Kwartiermaker Zaakgericht werken

Blankenburgerstraat 28, 7481 EB Haaksbergen, Nederland

Sluit over 12 dagen
Geen maximum 20 tot 24 uur Overijssel

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

20 - 24

Publicatiedatum:

20 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Wil jij een sleutelrol spelen in de vernieuwing van onze dienstverlening en organisatie?
Help mee om gemeente Haaksbergen klaar te maken voor de toekomst met jouw verbindende kracht en visie!

Als kwartiermaker zorg jij ervoor dat onze visie op dienstverlening wordt omgezet in de praktijk van zaakgericht werken. Je begeleidt en enthousiasmeert collega’s bij deze verandering en bent de verbindende schakel tussen de organisatie en het projectteam dat het nieuwe zaaksysteem Djuma implementeert.

Je bent niet verantwoordelijk voor het inrichten van het zaaksysteem zelf, maar je bent wel de schakel tussen de organisatieontwikkeling rondom zaakgericht werken en de projectleider van het zaaksysteem.

Verder behoren de volgende werkzaamheden bij jouw functie:

  • Vertalen van de visie op dienstverlening naar zaakgericht werken.

  • Begeleiden van medewerkers en organisatie bij deze verandering.

  • Schakel zijn tussen organisatieontwikkeling en het projectteam zaaksysteem (Djuma).

  • Samenwerken met teams en management om nieuwe werkwijzen door te voeren.

  • Processen inrichten en medewerkers ondersteunen bij het nieuwe zaaksysteem.

  • Rollen en verantwoordelijkheden bewaken en knelpunten escaleren.

  • Medewerkers enthousiasmeren en verbinden tijdens het veranderproces.

  • Bijdragen aan het continu verbeteren van dienstverlening en organisatie.

  • Meewerken binnen het programma ‘Haaksbergen Ster(ker) in Ontwikkeling’, specifiek gericht op organisatieontwikkeling en nieuwe werkmethoden.

Het programma Haaksbergen Ster(ker) in Ontwikkeling is een meerjarig initiatief dat gericht is op het versterken van het vertrouwen en de verbinding tussen de gemeente en haar inwoners. Het programma richt zich op drie thema’s: financiële gezondheid, effectief samenwerken en een stabiele, veerkrachtige organisatie. Jouw rol draagt direct bij aan deze doelen door de dienstverlening en manier van werken te verbeteren.

De implementatieplanning van het zaaksysteem:

  • Februari – mei 2025: voorbereiding en analyse van de huidige situatie

  • Juni – augustus 2025: ontwerp en ontwikkeling van het implementatieplan

  • September 2025 – januari 2026: technische inrichting en start uitvoering

  • Februari – mei 2026: functionele implementatie met training en communicatie

  • Augustus 2026: projectevaluatie en afronding

Deze functie draait niet om het veranderen van systemen, maar om een nieuwe manier van werken waarbij we continu verbeteren. Het is eigenlijk een ontwikkeltraject voor de hele organisatie. Daarnaast heb je een adviesrol richting de projectleider en -team implementeren zaaksysteem Djuma.

Jij bent degene die deze verandering soepel laat verlopen en weet daarbij het projectteam, management en soms het bestuur gemakkelijk te bereiken en te ondersteunen. 

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als kwartiermaker / projectleider op het gebied van organisatieontwikkeling;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van de implementatie van zaakgericht werken;
  • Aantoonbaar volledig beschikbaar om aanwezig te zijn op kantoor (gemeentehuis in Haaksbergen) Dit kan 2,5 of 3 dagen per week zijn;

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Bestuurskunde/Bedrijfskunde (20 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als kwartiermaker / projectleider op het gebied van organisatieontwikkeling (40 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsinstelling op het gebied van zaakgericht werken (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met verandermanagement (10 punten).

Competenties

  • Je bent communicatief sterk en schakelt makkelijk tussen verschillende niveaus.

  • Je bent een verbinder en weet mensen te enthousiasmeren en mee te nemen in verandering.

Organisatie en team

Bij de gemeente Haaksbergen werken ongeveer 180 medewerkers. Samen met inwoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en ondernemers werken we aan een samenleving die past bij onze gemeente. Dat doen we met een Toekomstvisie als vergezicht en aan de hand van een Verbeterprogramma. We hebben de komende jaren drie belangrijke prioriteiten. We willen de organisatie versterken, de financiën op orde krijgen en de relatie met de gemeenschap verbeteren. Dat is hard werken. Elke dag weer. De samenleving vraagt veel van ons. Inwoners willen meer dan ooit meepraten. Dat gesprek willen wij graag aangaan, omdat de beste plannen samen met inwoners tot stand komen. Help jij meebouwen aan onze relatie met onze gemeenschap?

Missie “We maken ons sterk voor een fijn en veilig Haaksbergen, waar inwoners prettig kunnen leven, ondernemers zich kunnen ontwikkelen en bezoekers kunnen genieten. Daarvoor hebben we elkaar nodig, want we geloven in de kracht van samen.”

Visie “In Haaksbergen werken we samen. Voor elkaar en met elkaar. Want noaberschap zit in al onze vezels. We bouwen aan een vitale organisatie die soepel kan inspelen op de steeds veranderen uitdagingen. De gemeenschap kan op ons rekenen. Daar gaan we voor!”

Waarom Gemeente Haaksbergen?
Wij zijn volop in beweging om onze dienstverlening te verbeteren en onze organisatie toekomstbestendig te maken. Je krijgt veel ruimte om impact te maken, samen met een betrokken team in een informele werksfeer. 

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 9 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Nee

Functieschaal  
Deze functie is ingedeeld in functieschaal Schaal 11 CAO gemeenten. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.  

Fee  
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.  

CV-eisen  
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.  

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg 2,5 a 3 dagen per week.  
Is hybride werken mogelijk: Nee  

Overige informatie
Gemeente Haaksbergen heeft er voor gekozen om de externe partij als broker in te zetten. Na gunning verzorgt de externe partij derhalve de contractafhandeling, urenregistratie en facturatie. Dit betekent dat u een overeenkomst afsluit met de externe partij. U zal in casu factureren aan de externe partij middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding. Door in te schrijven gaat u ermee akkoord middels deze constructie de opdracht uit te voeren.  

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.  

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. 

  • BYOD (bring your own device) is voor deze opdracht niet van toepassing.  

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.  

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Haaksbergen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Haaksbergen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). gemeente Haaksbergen merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur