Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Projectmanager Financiële Handelingsperspectieven Toekomstbestendig Wonen - cluster SO

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 11 dagen

Begindatum:

5 jan 2026

Einddatum:

18 dec 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 dec 2025
Opdracht tarief 135Opdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Jij gaat aan de slag met het toekomstbestendig maken van Rotterdam en haar inwoners. Als projectmanager ben jij betrokken bij het ontwikkelen van op maat gemaakte financiële producten die woningeigenaren in staat stellen om deze woningen te verbeteren.

De Gemeente Rotterdam, Cluster Stadsontwikkeling, Directie Bestaande Stad, is op zoek naar een kandidaat die in staat is:
  • Een financieel arrangement tussen woningeigenaren, publieke en private partijen te organiseren en op te leveren om daarmee de onrendabele top bij sloop-nieuwbouw* trajecten te kunnen financieren;
  • Financiële producten voor woningeigenaren te ontwikkelen en op te leveren zodat eigenaren financieel worden ondersteund bij het toekomstbestendig maken van de eigen woning **;
  • Een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de organisatie van de Derde Bestuurlijke Top Toekomstbestendig Wonen in de Bestaande Stad die in 2026 door het Platform voor Duurzame Financiering zal worden georganiseerd;
  • Dit alles te doen in samenwerking met gemeentelijke interne stakeholders en landelijke stakeholders zoals ministeries, banken, verzekeraars, fondsen, en ondernemers;
  • Hierbij gebruik te maken van andere voorhanden zijn financieringsbronnen (combinaties leggen).
* Voor een pilot in Bloemhof uitgevoerd door Rotterdam in samenwerking met het Rijk als onderdeel van de Nationale Aanpak Funderingsproblematiek. Er is op dit moment geen concrete casus, aanpak of aangewezen gebied. Het is wel van belang om in 2026 te werken aan een financieel arrangement voor het geval dat eigenaren uit een bouwblok in Bloemhof aangeven dat ze met de gemeente een transformatieproject (sloop-nieuwbouw) voor het eigen bouwblok zouden willen gaan verkennen.

** Een toekomstbestendige eigen woning is een woning waar het achterstallig onderhoud is opgelost, de paalfundering is hersteld of aangebracht en de woning is verduurzaamd. Het gaat om het ontwikkelen en opleveren van financiële producten die woningeigenaren in staat stellen om deze woningen te verbeteren, zodat ze voldoen aan de toekomstige eisen voor aansluiting op de riolering en het straatniveau, veiligheid, duurzaamheid en comfortabel wonen. De financiële oplossingen moeten haalbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn voor de Rotterdamse doelgroep en schaalbaar zijn naar landelijke toepassing.

In een voortraject in 2025 hebben verschillende partijen zich bereid getoond mee te werken aan oplossingen. Dit heeft geleid tot ideeën, denkrichtingen en mogelijkheden; én een besef van verantwoordelijkheid en urgentie bij zowel publieke als private partijen voor het bijdragen aan financiële oplossingen voor de particuliere woningvoorraad (voor dat deel van de voorraad dat nodig grote technische ingrepen behoeft en waarvan de eigenaren niet in staat zijn de financiële investeringen te doen). De opdracht is dat deze denkrichtingen en mogelijkheden in 2026 worden omgezet tot concrete afspraken tussen eigenaren, overheid en private partijen, en in financiële producten voor eigenaren ten behoeve van het maken van een kwaliteitsverbetering van de eigen woning.

De financiële oplossingen moeten haalbaar, begrijpelijk en toegankelijk zijn voor de Rotterdamse doelgroep en schaalbaar zijn naar landelijke toepassing. De opdracht is onderdeel van de gebiedsgerichte leeraanpak van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening als onderdeel van de Nationale Aanpak Funderingsproblematiek. Rotterdam is één van de zes pilotgebieden in Nederland. In deze pilotgebieden wordt tussen 2026 en 2028 geleerd over het aanpakken van funderingsproblematiek in combinatie met andere opgaven. De Gemeente Rotterdam gaat in deze leeraanpak aan de slag met het ontwikkelen van handelingsperspectieven voor eigenaren.

Doel van de opdracht
Het doel is om woningeigenaren handelingsperspectief te bieden op financieel gebied en op die manier eigenaren te helpen hun woning toekomstbestendig te maken. In het Plan van Aanpak voor deze opgave zijn drie routes opgenomen om te komen tot handelingsperspectieven:
1. Actieve strategie. Werken vanuit de praktijk, in opdracht en in samenwerking met eigenaren van woningen in een bouwblok in Bloemhof. Voor eigenaren die hier aan willen meewerken moet een financieel arrangement worden ontwikkeld waarbij diverse partijen gezamenlijk middelen bij elkaar brengen, en de organisatie optuigen, om sloop-nieuwbouw te kunnen realiseren.
2. Passieve strategie. Werken vanuit informatie en kennis. Op basis van een fictieve klantreis moeten financiële producten worden ontwikkeld zodat eigenaren in staat worden gesteld hun woning te verbeteren. Dit heeft als doel de financiële infrastructuur uit te breiden.
3. Een samenwerkingstraject met en een lobby richting het Rijk op diverse onderwerpen.

Resultaat
In 2026 wordt opgeleverd (datum nader te bepalen in overleg met opdrachtgever):
  • Een financieel arrangement voor een transformatieproject als onderdeel van de gebiedsgerichte leeraanpak van de Nationale Aanpak Funderingsherstel.
  • Een uitbreiding van de financiele infrastructuur voor huiseigenaren die willen renoveren en funderingsherstel willen toepassen.
  • Een advies voor resterend benodigde werkzaamheden in 2027 om te komen tot transformatie en uitbreiding van handelingsperspectieven.
  • Een voorstel voor een landelijke toepassing van het ontwikkelde instrumentarium.

Eisen

  • Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van financiële producten. Benoem een project uit de afgelopen 3 jaar. Benoem daarin jouw rol en het resultaat;
  • Je hebt kennis van relevante wet- en regelgeving, fondsen en beleidsontwikkelingen rondom het vraagstuk van funderingsproblematiek. Dit blijkt uit een referentieproject uit de afgelopen 3 jaar. Benoem dit project expliciet in het cv;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring met marktonderzoek en het vertalen van marktonderzoeken naar nieuwe producten, opgedaan in de afgelopen 7 jaar.

Wensen en competenties

Wensen
  • Je hebt een afgeronde opleiding Bedrijfskunde op minimaal hbo-niveau.
  • Je hebt werkervaring bij een gemeente van meer dan 250.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
  • Je hebt kennis van duurzame financiering en klimaatadaptatie. Benoem in het cv waar deze kennis is opgedaan en om welke projecten dat ging.
  • Je hebt een relevant netwerk binnen de financiële sector en bent in staat om deze contacten effectief in te zetten bij de ontwikkeling van financiële oplossingen.
Competenties
  • Je beschikt over sterke analytische en strategische vaardigheden.
  • Complexe vraagstukken weet je helder en toegankelijk te maken, zodat anderen begrijpen waar het om draait.
  • Samenwerken gaat je goed af; je hebt ervaring met gemeentelijke instanties, financiële instellingen en andere stakeholders, en weet daarin de juiste verbindingen te leggen.
  • Communicatief ben je sterk: zowel mondeling als schriftelijk kun je jezelf uitstekend uitdrukken.
  • Je bent omgevingsbewust en hebt gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen, waardoor je effectief kunt opereren in een dynamische context.
  • Daarbij ben je resultaatgericht en houd je altijd focus op het eindproduct dat gerealiseerd moet worden.

Organisatie en team

Achtergrond van de opdracht
Rotterdam en andere steden in Nederland staan voor complexe en urgente uitdagingen: een verouderde woningvoorraad, klimaatverandering, ambitieuze verduurzamingsdoelen, bodemdaling en opgaven in de ondergrond. Het is een grote opgave om wijken waar deze stapeling van uitdagingen speelt en eigenaren dit niet zelf kunnen organiseren of (financieel) dragen, toekomstbestendig te maken. Daarbij gaat het niet alleen om de woningen zelf, maar om de combinatie van woningvoorraad met vitale infrastructuur en klimaat-adaptieve maatregelen in de buitenruimte: toegankelijkheid, riolering, energiesystemen, waterberging, etc.

Woningbezitters zijn zelf verantwoordelijk voor het toekomstbestendig maken van de eigen woning. Gelukkig kan een groot deel van de eigenaren dit zelf doen. Voor anderen overstijgt de aard van de opgaven, echter de financiële en organisatorische mogelijkheden. Het zijn voornamelijk mensen met lage inkomens die onvoldoende middelen hebben om hun woning aan te pakken, waardoor ook de energielasten hoog blijven. Ook organisatorisch en emotioneel is het toekomstbestendig maken van de eigen woning een grote opgave.

De afdeling
De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag". Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

Gespreksinformatie

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: N.v.t.

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen: Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, do, vr