Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Zwolle
Logo van Gemeente Zwolle

Programmamanager Energietransitie

Lübeckplein 2, 8017 JZ Zwolle, Nederland

Sluit over 14 dagen

Begindatum:

1 feb 2026

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Programma Energietransitie richt zich op het besparen van energie, het opwekken van duurzame energie, het creëren van robuuste toekomstbestendige energie-infrastructuur en het toewerken naar een aardgasvrije samenleving aan de hand van de leidraad van het warmteprogramma Zwolle Aardgasvrij 2026-2036 waarin o.a. de isolatieaanpak voor verschillende doelgroepen (bijv. lage inkomens) is opgenomen. We richten het warmtebedrijf Zwolle in, een belangrijk instrument om warmtenetten te ontwikkelen in gebiedsontwikkelingen maar ook binnen de bestaande stad kansen voor warmtenetten te benutten. Het programma energietransitie zet zich verder in op de ontwikkeling van duurzame energiebronnen zoals windenergie, zonne-energie, groen gas, aquathermie en geothermie jagen we aan. En we zetten in op de realisatie van een robuust energiesysteem Zwolle waaronder het verzwaren en verslimmen van het elektriciteitsnetwerk. Dit alles onder de paraplu van het toekomstbeeld energiesysteem Zwolle (i.o.).

Op dit moment vindt er een onderzoek plaats over de manier waarop het programma het beste aangestuurd en georganiseerd kan worden. Besluitvorming hierover wordt begin 2026 voorbereid. Vervolgens zal een implementatieopdracht geformuleerd worden. Het bovenstaande maakt dat de opdracht bestaat uit in ieder geval de volgende werkzaamheden:

  1. Directe aansturing van het programmateam met aandacht voor teamvorming en de wijze van samenwerking in het team
  2. Het sturen op voortgang van de uitvoering van het jaarprogramma 2026 en onderhouden van het contact met de bestuurlijke en de ambtelijke opdrachtgever.
  3. Het versterken van de relatie van het programma energie met de gebiedsprogramma's in de stad. Het gaat vooral om het over en weer duidelijk krijgen van de strategische doelen, rollen en verantwoordelijkheden om van daaruit de concrete opgaven in een duidelijke en slagvaardige samenwerking op te pakken. Dit leidt tot een concrete samenwerkingsafspraak voor 2026 en 2027.
  4. Het komen tot conclusies c.q. aanbeveling over de structuur en sturing van het programma en het voorbereiden van de besluitvorming ervan.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met energietransistie in de afgelopen 5 jaar;
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als programmamanager;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar bij een overheidsinstelling;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met energietransitie in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met energietransitie in de afgelopen 5 jaar bij een gemeente (40 punten);
  • Aantoonbare ervaring met het vraagstuk van het versterken van Energietransitie in gezinsontwikkelingen (20 punten);

Competenties

  • verbinder & communicator
  • Ruime ervaring organisatieontwikkeling
  • Gezaghebbend en duidelijk
  • Omgevingsbewustzijn / politieke sensitiviteit
  • Sterk analytisch vermogen

Organisatie en team

Organisatie

In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

De afdeling

De afdeling Project-, Programma- en Procesmanagement (ruim 160 collega's) pakt projecten en programma's voortvarend op om de Zwolse ambities waar te maken. Het accent van ons werk ligt nu nog op het realiseren van diverse soorten ruimtelijke en fysieke programma's, projecten en processen. Tegelijkertijd zijn we bezig om de afdeling ook voor andere domeinen in te zetten.

Iedere collega binnen onze afdeling heeft een unieke, autonome rol. We creëren synergie door elkaar actief op te zoeken en van elkaar te leren. Samen streven we naar persoonlijke en professionele groei en ontwikkeling om voorbereid te zijn op de complexe vraagstukken die de organisatie ons stelt.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
“administratieve partner beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling”. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 13 januari 2026. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Maandag t/m vrijdag, in overleg

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
  • Het uurtarief kan worden gewijzigd volgens de hierna genoemde CBS-indexering volgens indexatieclausule artikel 12 van de modelovereenkomsten: CBS CAO Lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur, lonen per uur inclusief bijzondere beloningen indexcijfer, 2020=100: CAO-lonen,contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020-100) cbs.nl).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr