Logo van Gemeente Ede
Logo van Gemeente Ede

jurist grondzaken en vastgoed

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 13 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

20 - 24

Publicatiedatum:

25 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 20 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Ede is op zoek naar een jurist grondzaken en vastgoed voor 20-24 uur per week, met minimaal een tot twee dagen per week op locatie. Als jurist grondzaken en vastgoed werk je zelfstandig en samen met de andere juristen grondzaken en vastgoed aan juridische vraagstukken binnen grondzaken en vastgoed. Je beoordeelt en maakt overeenkomsten en vertaalt beleidsdoelen naar juridisch houdbare oplossingen. Daarnaast ben je een sparringpartner voor bestuurlijke opdrachtgevers, projectleiders en betrokken afdelingen.

Werkzaamheden:

  • Adviseren vanuit een juridisch perspectief over vastgoedtransacties en gebiedsontwikkelingen, in de breedste zin van het woord;
  • Opstellen en beoordelen van overeenkomsten op het gebied van gebiedsontwikkelingen en uitgifte van grond en vastgoed, zoals koop-, huur-, erfpacht-, opstalrecht- en anterieure overeenkomsten;
  • Adviseren over vragen met betrekking tot het Didam-arrest;
  • Juridisch ondersteunen van verwervings- en uitgifteprocessen, tot en met de notariele afwikkeling;
  • Onderhandelen met externe partijen, zoals ontwikkelaars en woningbouwverenigingen;
  • Signaleren van juridische risico's en waarborgen van juridische kaders binnen projecten.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de uitvoeringsvoorwaarde (geen ZZPer);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als jurist grondzaken en vastgoed binnen de decentrale overheid of bij een adviesbureau gericht op het publieke domein;
  • Aantoonbare ervaring met het geven van juridisch advies op het gebied van grondzaken en vastgoed en het opstellen en beoordelen van grond- en vastgoedcontracten;
  • Aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van grondzaken en vastgoed, waaronder het Didam-arrest (duidelijk benoemd in cv of motivatie).

Wensen en competenties

Wensen

  • Persoonlijke motivatie: Waarom ben je geschikt voor deze opdracht? Wat trekt je aan in de inhoud en context? Deze motivatie is door de kandidaat zelf geschreven;
  • Aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijk gevoelige grondzaken- of vastgoeddossiers;
  • Samenwerking in multidisciplinaire teams: Beschrijf hoe je samenwerkt met bijvoorbeeld projectleiders of vastgoedadviseurs, en hoe je juridische input integraal inbrengt.

Competenties

  • Je herkent bestuurlijke en juridische gevoeligheden en adviseert daarin zorgvuldig;
  • Je communiceert helder over juridische kwesties en geeft overtuigend en begrijpelijk advies;
  • Je bent zelfstandig, proactief, oplossingsgericht en zoekt afstemming met relevante betrokkenen.

Organisatie en team

Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreeren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren en duidelijk te zijn over wat we bieden. Bij onze gemeente leggen we de nadruk op voedsel en gezondheid en werken we met zon 1100 collegas ook aan voldoende woningen, leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling. Wij bewegen mee en kijken vooruit.

Gespreksinformatie

De selectieprocedure omvat de volgende stappen:

  • Stap 1: Beoordeling cv's op minimumeisen door een externe administratieve broker. Kandidaten die voldoen, gaan door naar stap 2.
  • Stap 2: Selectie cv's die aan de organisatie worden voorgelegd door een externe administratieve broker, op basis van gunningscriteria. De beste kandidaten gaan door naar stap 3.
  • Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek door de opdrachtgever, na beoordeling van cv's op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties.
  • Stap 4: Selectiegesprek met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie, waarin getoetst wordt op de competenties. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren.

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 18 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 12 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Algemene informatie

  • Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11, verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
  • CV-eisen: Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
  • VOG: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • WAADI: Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Geboortedatum: Voor de toegang verlening tot alle systemen bij de Gemeente Ede is het verstrekken van een geboortedatum noodzakelijk. Deze zal worden opgevraagd bij de telefonische voorlopige gunning, en zal door een externe administratieve broker uitsluitend worden verwerkt voor dit doel en wordt niet opgeslagen voor andere doeleinden.
  • Screening: Als onderdeel van de aanbestedingsprocedure vindt een screening plaats op integriteit, betrouwbaarheid en zelfstandigheid. Deze screening omvat onder meer een online controle van openbare bronnen en een beoordeling van de arbeidsrelatie conform de Wet DBA. De screening is verplicht en wordt uitgevoerd voor gunning. De resultaten kunnen leiden tot uitsluiting van deelname.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr