Begindatum:
12 jan 2026Einddatum:
30 jun 2026Publicatiedatum:
19 dec 2025Heb jij je als Jurist gespecialiseerd in Bestuursrecht & Omgevingsrecht? Wil jij bijdragen aan een duurzame, gezonde leefomgeving en juridische kaders vertalen naar praktische oplossingen? Bij Gemeente Breda krijg je de kans om als jurist het verschil te maken in de uitvoering van de Omgevingswet en milieuwetgeving.
Breda groeit, en milieu is een belangrijk onderwerp in de uitdagingen op gebied van woningbouw, energie en klimaat. Als jurist houd je je bezig met de juridische aspecten van het werk van team Milieu binnen de gemeente Breda. Hierbij focus je op het omgevingsrecht en bestuursrecht.
Werkzaamheden:
Je komt te werken in team milieu, op de afdeling Mobiliteit, Milieu en Energie. Je focus ligt op milieu, je werkt nauw samen met de beleidsadviseurs, o.a. op gebied van bodem, luchtkwaliteit, biodiversiteit en geluid. Waar nodig geef je ook juridisch advies aan team Mobiliteit en Energie;
Je geeft juridisch advies over milieuvraagstukken binnen het omgevingsrecht. En draagt bij aan de implementatie en doorontwikkeling van de omgevingswet binnen de gemeente;
Je checkt beleidsstukken, college- en raadsvoorstellen, en ondersteunt je collega's om het juiste bestuurlijke proces te volgen. Je zorgt dat de adviezen, beleid en beleidsregels juridisch in orde zijn;
Samen met de MER specialist in het team, adviseer je over adviseer je over de te volgen MER procedures.
Je hebt minimaal een afgeronde HBO-opleiding in Rechten;
Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als zelfstandig Milieu Jurist, Juridisch Adviseur Milieu of Jurist Omgevingsplan bij een gemeente en/of omgevingsdienst;
Je hebt kennis van (ruimtelijk) bestuursrecht, omgevingsvisie en omgevingsplan en bijhorende procedures, overgangsrecht en de 'bruidsschat';
Je bent bereid om 1 dag (maandag, dinsdag of donderdag) op het Stadskantoor van Gemeente Breda te werken.
Uw kandidaat heeft bij voorkeur een afgeronde WO opleiding in de richting van Rechten, met een specialisatie in Bestuursrecht of Omgevingsrecht/Omgevingsplan (15 Punten);
Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar ervaring als Milieu Jurist, Juridisch Adviseur Milieu of een soortgelijke functie binnen een overheidsinstelling of omgevingsdienst (15 Punten);
Uw kandidaat heeft kennis van en ervaring met milieueffectrapportages (MER) en de juridische kaders daarvan (10 Punten);
Het cv is voorzien van relevante referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (5 Punten).
Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, bent sociaal vaardig en hebt een stevige persoonlijkheid.
Je hebt affiniteit met het werken in een grote organisatie en in een politiek bestuurlijke omgeving.
Je toont een proactieve houding: je denkt in oplossingen, ziet kansen voor verbetering en draagt graag bij aan de ontwikkeling van het team.
Je hebt uitstekende presentatievaardigheden en taalvaardigheid in woord en geschrift.
Je bent in staat om een heldere vertaalslag te maken van wet- en regelgeving naar de praktijk.
Je werkt graag samen en je bent je bewust van je omgeving en de politiek bestuurlijke context waarin je werkt.
Het team Milieu werkt vanuit de duurzaamheidsambitie aan diverse thema's zoals luchtkwaliteit, geur, geluid, bodem, externe veiligheid en biodiversiteit. Het team bestaat uit ongeveer 15 enthousiaste collega's, onder leiding van de teamleider milieu. We geven advies bij ruimtelijke ontwikkelingen, ontwikkelen beleid, en zijn opdrachtgever in projecten voor natuur en biodiversiteit. Het team is onderdeel van de afdeling Mobiliteit, Milieu en Energie.
Lees meer over de Gemeente Breda.
De week van 5 januari is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
Optie tot verlenging: Ja
Hybride: Uw kandidaat is bereid om 1 dag (maandag, dinsdag of donderdag) op het Stadskantoor van Gemeente Breda te werken.
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2025 is vastgesteld op € 246.000. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt?
Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent het gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG van de door u voorgestelde kandidaat te uploaden. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 55.