Wonen - Verhuiscoach 2 FTE (H.O.)

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
80 Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

31 aug 2026

Uren per week:

18

Publicatiedatum:

3 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De woningmarkt in de gemeente Amsterdam zit op slot. Door de krapte op de woningmarkt wonen veel huishoudens in een woning die voor hen ongeschikt is, of die we graag beschikbaar krijgen voor een andere doelgroep. Bijvoorbeeld bij rolstoelwoningen of grote gezinswoningen. Wanneer meer huishoudens verhuizen, komen er ook meer woningen vrij en wordt de kans dat meer huishoudens in een passende woning wonen groter. 

In Amsterdam is een doorstroomoffensief gestart, waarbij we woningzoekenden actief willen ondersteunen om te verhuizen. Een van de acties is inzet van verhuiscoaches, om huishoudens te ondersteunen bij hun verhuizing. Veel huishoudens ervaren een verhuizing als een ingrijpend proces waarbij zij behoefte hebben aan ondersteuning, bijvoorbeeld bij het regelwerk of andere praktische zaken. De verhuiscoach gaat in gesprek, biedt informatie en begeleid mensen bij de stappen die gezet worden om te kunnen verhuizen. Daarbij werk je intensief samen met directies Wonen en Zorg, de stadsdelen, woningcorporaties en andere samenwerkingspartners van de gemeente. Een deel van de inzet is gericht op het ondersteunen van verhuizingen van mensen die niet passend meer in een rolstoelwoning wonen. 

Daarnaast is het belangrijk dat de kandidaat goed kan functioneren in een duo-rol. De werkzaamheden worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met een collega, waarbij beide personen elkaars back-up zijn en als team opereren.

Werkzaamheden

  • Gesprekken voeren met mensen over hun woonwensen en de belemmeringen die zij ervaren om die te realiseren. 

  • De verschillende mogelijkheden voor ondersteuning die er zijn bij diverse partijen daarbij in kaart brengen voor mensen, zoals bijvoorbeeld over voorrangsregelingen en verhuisregelingen. Mensen ondersteunen bij het aanvragen van die regelingen. 

  • Begeleiden van mensen bij diverse stappen in het verhuisproces en nazorg bieden.  

  • Contact onderhouden met woningcorporaties (en indien nodig een particuliere verhuurpartij?) en de relevante afdelingen van gemeenten over belemmeringen die daarbij spelen en gezamenlijk naar oplossingen zoeken; 

  • Delen van de ervaringen in het programmateam en mogelijk in bepaalde projectteams van het doorstroomoffensief, waar gemeenten en woningcorporaties samenwerken om meer doorstroming op de woningmarkt te realiseren. 

  • Rapporteren over de gevoerde gesprekken en de vervolgstappen die daaruit voortkomen. 

Belangrijkste taken en verantwoordelijkheden

  • Je voert (keuken) tafelgesprekken met woningzoekenden en zorgt dat de echte (woon)vraag en hulpvraag daarbij boven tafel komt.

  • Voorziet mensen van informatie en voert op diverse wijze verkennende, advies/stimuleringsgesprekken, biedt na elk gesprek of verwijzing nazorg en ondersteunt de woningzoekende bij de verschillende stappen in het verhuisproces.

  • Werkt nauw samen met relevante afdelingen van de gemeente en haar partners, zoals marktpartijen, welzijnsorganisaties en woningbouwcorporaties en brengt de ervaring als verhuiscoach in, in het team om te zoeken naar passende beleidsoplossingen. 

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat schrijft een motivatiebrief van maximaal 1 A4.
    In deze motivatiebrief gaat de kandidaat in op de onderstaande punten:

    • Geef aan waarom jij het meest geschikt bent voor de uitvoering van deze functie. Beschrijf hierbij relevante kennis, ervaring en persoonlijke kwaliteiten die aantoonbaar aansluiten bij de aard en doelstellingen van de opdracht. 

    • Beschrijf concrete resultaten die zijn behaald in eerdere, vergelijkbare functies/opdrachten. Geef in het bijzonder aan hoe jij in de praktijk huishoudens succesvol hebt begeleid in hun verhuisstap. Licht toe welke aanpak is gehanteerd, hoe dit heeft bijgedragen aan het behalen van positieve resultaten en welke leerpunten eventueel zijn opgedaan.  

    De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een mbo werk- en denkniveau;

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende mbo diploma.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd;

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar recente ervaring met verhuiscoaching of een vergelijkbare functie, zoals verhuurmakelaar, wijkbeheerder e.d., waarbij je hebt samengewerkt met verschillende partijen;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring met werk in de corporatiesector of bij een private verhuurder;
    30p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met werkzaamheden binnen het sociaal domein;
    30p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 80,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Inlevingsvermogen
    5p

  • Klantgerichtheid
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

Momenteel staat het onderwerp Wonen veel in de belangstelling. Wonen richt zich op het beleid, de uitvoering en handhaving om een inclusief wonen in Amsterdam te bevorderen. De druk op de woningmarkt is groot, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Wonen is een dynamische organisatie waar men zich bezighoudt met een breed scala aan onderwerpen, waaronder het huisvesten van diverse groepen, zoals ouderen, statushouders, jongeren, middeninkomens en leraren. Er worden afspraken gemaakt met de corporaties en particuliere verhuurders, er wordt veelvuldig onderzoek gedaan en indien nodig wordt actief gehandhaafd om illegale woonsituaties, zoals toeristische verhuur, overbewoning of leegstand te beperken. De kwaliteit van het bestaande aanbod wordt gemonitord en waar mogelijk wordt ingezet op duurzaamheid. Onze missie is helder: streven naar goed wonen in een ongedeelde stad. 

Gespreksinformatie

Planning interviews: z.s.m. na sluiting

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Amstel, 1, 1011PN, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: 30-08-2027

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.