Inkomensconsulent team Inkomen

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 8 dagen
80 36 Zuid-Holland

Begindatum:

10 mrt 2025

Einddatum:

10 sept 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

29 jan 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving van de opdracht
Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn. 

Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:  

  • Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties; 

  • Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn; 

  • Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden); 

  • Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet;  

  • Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid; 

  • Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op; 

  • Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering; 

  • Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving; 

  • Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen; 

  • Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties; 

  • Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid; 

  • Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma 

Kandidaatomschrijving
Wij zijn op zoek naar een ervaren Inkomensconsulent voor 36 uur per week met onderstaand profiel: 

  • HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur een opleiding op het gebied van maatschappelijk werk, HBO Rechten of sociaal juridische dienstverlening; 

  • Je bent klantgericht; 

  • Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen; 

  • Minimaal 2 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 5 jaar 
    je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent (waar blijkt dat uit); 

  • Je hebt kennis van de Participatiewet; 

  • Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen; 

  • Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid 

  • Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.); 

  • Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders); 

  • Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag; 

  • Je hebt actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma; 

Je beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner. 

Interviewplanning
Gesprekken vinden plaats op donderdag 20 februari

Dienstencategorie
Gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening

CPV code
85000000-9 - Gezondheidszorg en maatschappelijk werk

Eisen

  • Werkervaring als inkomensconsulent - Minimaal 2 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent. Opgedaan in de laatste 7 jaar. Dat wil zeggen: niet alleen Tozo en/of energietoeslag maar allround inkomensconsulent. Actuele kennis en werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma

  • Minimaal 6 maanden werkervaring in werken met Civision Samenlevingszaken in het afgelopen jaar - Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers. Je weet hoe Djuma werkt en weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe te passen. kennis opgedaan in de afgelopen 2 jaar.

  • Ervaring in gesprekken - Ervaring met intakegesprekken voor levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima.

  • ZZP - ZZP Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk/realistisch is, is de gemeente van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV begrepen, die de directeur/groot aandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de BV en de te detacheren persoon. Een zzp’er/DGA als hierboven bedoeld kan alleen inschrijven op de opdracht als hij/zij in dienst treedt van het detacherings-/payrollbedrijf. Kies Ja indien u zich hieraan conformeert.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur