Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.
Logo van Gemeente Hengelo
Logo van Gemeente Hengelo

Adviseur digitale toegankelijkheid

Burgemeester Jansenstraat 1, 7551 EB Hengelo, Nederland

Sluit over 2 dagen

Begindatum:

10 nov 2025

Einddatum:

31 jul 2026

Uren per week:

15

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief 125Opdracht uren 15
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht: Iedereen doet digitaal mee in Hengelo

Digitale toegankelijkheid is essentieel om ervoor te zorgen dat alle inwoners, inclusief mensen met een beperking, gelijkwaardig gebruik kunnen maken van digitale diensten (websites en applicaties) van de gemeente Hengelo. De Wet digitale overheid verplicht overheidsorganisaties om hun websites, applicaties en documenten toegankelijk te maken volgens de WCAG-richtlijnen. Dit draagt bij aan inclusie, gebruiksvriendelijkheid en naleving van wet- en regelgeving.

Doel

De adviseur gaat verder met onze basis digitale toegankelijkheid die gemaakt is. De adviseur helpt bij het versnellen, verdiepen en borgen van digitale toegankelijkheid binnen de organisatie. Dit door training, advisering, toetsing en de implementatie van verbetermaatregelen. De adviseur realiseert borging van digitale toegankelijkheid in processen, producten en beleid. Met ook een bredere kijk op toegankelijkheid: wettelijke eisen en taal en het stimuleren van tests of het daadwerkelijk toegankelijker ervaren wordt door inwoners/ondernemers en medewerkers.

Waar staan we nu?

  • We voldoen volgens het landelijke dashboard aan het minimale niveau voor digitale toegankelijkheid (o.a. een audit op de website hengelo.nl en webformulierenserver)
  • Er is een borgingsplan voor digitale toegankelijkheid gemaakt.
  • Eerste acties rondom PDF-aanpak is gestart en trainingen worden voorbereid.
  • Inventarisatie van websites en applicaties, zodat er vervolgacties gemaakt kunnen worden.

Taken en verantwoordelijkheden

Faciliteren van trainingen van digitale toegankelijkheid:

  • basistrainingen digitale toegankelijkheid voor medewerkers.
  • specialistische trainingen, zoals: Training Digitaal toegankelijke PDFs maken; Training Digitale toegankelijkheid in inkoopprocessen.
  • Adviseren over structurele inbedding van toegankelijkheid in onboarding en leerprogrammas voor medewerkers.
  • Waar nodig concrete bewustwording realiseren.
  • Toegankelijkheid als een breder thema, inclusief taal en gebruikerservaringen agenderen & communiceren in de organisatie.

Advisering en toetsing

  • Adviseren over digitale toegankelijkheid bij projecten zoals: Websites en webformulierenserver; Andere applicaties en digitale diensten, zoals zaaksysteem.
  • Toetsen van websites, documenten en applicaties op digitale toegankelijkheid (WCAG).
  • Opvolgen van aanbevelingen uit audits en rapportages.
  • Adviseren over de huisstijl in relatie tot digitale toegankelijkheid.
  • Adviseren over hoe we als gemeente toegankelijkheid breder kunnen inzetten om toegankelijkheid te stimuleren.
  • Advisering van opdrachtgever, management, college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad.

Implementatie en borging

  • Vervolgacties uitvoeren voor het borgingsplan dat is opgesteld door een externe adviseur.
  • Begeleiden en realiseren van de PDF-aanpak.
  • Actualiseren van het overzicht van websites: Samen bepalen welke websites blijven & actieplan hiervoor maken.
  • Richtlijnen formuleren voor afbouw, verbetering of vervanging van websites
  • Agenderen van extra onderzoeken en hierover afspraken maken.
  • Bijhouden van dashboard en toegankelijkheidsverklaringen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met advisering mbt Digitale Toegankelijkheid binnen een overheidsorganisatie;
  • Aantoonbare kennis van de Wet Digitale Overheid en de WCAG richtlijnen
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal wo-bachelor niveau;
  • Uurtarief maximaals 125,- exclusief BTW, inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van advisering op het gebied van digitale veiligheid binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met het creeren van draagvlak binnen organisatie op het gebied van digitale veiligheid;
  • Aantoonbare werkervaring als adviseur voor management en raadsleden;
  • Een aantoonbare afgeronde cursus WCAG.

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
  • Luisteren
  • Doorzettingsvermogen
  • Tactisch gedrag
  • Resultaatgericht werken
  • Samenwerken
  • Besluitvaardigheid
  • Kritisch

Organisatie en team

Gemeente Hengelo

Gemeente Hengelo is een dynamische organisatie met ruim 900 gedreven medewerkers die zich inzetten voor een leefbare, ondernemende en innovatieve stad. Met meer dan 80.000 inwoners zijn we groot genoeg voor uitdagende projecten en klein genoeg om wendbaar te blijven. Als opdrachtgever bieden we een professionele en collegiale werkomgeving, waar samenwerken, initiatief en resultaatgericht werken centraal staan. We hechten veel waarde aan innovatie en ontwikkeling, zowel binnen onze organisatie als in de samenwerking met partners. Wij zoeken professionals die samen met ons willen bouwen aan de toekomst van Hengelo. Werken voor onze gemeente betekent een bijdrage leveren aan een stad met karakter, ambitie en een sterke gemeenschapszin.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 5 november 2025, vanaf 10:00. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 4 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Hengelo mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Hengelo. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Overige informatie

Gemeente Hengelo heeft er voor gekozen om een externe administratieve broker in te zetten. Na gunning verzorgt deze externe administratieve broker derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met een externe administratieve broker. U zal in casu factureren aan een externe administratieve broker middels de facturatiemodule van deze externe administratieve broker. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Opties verlenging

3 x 3 maanden

CV-eisen

  • Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

In overleg

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr