Logo van Gemeente Bergen op Zoom
Logo van Gemeente Bergen op Zoom

Projectleider Wmo

Jacob Obrechtlaan 4, 4611 AR Bergen op Zoom, Nederland

Sluit over 3 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 dec 2025
Opdracht tarief 93Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De gemeente Bergen op Zoom werkt aan een toekomstbestendige Wmo. We hebben al belangrijke stappen gezet richting een sterker voorliggend veld, zoals het verkennen van reablement en algemene voorzieningen bij dagbesteding. Nu gaan we verder: hoe kunnen we ook bij individuele begeleiding een passende algemene voorziening realiseren en zo het beroep op maatwerkvoorzieningen verminderen?
Jouw opdracht: regie voeren over deze transformatie én de invoering van nieuwe Wmo-producten per 1 januari 2026. Dit vraagt om een scherpe blik, verbindend vermogen en een pragmatische aanpak.

Als WMO-adviseur ben je de schakel tussen de gemeente en haar inwoners, met de focus op de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO). Je bent verantwoordelijk voor het adviseren en ondersteunen van inwoners die behoefte hebben aan zorg en ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie en wonen. Je bent zelfstandig, snel thuis op een nieuwe werkplek en onderdeel van het team. Je vraagt hulp wanneer nodig maar bent ook sparringpartner van je collega's.

Wat ga je doen?
Als Projectleider Wmo ben jij verantwoordelijk voor:
  • Coördinatie van het transformatieproject: opbouw van een sterk voorliggend veld.
  • Invoering van nieuwe Wmo-producten en herindicaties in 2025-2026.
  • Analyse van de doelgroep voor een algemene voorziening begeleiding.
  • Vaststellen van randvoorwaarden en beoordelen van mogelijke oplossingen.
  • Afstemming met interne en externe stakeholders en benutten van ervaringen van andere gemeenten.
  • Selectie en realisatie van de meest passende voorziening.
Je werkt nauw samen met een interne collega om kennisoverdracht en borging van de lokale context te waarborgen.

Eisen

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan, vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door een ZZP'er. Geïnteresseerde ZZP'ers kunnen zich uitsluitend in loondienst laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt.
  • U bent akkoord met de actuele versie van de inhuurvoorwaarden van Flex West-Brabant, welke te vinden zijn op de homepage (voorafgaand aan het inloggen) van Flex West-Brabant. We wijzen hierbij nog expliciet op de all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk verkeer en de verrekening van de fee kosten.
  • Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Bijvoorbeeld verpleegkunde, Social Work aangevuld met trainingen binnen de Wmo (denk aan kwaliteit, wmo opleiding etc). Dit moet blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat kan uiterlijk 1-1-2026 voor 36 uur per week starten. (Minder uren is niet mogelijk)
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring met projectleiderschap binnen de Wmo: Aansturen en begeleiden van een grote groep Wmo adviseurs binnen het project omzetting indicaties ho/bg naar nieuwe producten, Verantwoordelijkheid dragen voor het tijdig uitvoeren van alle heronderzoeken t.b.v. de nieuwe indicaties ho/bg n.a.v. de nieuwe producten, Monitoren voortgang en planning, Fungeren als schakel tussen opdrachtgever en projectteam (Duidelijk omschrijven in CV).

Wensen en competenties

Wensen
  • De aangeboden kandidaat heeft recente relevante kennis en ervaring met Suite4werk.
  • Ervaring met aanbestedingstrajecten en productwijzigingen is een pré.
Competenties
  • Je hebt ervaring met projectmanagement in het sociaal domein, bij voorkeur Wmo.
  • Je bent analytisch sterk, maar weet ook pragmatisch keuzes te maken.
  • Je kunt schakelen tussen strategie en uitvoering.
  • Je bent een verbinder die draagvlak creëert bij diverse stakeholders.

Organisatie en team

Organisatieomschrijving Gemeente Bergen op Zoom
De stad Bergen op Zoom is een vestingstad, gelegen op de Brabantse Wal, op de overgang van land en zee, zand en klei, hoog en laag. Het is een compacte stad met een historische kern, omgeven door water, bos en heide. Het dorp Halsteren en de kernen Lepelstraat en Heimolen vormen samen de woonkernen in het landelijk gebied van de gemeente Bergen op Zoom. De unieke ligging tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen en een rijke cultuurhistorie zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeente. Bergen op Zoom kent een goede ontsluiting op de landelijke infrastructuur.

Dit is werken bij de afdeling WMO, Jeugd en Gezin
Wij zijn een uitvoerende afdeling met leuke en loyale collega's, waar iedereen hard werkt om klanten te helpen met al hun vragen. We proberen de eigen kracht en het sociale netwerk van inwoners te versterken, waardoor de vraag naar professionele zorg- en dienstverlening afneemt. Dit doen we samen met alle betrokken partijen.

Gespreksinformatie

De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: Ja

Randvoorwaarden CV
Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina's dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:

  • Welke werkzaamheden / projecten uitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin

  • Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)

Indien de CV de bovengenoemde punten niet bevat, kan de aanbieding terzijde gelegd worden.

Overige randvoorwaarden

  • Kandidaat kan een VOG verklaring overleggen

Vergoedingen
Parkeren:

  • Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom

Reiskosten:

  • Woon - werk kilometers worden niet vergoed

  • Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer

Telefoon:

  • De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon

Werkplek:

  • Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen en toebehoren om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr