Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2026Uren per week:
32 - 36Publicatiedatum:
11 jun 2025Organisatie
Gemeente Ede, smaakmakers van de Veluwe
Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.
Omschrijving van de opdracht
De gemeente Ede is volop in ontwikkeling – net als haar informatievoorziening. De zogeheten i-keten is de centrale schakel in de organisatie die zich richt op alles wat met informatie en digitalisering te maken heeft. De i-keten bestaat uit drie teams: Archief, Beheer Infrastructuur & Applicatie Services (BIAS), en Informatie Project & Procesmanagement (IPPM). Samen zorgen deze teams ervoor dat informatie binnen de organisatie veilig, betrouwbaar en toegankelijk wordt beheerd en benut. Denk hierbij aan digitalisering van documenten, gegevensbeheer, informatiebeveiliging, en het ondersteunen van de digitale dienstverlening van de gemeente.
Binnen deze context is team Archief verantwoordelijk voor het gemeentearchief, informatiebeheer, dienstverlening rondom documenten, en recordmanagement. Het team bestaat uit circa 22 medewerkers en meer dan 30 vrijwilligers.
Als Teamleider Archief geef je leiding aan dit team en ben je een belangrijke schakel in zowel de dagelijkse aansturing als in de doorontwikkeling van de i-keten. Je coacht medewerkers, stimuleert samenwerking en bewaakt de kwaliteit van werkprocessen. Tegelijkertijd neem je actief deel aan het veranderproces binnen de i-keten, waarin de structuur, samenwerking en processen herzien worden.
Je zorgt enerzijds voor continuïteit en duidelijkheid binnen het team, en anderzijds begeleid je de transitie naar een toekomstbestendige organisatie. Je werkt daarbij nauw samen met de afdelingsmanager, andere teamleiders en collega’s binnen de i-keten en daarbuiten (zoals beleid en ICT).
Concreet houd je je bezig met:
Inspirerend en coachend leiderschap richting het team;
Bewaken van kwaliteit en effectiviteit van processen;
Ondersteunen van medewerkers in hun ontwikkeling en welzijn;
Versterken van samenwerking binnen en buiten de i-keten;
Actieve rol in organisatieontwikkeling en veranderprocessen.
Je combineert verbindend leiderschap met een resultaatgerichte aanpak en weet de balans te bewaren tussen verandering en stabiliteit.
Vereisten / knock-outcriteria
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Aantoonbare werkervaring als teamleider archief;
Aantoonbare werkervaring met informatiebeheer/informatiehuishouding.
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare werkervaring als lijnmanager binnen de overheid of een vergelijkbare organisatie (25 punten);
Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen het vakgebied informatiebeheer/archief/informatiehuishouding (25 punten);
Aantoonbare werkervaring met het coachen en verbinden van teams (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met veranderprocessen in een organisatie (15 punten);
Aantoonbare werkervaring met het aansturen van teams met vaste medewerkers en vrijwilligers (15 punten).
Competenties
Verbindend leiderschap;
Coachend en empathisch;
Communicatief sterk;
Sensitief voor groepsdynamiek;
Mensgericht;
Besluitvaardig;
Organisatiebewust;
Flexibel en betrouwbaar.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Is hybride werken mogelijk: Ja.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 18 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 17 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Ede mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Ede. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Ede merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).