stadbouwmeester werkt zelfstandig, zonder toezicht of leiding (onafhankelijke welstandsadvisering). Daarvoor bepaalt hij zijn eigen werktijden en methodiek. Planning wordt afgestemd met de gemeente (vergunningverlener, stedenbouwkundige en beleidsadviseur erfgoed).

 Omschrijving inzet plaatsvervangend stadsbouwmeester:

  • De plaatsvervangend stadsbouwmeester adviseert vanuit zijn ruime kennis en ervaring over welstand, planvorming en planontwikkeling.
  • Hij heeft tevens ruime kennis en ervaring over gebiedsontwikkelingen, herontwikkelingen/transformaties van bestaande gebouwen en erfgoed.
  • Hij kent daarnaast de gemeentelijke subsidieregeling (stimulering behoud industrieel erfgoed) en draagt bij aan de toepassing daarvan door de gemeentelijke organisatie met zijn onafhankelijke welstandsadvisering.
  • Hij heeft goede schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden en stemt zijn communicatie in verschillende overleggen af op initiatiefnemers en professionals.
  • De plaatsvervangend stadbouwmeester werkt zelfstandig, zonder toezicht of leiding (onafhankelijke welstandsadvisering). Daarvoor bepaalt hij zijn eigen werktijden en methodiek. Planning wordt afgestemd met de gemeente (secretaris Supervisieteam Hart van Zuid, stedenbouwkundige en beleidsadviseur erfgoed).

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Stadsbouwmeester.

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau Bouwkunde / Architectuur (30 punten);
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als Stadsbouwmeester (40 punten);
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 januari 2026 (30 punten).

Competenties

  • Aanpassingsvermogen
  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
  • Klantgericht
  • Delegere
  • Luisteren
  • Doorzettingsvermogen
  • Tactisch gedrag
  • Motiveren
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Overtuigen
  • Assertiviteit
  • Besluitvaardigheid
  • Organiseren
  • Kritisch
  • Analyserend vermogen
  • Plannen en organiseren

Organisatie en team

Gemeente Hengelo
Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven.

Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners.

Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Team
Team Ruimtelijke ordening.

Gespreksinformatie

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025, 13:54 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 1x 3 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 2 personen

Overig algemeen:

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  
  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  
  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.   
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal € 144. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo