Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland
Begindatum:
3 okt 2022Einddatum:
28 sept 2023Uren per week:
28Publicatiedatum:
12 sept 2022Gemeente Haarlemmermeer is op zoek naar een senior beleidsmedewerker die zijn voelsprieten en contacten midden in de samenleving heeft. Je komt te werken voor één van de grootste gemeenten van Nederland die staat voor participeren en verbinden. We werken van buiten naar binnen. Samen met onze inwoners zoeken wij constant naar creatieve en duurzame ideeën om de leefomgeving te blijven verbeteren.
We zoeken iemand die efficiënt is, die rust uitstraalt en de stress werkdruk bij collega's vermindert.
Werk jij graag voor mens en welzijn? Lees dan snel verder!
Jouw rol
Accountmanager sociale subsidies
Als beleidsmedewerker Welzijn werk je samen met collega’s binnen het eigen cluster, maar uitdrukkelijk ook met aanpalende beleidsterreinen en organisatieonderdelen. Vanuit de gemeente stel je, in afstemming met de collega's welzijn, de inhoudelijke en financiële kaders en ben je verantwoordelijk voor het optimaal aansturen van diverse subsidies. Daarbij word je ondersteund door medewerkers van het team subsidies, financiën en juridische zaken.
Informatieverstrekking in de wijk
Om het vinden van de juiste weg voor vrijwilligers en inwoners maar ook professionals eenvoudiger te maken, hebben we een structuur van beter zichtbare en kwalitatief hoogstaande ‘Wegwijzers’ ontwikkeld: digitale en fysieke informatiepunten, waarin gemeente, partners in de sociale basis en zorg samen optrekken en kennis kunnen delen. Een plek waar inwoners en vrijwilligers terecht kunnen voor allerlei vragen: van leuke activiteiten in de wijk, vrijwilligerswerk tot het delen van vragen en zorgen die zij hebben over zichzelf, familie of een medebewoner. Het is niet de bedoeling om nieuwe websites of loketten neer te zetten, maar om aan te sluiten bij de bestaande informatiepunten en deze waar nodig te versterken en meer zichtbaar te maken.
Jij bent verantwoordelijk voor het goed laten verlopen van informatieverstrekking in de wijk. Informatievoorziening aan inwoners, inclusief signaalpunt eenzaamheid, moet goed afgestemd en gemakkelijk vindbaar zijn voor inwoners. Je rol is aansturen, afstemmen en meedenken, mee voorbereiden van werkgroepen en die voorzitten, faciliteren, processen binnen de gemeente regelen, strategische afstemming met partners over evaluatie huidige informatiepunten.
Stevige sociale basis
Je gaat een rol spelen bij de ontwikkelopgave stevige sociale basis waarbij gelijktijdig invulling aan de bezuinigingstaakstelling moet worden gegeven. Bijvoorbeeld in de vorm van een evaluatie van de huidige aanpak en een herontwerp in het licht van de ombuigingen.
Overige werkzaamheden
Sociale kaart, informele zorg en vrijwillige inzet. Plannen voor 2022 uitwerken naar aanleiding van visiedocumenten en workshops. Mogelijkheden voor provinciale subsidies bestuderen, meeschrijven en data aanleveren voor de TransformeerMonitor 2022. Animatie Stevige Sociale Basis (over informele zorg en vrijwillige inzet) met afdeling communicatie uitzetten.
Bezuinigen
Een belangrijke rol die alle bovengenoemde werkzaamheden beïnvloedt, is het feit dat er op het sociaal domein, en specifiek bij onze grootste welzijnsinstelling een substantiële bezuiniging doorgevoerd moet worden. Dit betekent dat in samenspraak met de instellingen bepaald moet worden waar de bezuinigingen moeten plaatsvinden en wat de consequenties zullen zijn. Wij verwachten van de kandidaat een stevige onderhandelaarsrol, gevoel voor verhoudingen, degelijk financieel inzicht, het vermogen om goed op bestuurlijk niveau te formuleren wat aanpak en effect zullen zijn, en een diplomatieke maar doelgerichte aanpak.
Dit aspect weegt minstens zo zwaar als de hierboven genoemde onderdelen van het werk.
Wat neem je mee?
HBO/Academisch werk- en denkniveau;
Je hebt minimaal 3 jaar beleidsadviserende ervaring bij voorkeur binnen een gemeentelijke organisatie en binnen het welzijnsbeleid;
Je kunt zelfstandig opereren in afstemming met de senior collega's en bestuur binnen de gemeente.
Een scherp financieel inzicht en ervaring met gemeentelijke budgetten en Planning & control cyclus.
Een pré:
Je hebt ervaring met accounthouderschap, en bent vertrouwd met rechtmatigheid bij subsidies;
Kennis en ervaring met informatievoorziening aan inwoners/professionals;
Je bent financieel onderlegd;
Je kunt enthousiasmeren en verbinden, maar treedt ook zakelijk op als opdrachtgever;
Je bent politiek-bestuurlijk sensitief en je schakelt goed tussen bestuur, ambtelijke organisatie en instelling(en).
Solliciteren?
Herken jij jezelf in bovenstaande omschrijving? Wij ontvangen graag jouw reactie met een actueel cv en motivatiebrief waarin je aangeeft wat jouw focus is en wat je inspireert in deze functie.
OPMERKING: Wij accepteren maximaal 2 kandidaten per bureau.