Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Heerde
Logo van Gemeente Heerde

Afdelingsmanager Dienstverlening & Informatiebeheer (DIB)

Eperweg 5, 8181 ET Heerde, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

12 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als Afdelingsmanager Dienstverlening & Informatiebeheer (DIB) ben jij de spil in de verdere professionalisering van zowel onze (digitale) dienstverlening aan inwoners en ondernemers als de interne informatiehuishouding. Je geeft richting aan een afdeling die staat voor toegankelijke, efficiente en klantgerichte dienstverlening, en voor een zorgvuldige, veilige en toekomstbestendige omgang met gemeentelijke informatie. Je bent een strategisch leider met oog voor samenwerking en organisatorische efficientie. Je faciliteert, coacht en inspireert de taakvelden binnen DIB om de ambities op het gebied van digitalisering, informatiebeheer en inwonercontact waar te maken. Daarnaast speel je een actieve rol binnen het managementteam, waar je bijdraagt aan de integrale ontwikkeling en besluitvorming binnen de gemeentelijke organisatie. Kortom: jij bent eindverantwoordelijk voor een afdeling die de basis legt voor een dynamische gemeente waarin ondernemerschap en omgevingsbewustzijn kernwaarden zijn. De afdeling DIB omvat de taakvelden: Publieksbalie en telefoon Burgerzaken Post Control Archivering Informatiemanagement Belastingsamenwerking H2OE (Hattem, Heerde, Oldebroek en Elburg) Voor de taakvelden Informatiemanagement en Belastingsamenwerking H2OE zijn teamleiders aangesteld die de dagelijkse aansturing verzorgen. Het taakveld Communicatie valt formeel onder DIB, maar wordt momenteel aangestuurd door de afdelingsmanager Bedrijfs- en Bestuursondersteuning & Advisering. De komende periode wordt benut om te verkennen of aanvullende taakvelden structureel aan DIB worden toegevoegd. Naast DIB kent de gemeente vier andere afdelingen, elk met een eigen afdelingsmanager: Realisatie, Onderhoud & Beheer Bedrijfs- en Bestuursondersteuning & Advisering Ruimte, Ondernemen & Wonen Sociaal Maatschappelijke Verbinding Je rapporteert rechtstreeks aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris.

Werkzaamheden

Je bent eindverantwoordelijk voor de afdeling en coacht en inspireert medewerkers om de afgesproken resultaten in team- en werkplannen te realiseren. Je zorgt voor een positieve werksfeer en goede samenwerking tussen medewerkers, bestuur en externe partners. Je maakt deel uit van het managementteam. Je leidt het project Doorontwikkeling DIV, waarin je de impact van het nieuwe zaaksysteem (Djuma) vertaalt naar een uitvoeringsplan. Je vertaalt de organisatorische gevolgen van het project Zaakgericht Werken naar je eigen afdeling en andere afdelingen binnen de organisatie. Samen met collega-managers en een adviseur ontwikkel je de dienstverleningsvisie en onderzoek je de mogelijkheden voor een gezamenlijke visie op H2O-niveau (Hattem, Heerde en Oldebroek), met behoud van de waarden van de gemeente Heerde. Je werkt aan de verdere optimalisering en doorontwikkeling van de belastingsamenwerking H2OE.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als afdelingsmanager.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als afdelingsmanager bij een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement binnen een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare werkervaring met coachen, faciliteren en inspireren van de uitvoerende medewerkers.

Wensen en competenties

Competenties

  • Je kan overzicht houden in een dynamische omgeving;
  • Je bent benaderbaar, betrouwbaar en hebt een goed gevoel voor verhoudingen;
  • Je beschikt over goede sociale-, schriftelijke- en mondelinge vaardigheden;
  • Je beschikt over bestuurlijke en politieke sensitiviteit.

Organisatie en team

De gemeente Heerde is een kleine gemeente

Daarom zijn de lijnen kort, de onderlinge betrokkenheid groot en de werksfeer goed. We stimuleren werkplezier en hebben aandacht voor elkaar. Je zult je hier snel thuis voelen! We hebben ongeveer 215 medewerkers, verdeeld over 5 afdelingen. We werken in de gemeente als een geheel, over de grenzen van de afdelingen heen. Samenwerking staat centraal tussen de afdelingen, processen en projecten. We zijn omgevingsbewust en ondernemend

Naar een omgevingsbewuste ondernemende organisatie! is onze organisatievisie. Omdat we willen dat onze gesprekspartner zich gehoord voelt en indien mogelijk tevreden wordt gesteld. Dit betekent dat we als organisatie...In staat willen zijn optimaal mee te bewegen met wat de maatschappij en de inwoner van Heerde van ons vraagt of nodig heeft. Daarbij komt de beweging uit de medewerker zelf. De verantwoordelijkheid ligt laag. Taakvolwassenheid en eigenaarschap is het uitgangspunt. In een kleine, digitaal werkende en efficient ingerichte organisatie als de gemeente Heerde is namelijk elke rol, elke medewerker, van toegevoegde waarde. Geen enkele taak kan achterwege blijven. De medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van onze organisatie. Optimaal functioneren, inspiratie, persoonlijke ontwikkeling, goede begeleiding, helder opdrachtgeverschap en dus professionele aansturing zijn geen luxe, maar noodzaak. We gebruiken een aantal werklocaties in de gemeente Heerde De meeste collegas werken in een hybride vorm thuis en op het gemeentekantoor. De uitvoering van het sociaal domein gebeurt op de locatie van Stip (Steun- en informatiepunt). Onze buitendienst werkt vanaf de gemeentewerf en in het Raadhuis zitten het college van burgemeester en wethouders, de griffie en het bestuurssecretariaat. Daar worden ook de commissie- en raadsvergaderingen gehouden.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 5 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op 1 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. De opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan 400.000 binnen de externe administratieve broker van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Vragen kunnen ingediend worden. De vragen en bijbehorende antwoorden worden gepubliceerd op onze website. De gestelde vragen en antwoorden kunt u inzien via uw account. Inhoudelijke vragen kunt u indienen via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr