Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
-Publicatiedatum:
5 sept 2025Eind 2023 is er een uitvraag gedaan voor een pilot met het Zelfleverings-model voor energie, omdat initiatiefnemers (Accres, gemeenten Apel-doorn, Epe, Voorst en Zutphen) met hun eigen elektriciteitsverbruik de groei van duurzame opwek in de regio willen stimuleren. Deze uitvraag is gegund aan Agem (zie https://www.agem.nl/).
Het doel van de pilot is ervaring opdoen met zelflevering teneinde zicht te krijgen op:
De kosten voor levering duurzame elektriciteit;
De impact op de interne bedrijfsvoering;
De mogelijkheden om zoveel mogelijk duurzame opwek voor eigen gebruik in te kunnen zetten en daarmee tevens de belasting op het net te verminderen.
Samen met Accres hebben wij aangegeven dat een bijdrage leveren aan lokale duurzame opwek voor ons eigen energieverbruik (gelijktijdig) de focus heeft. Het financiële voordeel weegt daarbij minder zwaar.
Initieel zaten er enkel verbruikende panden in de pilot met Agem. Pas later kwamen we er achter dat we juist een goede balans moeten hebben met opwekkende en verbruikende panden. Per 1 april 2025 zijn twee verbruikende panden toegevoegd (parkeergarages) met een gelijkmatig profiel.
Agem – en nog een aantal andere gemeenten – hebben het Klimaat-verbond gevraagd een landelijk dienstverlener op te zetten, die vergelijkbare diensten levert als Agem nu voor onze pilot. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met een overzichtelijke beheeromgeving voor zo’n 1.450 aansluitingen.
Om als gemeente een goede afweging te kunnen maken, hebben wij behoefte aan een adviesrapport met daarin in ieder geval onderstaande punten/afwegingen:
Energiekosten bij (bijvoorbeeld) een Vattenfall versus de Zelflevering (Agem) over de periode van een jaar. Maak helder hoe de markt werkt en hoe onze vraag invloed heeft op de verschillende prijscomponenten. Maak indien nodig een onderscheid tussen klein- en grootverbruikaansluitingen.
Welke interne verrekenprijs voor levering van stroom aan een ander pand zouden we het beste kunnen hanteren en waarom? Denk bijvoorbeeld aan de EPEX-dagprijs of een kostprijsmodel gebaseerd op de gedane investeringskosten voor de opwekinstallatie.
Advies om de onbalanskosten te minimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan aggregatie van aansluitingen voor optimaal zelfgebruik, slimme sturing van assets (laadpalen, warmtepompen, koeling e.d.) of batterijopslag om pieken en dalen af te vlakken.
Indicatie wat de kosten gaan doen als gemeente Apeldoorn en Accres met al haar aansluitingen (1.450 grofweg exclusief Accres) overgaat naar het Zelfleveringsmodel. Daarbij ook kijkende naar de verwachte ontwikkeling op de elektriciteitsmarkt, extra kostenposten voor beheer en verwachte besparingen.
Op dit moment hebben gemeente Apeldoorn en Accres 6 panden in de pilot – een deel met opwek en een deel met enkel verbruik. Is dit een optimale mix om zoveel mogelijk eigen opwek te gebruiken op kwartierbasis? Hoe zouden we de gelijktijdigheid nog meer kunnen verhogen?
Wat is de optimale inzet van een batterij op een locatie in de pilot? Waarvoor kan de batterij het beste worden ingezet (denk aan peak shaving, onbalanscorrectie, tijdelijk opslaan van overschotten)? Onderbouw dit met kwartierdata.
Welke optimalisatieslagen zijn er nog meer mogelijk waar in bovenstaande nog niet aan gedacht is? Denk bijvoorbeeld aan sturing van bepaalde assets, demand response o.b.v. prijsprikkels, virtuele netten i.c.m. een energiegemeenschap.
Wat is het effect van Zelflevering op het managen van de aansluitingen en het energieverbruik van de initiatiefnemers? Wat vraagt dat aan extra inzet van ambtenaren en Accres en wat levert het op?
In hoeverre kunnen we met het Zelfleveringsmodel de netcongestie beperken of – nog mooier – lokaal extra capaciteit op het net bieden?
Welke concrete mogelijkheden biedt de nieuwe energiewet ons inzake het delen van energie en het gebruik van energiegemeenschappen?
Welke risico’s en kansen zitten er aan het Zelfleveringsmodel? Denk daarbij aan risico’s zoals juridische complexiteit, onbalanskosten, organisatorische last en afhankelijkheid van techniek. Voorbeelden van kansen zijn: lokale regie, kostenbesparing, lokale duurzaamheid stimuleren en participatie. Werk deze risico’s en kansen concreet uit.
Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst;
De kandidaat is zo snel mogelijk, maar uiterlijk per 1 november 2025 beschikbaar;
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als adviseur in duurzame technieken en energiemarkt;
De kandidaat heeft aantoonbaar inzicht in wet- en regelgeving op het gebied van de energiemarkt;
De kandidaat heeft werkervaring binnen een overheidsinstelling;
Het maximale uurtarief is € 95,- exclusief BTW en inclusief reiskosten woon-werkverkeer en fee;
De inschrijver/kandidaat dient één referentie op te geven van een soortgelijke opdracht. De referentie mag niet ouder zijn dan drie jaar vanaf de datum van sluiting van de inschrijving.
De referentie dient voorzien te zijn van een contactpersoon met bijbehorende contactgegevens. Het staat de gemeente Apeldoorn vrij contact op te nemen met de contactpersoon van de opgegeven referentie.
De kandidaat levert een beknopt plan van aanpak aan (max. 2 A4) waarin wordt beschreven hoe het beoogde projectresultaat wordt behaald. Het plan bevat in ieder geval:
Werkwijze: Hoe pakt de kandidaat de opdracht inhoudelijk aan en welk resultaat verwacht de kandidaat op te leveren?
Planning: Een realistische en onderbouwde tijdsplanning met hoofdfasen en mijlpalen.
Risicobeheersing & kwaliteitsborging: Hoe worden risico’s ondervangen en hoe wordt de kwaliteit van het resultaat geborgd?
De beoordeling vindt plaats op volledigheid, haalbaarheid en mate van aansluiting op het gevraagde resultaat (maximaal 100 punten).
Score 10: Uitstekend plan: zeer overtuigend, volledig, goed uitgewerkt en uitstekend toepasbaar op de opdracht (100 punten).
Score 8: Goed plan: realistisch, duidelijk, en passend bij de opdracht, met enkele kleine aandachtspunten (80 punten).
Score 6: Voldoende plan: bevat relevante onderdelen, maar mist op sommige punten diepgang of helderheid (60 punten).
Score 4: Matig plan: deels relevant, maar onvoldoende concreet of beperkt toepasbaar op de opdracht (40 punten).
Score 0: Onvoldoende: plan ontbreekt of voldoet niet aan de gestelde eisen (0 punten).
Kennis van de materie;
Communicatief sterk in complexe materie begrijpelijk maken;
Advies- en communicatievaardigheden richting bestuur en stakeholders.
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.
Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!
In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.
Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.
En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 24 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 22 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Overige informatie
De leverancier of kandidaat wordt verplicht de NAW gegevens te delen in de inschrijving of uiterlijk bij de gesprekken planning aan de externe partij.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.
Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.