Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
1 okt 2026Uren per week:
16 - 24Publicatiedatum:
21 aug 2025Gemeenten hebben de wettelijke verplichting om uiterlijk op 1 januari 2032 een vastgesteld, gebiedsdekkend omgevingsplan te hebben. Dit is één document voor het gehele gemeentelijke grondgebied, waarin alle regels voor de fysieke leefomgeving zijn opgenomen (zoals bestemmingsplannen, regels uit lokale verordeningen en regels vanuit het Rijk – de zogenaamde bruidsschat). Het opstellen van dit omgevingsplan is voor gemeenten een omvangrijke en complexe opgave, die veel vraagt qua doorlooptijd, inzet en middelen.
Het regieteam Omgevingsplan beschikt op dit moment niet over de benodigde expertise om zelfstandig te werken met het omgevingsplan, waaronder het aanpassen van het tijdelijk omgevingsplan en het opstellen van een definitief plan. Gezien de complexiteit van deze opgave en de uitdaging om personeel met specifieke kennis aan te trekken, is besloten om een externe adviseur in te schakelen. Deze adviseur levert een zelfstandige bijdrage aan de inhoudelijke en procesmatige ontwikkeling van het omgevingsplan en draagt zorg voor overdracht van kennis en ervaring aan de organisatie, met name aan de transitiecoördinator Omgevingsplan.
De inzet van de adviseur is gericht op het behalen van de volgende resultaten:
Het vaststellen van het uitgangspuntendocument voor het omgevingsplan;
Kennisoverdracht aan de organisatie over het doorvoeren van wijzigingen in het omgevingsplan, zodat deze zelfstandig kunnen worden uitgevoerd;
Kennisoverdracht over het werken met een omgevingsplan, inclusief het gebruik van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO);
Het opstellen van een werkbare structuur en planning voor het definitieve omgevingsplan;
Het signaleren van knelpunten in het huidige tijdelijke omgevingsplan en het doen van verbetervoorstellen;
Het optimaliseren van interne werkprocessen rondom wijzigingsprocedures en participatie;
Het borgen van kennis door middel van documentatie, formats of handreikingen voor collega’s.
Gevraagde expertise en werkzaamheden
De adviseur:
is sparringpartner van de transitiecoördinator Omgevingsplan en het regieteam;
heeft een proactieve houding in het adviseren en meewerken aan het gebiedsdekkend omgevingsplan;
begeleidt en adviseert bij wijzigingsprocedures van het omgevingsplan;
beschikt over actuele kennis van wet- en regelgeving binnen de fysieke leefomgeving;
heeft aantoonbare kennis van de Omgevingswet en de praktische toepassing daarvan;
is bekend met het DSO en de bijbehorende instrumenten;
heeft ervaring met bestuurlijke advisering en het geven van informatiesessies aan het college en de gemeenteraad;
weet complexe ruimtelijke vraagstukken helder en overtuigend over te brengen binnen een bestuurlijke context;
kan kennis effectief overdragen aan collega’s.
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau richting ruimtelijke ordening, planologie, bestuurskunde of ruimtelijk bestuursrecht (10 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als adviseur, projectleider, beheerder binnen het vakgebied ruimtelijke ordening (20 punten);
Aantoonbare werkervaring adviseur, projectleider, beheerder binnen het vakgebied ruimtelijke ordening bij een vergelijkbare gemeente of groter (> 40.000 inwoners) (15 punten);
Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met het opstellen van omgevingsplannen (benoem dit expliciet in het cv) (15 punten);
Aantoonbare werkervaring met het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van wijzigingsprocedures van het omgevingsplan (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering aan college en gemeenteraad (10 punten).
Bestuurlijke en organisatiesensitiviteit
Je begrijpt hoe besluitvorming werkt binnen een gemeentelijke context en weet daar tactvol en effectief op in te spelen.
Proactief handelen
Je neemt initiatief, signaleert kansen en knelpunten tijdig en handelt zelfstandig binnen de kaders van de opdracht.
Overtuigingskracht
Je weet anderen mee te nemen in jouw visie en adviezen, zowel inhoudelijk als procesmatig, en kunt dit overtuigend overbrengen.
Analytisch vermogen
Je kunt complexe ruimtelijke en juridische vraagstukken doorgronden, structureren en vertalen naar heldere adviezen.
Adviserende vaardigheden
Je bent in staat om op verschillende niveaus (ambtelijk, bestuurlijk) te adviseren en jouw boodschap af te stemmen op de doelgroep.
Schakelen tussen abstracte beleidsvorming en praktische implementatie
Je kunt beleid en regelgeving vertalen naar concrete werkprocessen, formats en toepasbare oplossingen voor de organisatie.
Kennisoverdracht
Je deelt jouw expertise actief en effectief met collega’s, bijvoorbeeld via sessies, documentatie of begeleiding in de praktijk.
Praktische toepasbaarheid
Je bent in staat om theoretische en beleidsmatige kennis direct toepasbaar te maken in de dagelijkse praktijk van de organisatie.
Dronten is een dynamische en ambitieuze gemeente, gelegen in het hart van Flevoland, waar rust en ruimte hand in hand gaan met innovatie en ontwikkeling. Met haar groene landschappen en bruisende dorpskernen is Dronten een plek waar gezinnen, ondernemers en natuurliefhebbers zich thuis voelen. Gemeente Dronten staat voor innovatie, inclusiviteit en het bouwen aan een toekomstbestendige gemeenschap richting 2050. Waar we nu op ruim 44.000 inwoners zitten, willen we in 2050 richting de 60.000 inwoners gegroeid zijn. Onze visie is gebaseerd op de principes van midden in de samenleving staan, verbinden, dienstverlenend zijn, vertrouwen, en werken aan gemeenschappelijke opgaven. De lijnen zijn kort en bij alles wat we doen gaan we voor toegevoegde waarde en verbetering. Een lerende organisatie: dat willen wij zijn en uitdragen. We staan open voor feedback en geven onze medewerkers de ruimte om te ontwikkelen.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 8 september 2025 vanaf 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg
Overige informatie
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 25% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Indien de opdrachtnemer een uitzend-/uitleenbedrijf betreft die niet is opgenomen in het register van de Stichting Normering Arbeid (SNA) zal opdrachtgever 55% van de factuur (inclusief omzetbelasting) storten op de G-rekening van de opdrachtnemer.
Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Dronten mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Dronten. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".