Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Hengelo
Logo van Gemeente Hengelo

Informatie Manager

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

15 dec 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

13 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Als ervaren Informatie manager ben je de spil van deze informatiekundige opgaven. Je vertaalt business vraagstukken naar informatiekundige oplossingen in een portfoliogestuurde omgeving. Je staat in nauw contact met je stakeholders uit de afdelingen. Je levert een actieve bijdrage aan de voorbereiding en uitvoering van projecten waarmee we deze toekomst gaan bereiken.

Werkzaamheden:

  • Je achterhaalt de behoeften van de organisatie en vertaalt deze naar adviezen en oplossingen binnen de kaders van visie, strategie en architectuur.

  • Je adviseert op de informatiekundige aspecten van processen bij aanschaf (incl. vervanging en bij nieuwe versies) en inrichting van applicaties waarbij jouw adviezen handelingsperspectief geven voor de opdrachtgever.

  • Je vertaalt de behoeften van de organisatie naar vraaganalyses met investeringsvoorstellen, die via het portfolioproces als prioritaire projecten gepland worden

  • Je implementeert en bewaakt informatiebeleid.

  • Je vertaalt ontwikkelingen en trends uit het inhoudelijk informatiekundig gebied naar toepassingen binnen de afdeling Informatie & IT.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO-bachelor niveau;

  • Aantoonbare werkervaring met informatiekundige vraagstukken op tactisch niveau (benoem dit duidelijk in het cv);

  • Aantoonbare werkervaring met informatiekundige vraagstukken bij overheidsorganisatie(s) (benoem dit duidelijk in het cv);

  • Gesprekken vinden plaats op 2 december tussen 9.30 en 12.30 uur, zorg dat uw kandidaat beschikbaar is. Gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van informatica / informatiekunde;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de vertaling van informatiekundige organisatiebehoeften naar adviezen en oplossingen;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de vertaling van informatiekundige organisatiebehoeften naar adviezen en oplossingen binnen een gemeentelijke organisatie;

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van vraaganalyses (businesscase/value case);

  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van interne ontwikkelingen op informatiekundig gebied.

Competenties

  • Klantgericht;

  • Luisteren;

  • Tactisch gedrag;

  • Resultaatgericht werken;

  • Samenwerken;

  • Kritisch;

  • Analyserend vermogen.

Organisatie en team

Organisatie

Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven.

Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners.

Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Collega's / contacten

Je werkt met de Senior informatie manager en 3 collega informatie managers gezamenlijk aan de ambities van de organisatie en de (informatiekundige) veranderingen die dit vraagt. Natuurlijk in nauw contact met je opdrachtgever en andere stakeholders uit de vakafdelingen. Daarnaast werk je samen met collega's uit eigen aanpalende vakgebieden zoals IT adviseurs, I&IT projectleiders, functioneel beheerders, en meer.

Gespreksinformatie

Gesprekken vinden plaats op 2 december tussen 9.30 en 12.30 uur, zorg dat uw kandidaat beschikbaar is. Gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 2 december 2025, 09.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 26 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1-2
Hybride werken: Ja

Opties verlenging
3 x 4 maand(en)

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Hybride werken in overleg, passend bij de werkzaamheden
Is hybride werken mogelijk: Ja

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.  

  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.   

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr