Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Jeugd, Zorg en Diversiteit - Programmamanager/projectleider implementatie handhavingskader Wmo en Jeugd

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
Onbekend Noord-Holland

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

8 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Het college heeft op 4 juni 2024 het Beleidskader Toezicht & Handhaving Wmo en Jeugdwet vastgesteld voor betere controle op de kwaliteit en rechtmatigheid van zorg in Amsterdam. De uitwerking hiervan is een implementatieplan met 13 deelprojecten, dat in drie jaar wordt uitgevoerd. De opdracht omvat twee delen: leidinggeven aan de totale implementatie van het programma, en het leiden van een of meerdere specifieke projecten binnen dit programma. Dit project is cruciaal om te voldoen aan de wettelijke toezichtplicht en de verwachtingen van stakeholders. Het doel is de kwaliteit van ondersteuning voor kwetsbare Amsterdammers te waarborgen, zorgfraude aan te pakken en malafide aanbieders te weren. In deze rol voer je stevige coordinatie over het programma en een of meerdere projecten. Je voert het implementatieprogramma van het Beleidskader Toezicht & Handhaving Wmo / Jeugdwet uit binnen de gestelde periode het begrote budget. Je richt de handhaving in zodat deze effectief en efficient kan werken, met een sterke focus op preventie, ter bescherming van kwetsbare Amsterdammers. Ook zorg je ervoor dat de processen voor toezicht en handhaving binnen de organisatie worden geborgd, met heldere taken, rollen en samenwerkingsafspraken met alle betrokken partijen. Tevens treed je op als projectleider van en of meerdere projecten, bijvoorbeeld het Controleplan Jeugd/Wmo, Handhaving Jeugd, en Jaarcyclus toezicht-beleid.

Werkzaamheden

Taken en verantwoordelijkheden op programmaniveau:

  • Leiding en sturing geven aan de algehele implementatie van het Beleidskader Toezicht & Handhaving Wmo/Jeugdwet.
  • Coordineren en aansturen van 13 deelprojecten zoals benoemd en beschreven in het implementatieplan.
  • Zorgen voor een integrale aanpak die preventie, toezicht en handhaving in samenhang brengt, conform de 'cirkel van naleving'.
  • Bewaken van de voortgang van het totale programma, de planning en de uitnutting van de begrote middelen.
  • Rapporteren aan de Stuurgroep over de programmatische voortgang, geidentificeerde risico's en benodigde beslismomenten.
  • Afstemmen met en betrekken van interne en externe stakeholders, waaronder de betreffende beleidsafdelingen, GGD, Juridisch Bureau Sociaal, contractmanagement, Sociale Verzekeringsbank, Vereniging Nederlandse Gemeenten en andere toezichthouders.

Taken en verantwoordelijkheden op projectniveau:

  • Leiden van een of meerdere projecten binnen het implementatieprogramma, mogelijk met hoge urgentie zoals het Controleplan Jeugd/Wmo, Handhaving Jeugd, en Jaarcyclus toezicht-beleid.
  • Opstellen en bewaken van projectplannen, inclusief budgetten, planningen en de kwaliteit van de te leveren producten.
  • Aansturen van projectmedewerkers en mobiliseren van benodigde expertise, waaronder juridische adviseurs, beleidsadviseurs en contractmanagers.
  • Adviseren over bestuurlijke keuzes die moeten worden gemaakt binnen de toegewezen projecten.
  • Zorgdragen voor een goede juridische basis voor de te ontwikkelen processen, in het bijzonder voor het Jeugddomein.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
  • De kandidaat moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
  • Het cv van de kandidaat is in het Nederlands en maximaal 5 A4 groot.
  • De aangeboden kandidaat heeft een wo diploma afgerond in de richting bestuurskunde, bedrijfskunde of rechtsgeleerdheid.
  • Er wordt een motivatie van maximaal 1 A4 toegevoegd, waarin staat waarom de kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
  • De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar aantoonbare werkervaring als programmamanager en/of senior projectmanager met complexe implementaties binnen een gemeentelijke organisatie.
  • De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar ervaring met toezicht en handhaving binnen Wmo en Jeugdwet.
  • De aangeboden kandidaat heeft 3 jaar kennis van en ervaring met het proces rondom persoonsgebonden budgetten (pgb) en de inkoop van Wmo- en Jeugdwetsvoorzieningen.

Wensen en competenties

Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met de Amsterdamse inrichting van de pgb-processen en de inkoop van Wmo- en Jeugdvoorzieningen en de Amsterdamse organisatiestructuur eromheen.
  • De aangeboden kandidaat heeft ervaring als programmamanager en/of senior projectmanager met complexe implementaties binnen een gemeentelijke organisatie (aangetoond met een beschrijving van een implementatietraject van max. 1 A4).

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s) Team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB)

Je gaat werken bij het team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB). Team OIB is de sleutel tot uitvoerbare veranderingen! Team OIB ontwikkelt, implementeert en beheert werkwijzen en veranderingen voor Leerlingenvervoer, Jeugd en Zorg. In het team werken projectleiders, programmamanagers, business analisten en inhoudelijke experts samen aan een groot aantal implementatie- en verbetertrajecten. Daarnaast zijn wij expert op een aantal domein overstijgende themas, zoals risicomanagement, privacy en de AVG, portfoliomanagement en klantinformatie. Het team werkt in Agile vorm en zoekt elkaar onderling regelmatig op voor een fijne samenwerking. Team OIB is onderdeel van de afdeling Services en Data van de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit. Bij de afdeling Services en Data horen naast team OIB ook de teams Services, Data en een Regionaal Ondersteuningsteam voor Jeugd. De afdeling Services & Data (S&D) zorgt, in samenwerking met beleidsafdelingen, voor tijdige en juiste dienstverlening aan Amsterdammers in het Sociaal Domein door efficient ingerichte en uitgevoerde ketenprocessen en het leveren van gerichte data-analyse. Werken voor Amsterdam betekent werken voor ruim 850.000 Amsterdammers. We zorgen ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers. Werken voor Amsterdam doen we met zon 19.000 verschillende collegas. Die zichzelf steeds weer uitdagen en zich ontwikkelen, om samen met de Amsterdammers het beste voor de stad te doen. Samen, met trots en vooral met hart voor de stad.

De directie Jeugd, Zorg en Diversiteit (JZD)

De omgeving waarbinnen de functie opereert is complex vanwege de samenwerking met een groot aantal in- en externe stakeholders (gemeentelijk, regio en landelijk) en de politiek/bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheid van het beleidsveld. Jeugd en Zorg liggen altijd onder het vergrootglas van het bestuur en de politiek. Hierbij zal continu interactie, overleg/afstemming plaats moeten vinden. Intern met andere (programma/project)teams, afdelingen en directies, clusters, e.d.

Gespreksinformatie

  • **Planning interviews:** In de week van 27 oktober (27 en 28 oktober). Gelieve hiervoor tijd te reserveren in de agenda's.
  • Een interview maakt deel uit van het selectieproces.
  • Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving.
  • **Werklocatie:** Jan van Galenstraat, 323, 1056CH, AMSTERDAM.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Algemene informatie over de offerteaanvraag

  • **Startdatum:** 1-11-2025
  • **Einddatum:** 31-10-2026
  • **Optioneel tot verlenging:** Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.
  • **Aantal kandidaten dat u mag aanbieden:** 1
  • **Aantal kandidaten op interview:** 3
  • Vragen dienen via de 'Vraag & Antwoord-module' te worden gesteld.
  • De Nota van Inlichtingen wordt uiterlijk de werkdag na de bovengenoemde datum verstrekt.
  • De wervingsadviseur kan besluiten om een vraag eerder te beantwoorden.
  • Zolang deze offerteaanvraag openstaat heeft u als leverancier alleen met het Team Tijdelijke Externe Inzet contact over deze aanvraag.
  • Op deze offerteaanvraag zijn de eerder geaccepteerde leidraad en voorwaarden van toepassing.

Informatie en criteria

Informatie Kandidaat

De gemeente vraagt om bepaalde gegevens van de aangeboden kandidaat voor het uitnodigen voor een interview en het aanvragen van een VOG. Onjuiste en/of onvolledige informatie kan leiden tot vertraging. De volledige naam van de kandidaat dient zoals in het paspoort of op de identiteitskaart vermeld te zijn. De inschrijver dient de naam van de inschrijving te wijzigen naar: Naam organisatie + naam kandidaat.

Beschikbaarheid en tarief kandidaat

  • Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
  • Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).

Informatie leverancier

De gemeente vraagt om bepaalde gegevens van u als leverancier voor contact en het opstellen van de overeenkomst bij gunning. Onjuiste en/of onvolledige informatie kan leiden tot vertraging.

Van toepassing zijnde overeenkomst

De bijgesloten overeenkomst (4) is van toepassing op deze aanbesteding. Bijlage 5 Integriteits- en geheimhoudingsverklaring, is op deze overeenkomst van toepassing. U dient akkoord te gaan met de inhoud.

Documenten van toepassing op de opdracht

De inschrijver heeft bij het kwalificeren (toelating) voor het Dynamisch Aankoop Systeem van de gemeente haar bedrijfsgegevens almede de Uniforme Europees Aanbestedingsdocument (UEA), het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis ingediend. Alle ingevulde bedrijfsgegevens alsmede de UEA, de meest recente versie van het uittreksel van de Kamer van Koophandel en de bedrijfsverzekeringspolis dienen bij het indienen van deze offerte up-to-date te zijn. De handelsnaam en relatienummer die op het ingediende uittreksel van de Kamer van Koophandel vermeld staat en waarmee de leverancier zich inschrijft voor kwalificatie, dient te corresponderen met de facturerende organisatie. Uit het huidige uittreksel van Kamer van Koophandel van Inschrijver blijkt dat Inschrijver meer dan een (1) medewerker (werkzame personen) in loondienst heeft. Inschrijver toont dit aan door het indienen van een recent (maximaal 12 maanden oud op moment van Inschrijving op deze Opdracht) uittreksel van de Kamer van Koophandel van Inschrijver. Indien Inschrijver niet voldoet aan deze eis zal Inschrijving terzijde worden gelegd. U dient akkoord te gaan met de inhoud.

Wet Waadi

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Leverancier bevestigt hiernaar te handelen.
  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. U kunt een Waadi check doen om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is.

Referentie

U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Dit omvat de organisatienaam, contactpersoon en telefoonnummer van de contactpersoon. Na afstemming met de kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. De inschrijver mag zichzelf niet als referent opgeven. De referent dient op de hoogte te zijn.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur