Ondersteuning Juridisch Medewerker Handhaving

Stationsweg 18, 3743 EN Baarn, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 16 Utrecht

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

31 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De juridisch medewerkers handhaving zijn verantwoordelijk voor het behandelen, juridisch toetsen en het verder afhandelen van (complexe) handhavingszaken op het gebied van bouw- en omgevingsplanregelgeving, bijzondere regelgeving zoals de APV. Door personele wisselingen en implementatie van nieuwe wetgeving is de werkvoorraad groter dan er afgehandeld kan worden. Hiervoor wordt tijdelijke ondersteuning gevraagd van iemand die onder regie van de vaste medewerkers zelfstandig dossiers kan behandelen.  

Het gaat bijvoorbeeld om het opstellen van handhavingsbesluiten, zoals het stilleggen van illegale bouwwerkzaamheden. Bijdragen aan de uitvoering van het integrale handhavingsbeleid en het opstellen van standaardbesluiten voor het project kleine bouwwerken in de voortuin. Contacten onderhouden met inwoners over handhavingsverzoeken, bemiddelen wanneer mogelijk en pre-mediation gesprekken voeren. Voor de juridisch medewerkers handhaving en het team ben je de inhoudelijk vraagbaak en klankbord.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder / medewerker handhaving bouw bij een gemeente;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 september 2025.

Wensen en competenties

Wensen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4 in bouw of juridische richting (20 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder / medewerker handhaving bouw bij een gemeente (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het behandelen van complexe dossiers (30 punten);
  • Afgeronde cursus / opleiding omgevingswet (10 punten);
  • Aantoonbare ervaring met mediation gesprekken of kennis door middel van een afgeronde opleiding op cursus op dit gebied (10 punten).

Competenties

  • Je realiseert je dat je onderdeel bent van en medeverantwoordelijk voor de organisatie.
  • Je staat voor wie je bent en voor wat je doet.
  • Je blijft doelmatig handelen door je eigen gedragsstijl aan te passen aan veranderende omstandigheden.
  • Je onderkent en speelt in op signalen binnen de politieke en maatschappelijke verhoudingen
  • Je beschikt over een goed ontwikkelde politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
  • Je wisselt formeel en informeel informatie uit en je gaat vindingrijk en/of vernieuwend om met situaties.

Organisatie en team

Bij de gemeente Baarn zijn ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 14 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 12 augustus bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze tijdelijke functie is niet ingedeeld. Referentieschaal is 10.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk:  beperkt (na inwerken)

Voor de zzp'er

  • Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk een maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken.

  • Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur