Werk en Participatie - Programmamanager Effectieve Inzet Instrumenten

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 8 dagen
130 24 Noord-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

10 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Bij de directies Werk, Participatie en Inkomen (WPI) werken ruim 2000 professionals die, denkend vanuit de toegevoegde waarde voor Amsterdammers, dienstverlening op maat leveren. Inkomensconsulenten, klantbegeleiders Werk, handhavers, jobcoaches en schuldhulpverleners werken multidisciplinair en gebiedsgericht samen aan de opgaven die spelen binnen de verschillende stadsdelen. 

Opdrachtomschrijving
De opdracht aan de programmamanager is het ontwikkelen van een aanpak om te komen tot doelmatiger, doeltreffender en wendbaarder inzet van werk en participatie instrumenten. Vertalen van de aanpak naar voorstellen om al in 2025 effectiever met deze instrumenten te werken en het opstellen van een implementatieplan voor de gekozen voorstellen. Begeleiden van de implementatie om te komen tot eerste resultaten in 2025 en aanvullende resultaten in 2026 – 2029. Het managen van de lange termijn veranderingen in de inzet van instrumenten en natuurlijk leiding geven aan het programmateam en (daarin) zekerstellen dat de volledige organisatie zich voortdurend betrokken weet.

Ter realisatie van de doelstellingen van de nauw samenwerkende directies is het van belang om zo wendbaar mogelijk te blijven in het krachtenveld van onder andere de telkens wijzigende regelgeving, veranderende doelgroepen en aanscherpende wensen van het bestuur in combinatie met de ontwikkelingen en mogelijkheden van de technologie en de gekozen samenwerkingen.

In de overgang naar de werkwijze Continue Leren en Verbeteren (CLV) zijn door de projectteams meerdere instrumenten ontworpen gericht op een verbeterde en meer effectieve samenwerking op het gebied van de dienstverlening voor Werk en Participatie. 

Nu is de uitdaging om de deze instrumenten op de juiste manier in samenwerking in te zetten en om te borgen dat de instrumenten ook op de lange termijn efficiënt en wendbaar ingezet blijven. 

Om deze reden is besloten om een programmamanager aan te stellen die een aanpak ontwikkelt om de diverse instrumenten doelmatiger, doeltreffender en wendbaarder in te zetten en die deze vertaalt in scenario’s waarmee al in 2025 effectiever met de instrumenten gewerkt zal worden. 

Om te borgen dat ook op de lange termijn de gekozen veranderingen worden gehanteerd zoeken wij expliciet naar een gecertificeerde veranderkundige en (master) blackbelt die ons in het eventuele kennismakingsgesprek overtuigd van diens visie op duurzaam veranderen in de gemeentelijke overheid.

Werkzaamheden
De programmamanager rapporteert op eigen initiatief tenminste tweewekelijks schriftelijk over de voortgang aan de Stuurgroep Inzet Instrumenten. Tegelijkertijd zorgt de programmamanager er ook voor om regelmatig met de voltallige stuurgroep in gesprek te zijn over de te kiezen / gekozen richting. Natuurlijk zal de programmamanager bespreekpunten tijdig en schriftelijk indienen en achteraf besluiten en de besproken risico’s per email bevestigen. Onderdeel van elke rapportage zal een beschrijving zijn hoe de betrokkenen op elk niveau telkens tijdig en volledig zijn geïnformeerd.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende wo diploma. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat kan uiterlijk per 1 juli starten met de opdracht en heeft het eigen verlof gedurende de recesperiode zo ingericht dat het haalbaar is om voor 15 september een presentatie te kunnen geven over de ontwikkelde scenario’s

  4. De aangeboden kandidaat is bereid en in staat om tenminste de helft van de contractomvang per week te werken vanuit een locatie van de gemeente (hybride). Voor de contactdagen kan gekozen worden uit maandag, dinsdag en donderdag.

  5. De aangeboden kandidaat is in het bezit van de certificering Black Belt.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  6. De aangeboden kandidaat heeft minimaal zeven (7) jaar (in de afgelopen tien (10) jaar) aantoonbare werkervaring in het leiden en begeleiden van organisatie verandertrajecten. 

  7. De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf (5) jaar werkervaring als leidinggevende aan een team/afdeling in combinatie met de opdracht om een verandering in werkwijze te realiseren. 

  8. De aangeboden kandidaat heeft minimaal één (1) jaar (in de afgelopen drie (3) jaar) aantoonbare werkervaring met het begeleiden van CLV-geïnspireerde veranderingen bij een grote (100.000 +) gemeente. 

Competenties

  • Toetsing van de presentatie:
    De aangeboden kandidaat heeft een overtuigende visie op duurzaam veranderen en geeft in de motivatie enkele steekwoorden die bij een eventueel eerste gesprek zullen terugkeren in een korte presentatie.
    De punten voor de presentatie worden in de tweede fase na afloop van het gesprek toebedeeld.
    15p

  • Toetsing van de competentie

    • Analytisch vermogen: Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden, een vraagstelling in onderdelen uitsplitsen en logische verbanden leggen tussen de verschillende deelaspecten.
      3p

    • Omgevingsbewustzijn: Laat blijken goed geïnformeerd te zijn over vakinhoudelijke, organisatorische, maatschappelijke, politieke ontwikkelingen of andere omgevingsfactoren en weet deze effectief te benutten voor de eigen functie of organisatie.
      3p

    • Samenwerken: Levert een constructieve bijdrage aan een gezamenlijk resultaat, in het bijzonder aan de sfeer en de relaties binnen de groep of het team.
      3p

    • Relatiebeheer: Bouwt persoonlijke relaties op met klanten en andere contactpersonen, onderhoudt en benut ze.
      3p

    • Resultaatgerichtheid: Concrete doelen als uitgangspunt nemen voor het eigen gedrag en hieraan vasthouden totdat het doel bereikt is.
      3p

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat is in het bezit van de certificering Master Blackbelt. 
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
    20p

  2. De aangeboden kandidaat kan voor overleg met het programmateam en voor presentaties aan de stuurgroep fysiek in Amsterdam aanwezig zijn op locatie Amstel 1.
    20p

  3. De aangeboden kandidaat heeft recent (na 2020) minimaal één (1) jaar aantoonbare werkervaring bij een G-4 gemeente.
    20p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 130,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check.

  • Planning interviews: Direct na vrijval worden de aanbiedingen gewogen en wordt contact opgenomen met de leveranciers. Indien een kandidaat in de week na de sluiting beperkt beschikbaar is voor een interview via MSTeams gelieve in de motivatie de mogelijke contactmomenten te benoemen. Gunning is uiterlijk 14 dagen na sluiting. Let op: een presentatie is onderdeel van de interview.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur